Rösträttsregistret
För varje val skapar vi ett rösträttsregister utifrån uppgifterna i befolkningsdatasystemet. Vi gör det senast på onsdagen sex veckor före valdagen. Uppgifterna om de röstberättigade tas med i rösträttsregistret sådana de är i befolkningsdatasystemet på fredagen kl. 24 sju veckor före valdagen.
Vad används registret till?
Vid förhandsröstning kontrolleras rösträtten i registret.
I registret antecknas dessutom när och var den röstberättigade har förhandsröstat. På basis av detta kan vi göra upp vallängder för röstningsställena på valdagen med uppgifter om dem som inte har förhandsröstat.
Vem använder registret?
Rösträttsregistret används av oss, på röstningsställena och i kommunerna.
Är rösträttsregistret offentligt?
Ja. Uppgifterna i rösträttsregistret kan erhållas av oss per telefon eller som utdrag tidigast 41 dagar före valdagen. Förfrågan om egna uppgifter är avgiftsfri, men övriga utdrag är avgiftsbelagda.
Observera att dina uppgifter i registret syns på meddelandekortet som skickas senast den 24 dagen före valdagen.
Vad ska jag göra om det finns ett fel i mina uppgifter?
Tidigast på måndagen sex veckor före valdagen kan du kontrollera med oss att dina uppgifter i rösträttsregistret är korrekta.
Om dina uppgifter saknas eller är felaktiga,
- kontakta vår telefontjänst 029553 6370 (vardagar kl. 9-16.15) eller
- lämna in en skriftlig rättelseyrkan senast kl. 16 den 16 dagen före valdagen. Rättelseyrkan ska göras med blanketten för rättelseyrkan.
Vi avgör rättelseyrkandena senast den 13 dagen före valdagen. Rösträttsregistret vinner laga kraft den 12 dagen före valdagen.
På vilka andra sätt utnyttjas befolkningsdatasystemet i valet?
I befolkningsdatasystemet kontrolleras kandidaternas uppgifter. Kandidatregistret skapas utifrån dessa uppgifter.
I befolkningsdatasystemet kontrolleras dessutom antalet finska medborgare i olika valkretsar eller kommuner för att få reda på antalet riksdagsledamöter eller andra ledamöter.
- För riksdagsvalet är Finland indelat i 13 valkretsar. Från Ålands valkrets väljs alltid en riksdagsledamot. Från de övriga valkretsarna väljs riksdagsledamöter enligt hur många finska medborgare som bor i valkretsen i slutet av september.
- Minimiantalet ledamöter som väljs i kommunalval bestäms enligt antalet kommuninvånare i slutet av maj under valåret.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete