Namnändringstjänst
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar personuppgifter i samband med ansökningar om namnändring i enlighet med denna dataskyddsbeskrivning. Ansökan om ändring av för- och efternamn kan göras hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata via den elektroniska namnändringstjänsten, med en webblankett eller en utskrivbar blankett. Utöver namnändringstjänsten behandlar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata personuppgifter i samband med behandlingen av ärenden som gäller namnändring i datasystemen Maisa och Toivo samt i samband med positiva beslut i befolkningsdatasystemet. Dataskyddsbeskrivningen för diarie- och ärendehanteringssystemet Maisa finns här: https://dvv.fi/sv/dataskyddsbeskrivning-for-diarie-och-arendehanteringssystemet
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Katja Mäkeläinen, jurist
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Personuppgifter behandlas i samband med behandlingen av ansökningar om namnändring och för att genomföra Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas lagstadgade uppgifter i anslutning till namnändringar. Personuppgifterna i registret behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är att iaktta den lagstadgade skyldighet som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, 25 §) finns bestämmelser om myndighetens skyldighet att upprätthålla ett register över ärenden som behandlas eller har behandlats hos en myndighet. Personuppgifterna i befolkningsdatasystemet upprätthålls enligt 5 § i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009).
Personuppgifterna förvaras varaktigt i enlighet med lagstiftningen och arkivbildningsplanen.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar följande kategorier av personuppgifter i samband med behandlingen av ansökningar om namnändring:
- namnuppgifter (nuvarande namn och ansökta namn)
- personbeteckning
- sökandens kontaktuppgifter
- kontaktuppgifter till personer som är delaktiga i ärendet och personer som ska höras samt eventuella andra uppgifter som de uppgett
- övriga uppgifter som sökanden eventuellt uppgett i ansökan
Namnändringar som anhängiggjorts via namnändringstjänsten sparas direkt i befolkningsdatasystemet via tjänsten. Om namnändringen har anhängiggjorts på annat sätt, sparas namnändringen manuellt i befolkningsdatasystemet.
Uppgifterna fås från ansökan och de bilagor till handlingarna som bifogas ansökan. Uppgifterna fås också under vissa förutsättningar från dem som är delaktiga i ärendet samt från andra myndigheter på myndighetens begäran. Uppgifterna uppdateras direkt i systemet då behandlingen av ärendet framskrider.
Dessutom erhålls personuppgifter som behövs för behandlingen av ansökan och vars sökkriterium är personbeteckningen ur befolkningsdatasystemet genom en applikationsförfrågan.
TUppgifter kan enligt den registeransvariges prövning lämnas ut inom de gränser som den gällande lagstiftningen tillåter och förpliktar.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Granskningsrätt
Den ändrade namnuppgiften sparas i befolkningsdatasystemet den dag beslutet fattas. Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan granska dina uppgifter via följande länk: https://dvv.fi/sv/kontroll-av-egna-uppgifter-service eller https://www.suomi.fi/mina-uppgifter
Om du inte kan granska dina uppgifter via e-tjänsten kan du skicka en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna in en skriftlig begäran till kontaktpersonen för registret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd att styrka din identitet.
Begränsningar av den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter utplånas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.