Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
-
Uträtta ärenden på nätet
Du kan göra många saker på nätet snabbt och enkelt.
-
Kontakta oss via telefon eller e-post
Via telefon och e-post kan du få råd om hur du ska sköta dina ärenden. Du hittar de tjänstespecifika kanalerna längst ner på denna sida.
Priset för samtal och köande är uppringarens lokalnäts- och mobiltelefonavgift enligt avtal med den egna operatören.
Telefontjänsten servicetider: mån–fre kl. 9–15.
Letar du efter handläggningstider?
Du kan kontrollera den genomsnittliga handläggningstiden på vår webbplats.
-
Distanstjänsten ger personlig rådgivning
I distanstjänsten får du personlig rådgivning och handledning via videoförbindelse. Rådgivning erbjuds på serviceställen för distanstjänster på några orter.
Boka tid på förhand via vår telefontjänst. Servicespecifika kontaktuppgifter finns i slutet av denna sida.
-
Boka tid om det behövs
Du kan boka tid för tjänster som kräver ett personligt möte.
Kontrollera vilka tjänster som kräver att du besöker kontoret personligen. I övriga ärenden betjänar vi dig på nätet eller per telefon.
Boka tid på nätet eller per telefon på det nummer som är avsett för tjänsten.
Kom ihåg att avboka din tid om du inte kan komma. En avgift på 50 euro tas ut för en oanvänd tid som inte har avbokats.
Avbokning av bokad tid
Du kan ändra eller avboka din bokade tid via tidsbokningstjänsten på nätet. För att göra detta behöver du din reservationskod och PIN-kod som du har fått till din e-post, om du angav din e-postadress i bokningsuppgifterna.
Om du inte kan avboka tiden själv, vänligen kontakta vår kundtjänst.
-
Letar du efter brevlådan?
Du kan lämna handlingar som gäller till exempel intressebevakning i ämbetsverkets entrétjänst eller brevlåda utan att köa. Se de ortsspecifika adresser.
Tjänstespecifika kontaktuppgifter
Läs mer och sköt dina ärenden på nätet
0295 539 080
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post?
- Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
- När du anmäler barnets namn eller andra uppgifter om barnet, välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Läs mer om anmälan av uppgifter om barn.
0295 536 305
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Anmälan om barnets namn
0295 535 690
Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
Fastställande av föräldraskap och vårdnad om barn
0295 537 314
- Servicetider: mån–fre kl. 9–15
-
Telefonservicen är stängd onsdagen den 10.12 kl. 9–12.
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till
Släktutredning:
- 0295 536 230
- Servicetider: mån–fre 9–15.
Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen:
- 0295 539 099
- Servicetider: mån–fre 9–15. (kl 12-15 kan du endast lämna begäran om återuppringning, vi ringer till dig följande vardag)
Fastställelse av delägarförteckningen i en bouppteckning och europeiskt arvsintyg:
- 0295 535 690
- Servicetider: mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 536 320
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Registrering av utlänningar och internationella ärenden:
- registrera utlänning (själva registreringen kräver ett besök på ett serviceställe)
- medborgarskap
- uppgifter om familjeförhållanden
- vigsel utomlands
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Notarius publicus:
- bestyrka namnteckning
- apostille
- bestyrka kopia
- notarius publicus intyg
- tidsbokning
- Behöver du ett köpvittne? Se Söktjänsten för köpvittnen.
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
0295 535 690
Servicetider:
- mån–fre kl. 9–15
Befolkningsdata:
- spärrmarkering
- förbud mot utlämnande av uppgifter
- anmälan om religionssamfund
- registrera barn
- omhändertagande
- dödsannonser
- registrera adoption
- dödförklaring
- fastställa kön
Vill du ha service per e-post? Använd krypterad e-post och skicka meddelandet till [email protected].
Adresstjänsttelefonen betjänar varje dag kl. 8–22.
- Adresstjänsttelefonen på finska: tfn. 0600 0 1000
- Adresstjänsttelefonen på svenska: tfn. 0600 0 1001
Tjänsten kostar 3,04 euro/påbörjad minut + lna/mta, köandet lna/mta.
Man kan ringa endast från Finland.
OBS! Du kan inte ändra din egen adress via denna tjänst. Adressändringar ska göras som flyttanmälan.
Áššehasbálvalus: 0295 539 262
Dárbbašatgo don bálvaleami sámegillii?
Davvisámegielat telefonbálvalanlinnjá bálvala disttagaid dmu 9.00–11.00.
Don sáhtát váldit oktavuoða maiddái šleadgapoasta bokte. Dieðuid suollemassandoallama dihte geavat šleadgapoastta sáddemii DVV dorvopoastta. Vállje dorvopoasttas vuosttáiváldin [email protected].
Medborgarrådgivningen betjänar per telefon på vardagar kl. 9–15 i följande ärenden:
Suomi.fi-tjänster: 0295 000
Telefontjänsten är öppen vardagar kl. 9–15
Medborgarrådgivningen hjälper dig använda Suomi.fi-tjänsterna. Medborgarrådgivningen hjälper dig också på webben, läs mer på Medborgarrådgivningens webbplats.
Medborgarcertifikat och elektronisk identitet: 0600 9 6160 (lna/msa)
Telefonrådgivningen betjänar måndag till fredag klockan 9–15. Tjänsten är stängd vardagshelger.
Rådgivningstjänsten ger stöd för användningen av certifikat som beviljats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och hjälp vid de vanligaste problemen som uppstår i samband med att certifikat tas i bruk. Tjänsten ger råd i frågor med anknytning till certifikatkort, till exempel sådant som gäller identitetskortets medborgarcertifikat, organisationskort, social- och hälsovårdens certifikatkort, aktivering av certifikat och användning av PIN-koder.
Rådgivningstjänstens nummer styr samtalet vidare till Medborgarrådgivningens telefontjänst. Du kan också skicka din fråga elektroniskt via Medborgarrådgivningens webbplats.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete