Det elektroniska ärendehanteringssystemet
Det elektroniska ärendehanteringssystemet som används vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder kundorganisationerna en e-tjänst där de kan söka och hantera tjänster som myndigheten tillhandahåller. I ärendehanteringssystemet sparas personuppgifter för kundorganisationernas kontaktpersoner och personer som använder tjänsten samt meddelanden med anknytning till tjänsten för tillhandahållande av tjänster.
- I registret finns information om kundorganisationerna och de tjänster de erbjuds.
Elektroniskt ärendehanteringssystem
Myndigheten för digitalisering och befolkningdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Specialsakkunning Jenni Karri
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 0295 535 001, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Personuppgifterna i Befolkningsregistercentralens elektroniska ärendehanteringssystem behandlas enligt 6 artikeln i EU:s allmänna dataskyddsförordning för att sköta, administrera och utveckla användarrättigheterna, klientrelationen och Befolkningsregistercentralens olika tjänster. Personuppgifterna behandlas som en del av erbjudandet av Befolkningsregistercentralens lagstadgade tjänster. Bestämmelser om Befolkningsregistercentralens verksamhet och vissa tjänster finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster samt i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
Befolkningsregistercentralens e-tjänst gör det möjligt för Befolkningsregistercentralens kundorganisationer att elektroniskt söka och hantera tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller.
Registeruppgifterna behandlas för att identifiera Befolkningsregistercentralens kundorganisationer och användare i olika kundsituationer. Enligt registeruppgifterna ges användarorganisationerna och användarna använ-darrättigheter till de uppgifter som gäller användarorganisationen och dess användare, såsom ansökningar, beslut och avtal. Registeruppgifterna utnyttjas i kontakten med kundorganisationerna och användarna. Vidare kan uppgifterna användas för att följa upp användningen av tjänsterna och fördelningen av kostnaderna samt för faktureringsuppgifter och statistiska ändamål.
Uppgifterna förvaras under hela klientrelationen.
Det elektroniska ärendehanteringssystemet består av två system som samlar in och använder informationen (SAHAs databas och en CRM-applikation). En del av uppgifterna sparas i båda systemen.
Följande uppgifter sparas i det elektroniska ärendehanteringssystemet:
- Namn
- befattning
- e-post
- telefonnummer
- organisation som personen representerar samt organisationens adress
- övriga uppgifter som angetts i ansökan.
För de personer som registrerat sig i systemet som användare sparas dessutom personbeteckning, användar-namn (e-post) samt det kundkonto som de får använda.
I systemet sparas också alla diskussioner mellan användaren och en representant för Myndigheten för digitali-sering och befolkningsdata som förts i tjänstens meddelandefunktion. Diskussioner som förts per e-post kan dessutom läggas till beslutet som bilaga.
Uppgifterna i CRM och SAHAs bas samlas in från BRC:s e-tjänst där kunderna själva matar in sina uppgifter. Organisationsuppgifter kan även hämtas från företags- och organisationsdatasystemet. Även BRC:s personal med användarrättigheter till systemet kan spara uppgifter.
Personuppgifterna utlämnas inte utanför BRC annat än i specialfall med stöd av lagen (t.ex. myndigheternas rätt att ta del av information).
Personuppgifter lämnas inte ut och överförs inte utanför EU/EES-området.
Datasystemen är skyddade genom identitetskontroll. Servrarna kan endast nås från statens interna nätverk.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Rätt till insyn
Du och din organisation har rätt att be den personuppgiftsansvarige om tillgång till dina egna eller organisationens uppgifter för att granska de uppgifter som finns om er i registret. Dessutom har du rätt att kontrollera att det inte finns uppgifter om dig eller din organisation i registret. Skicka begäran in skriftligt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registratorskontor. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan levereras inom denna tid, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan förlänga tidsfristen med högst två månader. I detta fall får du en anmälning om dröjsmålet.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkt 2 Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Du har inte rätt att kräva ändringar i händelseuppgifterna samt i avslutade eller raderade fullmakter och full-maktsbegäran.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter av tas bort eller överförs till ett annat system.
Du har inte rätt att be om att dina uppgifter tas bort från registret, eftersom behandlingen av uppgifterna grun-dar sig på lagen. Av samma anledning har du inte heller rätt att motsätta dig behandlingen av personuppgifterna.
De registrerade har rätt att besvära sig hos tillsynsmyndigheten angående behandlingen av personuppgifter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete