Är er organisation redo för drifttagningen av digitala identitetshandlingar?
I början av nästa år är avsikten att ta i bruk digitala identitetshandlingar som fungerar enkelt via en applikation för smarttelefoner. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och polisen utvecklar lösningar för digital identitet på ett kundorienterat sätt och erbjuder organisationer möjlighet att testa applikationen i god tid. Om det är väsentligt för er organisation att kontrollera identiteten i samband med besök lönar det sig att agera nu.
Drifttagningen av digitala identitetshandlingar förutsätter lagändringar som bereds av Finansministeriet.
Hur fungerar digitala identitetshandlingar i besöksärenden?
Det digitala identitetsbeviset används med hjälp av en mobilapplikation. Det digitala identitetsbeviset kan tas i bruk av personer som har ett giltigt finskt pass eller identitetskort. Digitala identitetshandlingar utfärdas av Polisen och de är identitetshandlingar som kan jämställas med pass och identitetskort.
Den organisation som kontrollerar identiteten kan läsa den digitala identitetshandlingen endast maskinellt. I praktiken läser man av QR-koden i applikationen, som förmedlar de uppgifter som användaren valt till granskaren. Digitala identitetshandlingar kan inte kontrolleras med ögonen. MDB genomför för detta ändamål en granskningsapplikation som kan laddas ner gratis på en mobil enhet. Alternativt kan granskningsfunktionen integreras i kassasystemet eller i någon annan lösning som används vid servicepunkten.
Tjänsten är avgiftsfri för både den privata och den offentliga sektorn.
Se animationen om användning av digitala identitetshandlingar vid besök
Hur kan organisationen förbereda sig på drifttagningen av digitala identitetshandlingar?
Det lönar sig för organisationerna att i god tid förbereda sig för drifttagningen av digitala identitetshandlingar. Det är bra att fundera över hur reformen påverkar organisationen till exempel i kundbetjäningssituationer och om granskningen av digitala identitetshandlingar i organisationen förutsätter till exempel anskaffning av utrustning eller ändringar i kassasystem eller andra system.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar en gång i månaden informationsmöten där man får aktuell information om utvecklingen av lösningar för digital identitet. Evenemangen är öppna för alla och nästa ordnas 23.6.2022. Anmäl dig!
Pilottestning inleds efter sommaren
Efter sommaren publicerar vi en mobilapplikation med vilken man kan testa att kontrollera det digitala identitetsbeviset i besöksärenden. Se tilläggsinformation om pilotförsöket och testningen (på finska).
Förnyelsen av den digitala identiteten görs som en del av finansministeriets program för utveckling av den digitala identiteten, som ingår i regeringsprogrammet. I projektet deltar finansministeriet, Polisstyrelsen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Mer information:
Lämna dina kontaktuppgifter med blanketten så får du i fortsättningen information om utvecklingen av digital identitet och informationsmöten.
Se också sidan för förnyelse av digital identitet på dvv.fi
Lagförslag som möjliggör en reform av den digitala identiteten hinner inte behandlas i riksdagen före sessionsperiodens slut. Beredningen av den europeiska digitala identitetsplånboken fortsätter. Läs pressmeddelandet.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete