Dataskyddsbeskrivning för kundtjänst för organisationskunder
Kundtjänsten för organisationskunder är riktad till företags- och organisationskunder vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt till de företags- och organisationskunder som är intresserade av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas organisationstjänster eller som utnyttjar t.ex. Suomi.fi-fullmakter.
I kundtjänstsystemet för organisationskunder sparas de e-postmeddelanden som kunderna skickat till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt servicebegäran som kunderna framställt per telefon eller chatt. Dina uppgifter kan finnas i det här registret om du har gjort en begäran om service eller lämnat in en förfrågan hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Päivi Häkkinen, Gruppchef, specialsakkunnig, Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000 E-post [email protected]
Kundtjänsten för organisationskunder är en rådgivningstjänst avsedd för organisationer som använder Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster. Med hjälp av tjänsten vill vi öka medvetenheten om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och göra det lättare att uträtta ärenden i dem.
Personuppgifterna används för att svara på servicebegäran till organisationskunders kundtjänst samt för att vidarebefordra respons om myndigheternas verksamhet. Samtalen och uppgifterna sparas för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten.
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på MDB:s lagstadgade skyldighet samt en uppgift av allmänt intresse. Bestämmelser om Myndigheten för digitaliserings verksamhet och vissa tjänster finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2019) samt i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
Personuppgifterna förvaras i två år för att göra det möjligt att återkomma till kundens tidigare servicehändelse. Inspelningar av telefonsamtal förvaras dock endast i ett år.
I kundtjänstsystemet sparas uppgifter som är nödvändiga för kundtjänsten.
-
telefonnummer, telefonsamtalets start- och sluttidpunkt, kötid
-
servicespråk: finska/svenska/engelska
-
e-postadress, om kunden har uppgett en sådan
-
responsens eller servicebegärans innehåll: frågan och det svar som getts
-
andra uppgifter som den registrerade själv meddelat per e-post eller telefon, t.ex. namn.
Samtalen sparas för att säkerställa kvaliteten på tjänsten. Kunden informeras om att samtalet bandas i början av samtalet med ett automatiskt ljudmeddelande.
Uppgifterna fås av kunderna själva.
Uppgifter utlämnas i regel inte till tredje parter. Om ärendet gäller en myndighets service och förutsätter att kunden får ett svar, vidarebefordras e-postadressen eller telefonnumret och vid behov uppgifterna om innehållet i kontakten vidare till den behöriga myndigheten.
Uppgifter kan också utlämnas till polisen med stöd av lagen.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Rätt till insyn
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem.
Du kan sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna in en skriftlig begäran till kontaktpersonen för registret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar i den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter raderas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors E-post tietosuoja(at)om.fi Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontoret 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.