Digitalt stöd i korthet
Digitalt stöd stöder användningen av elektronisk ärendehantering och apparater. Det hjälper kunden att självständigt och säkert använda apparater och uträtta ärenden i elektroniska tjänster.
Det digitala stödet består av följande:
- fjärrstöd: chatt-, telefon- och videostöd, kalla servicepunkter
- närstöd: servicepunkter, kamratstöd, stöd hem
- utbildningar: nätutbildningar, medborgarinstitut, kurser
Innehållet i det digitala stödet kan variera. Det kan till exempel handla om handledning i elektronisk ärendehantering, installation av applikationer eller rådgivning om ibruktagande av applikationer och tjänster. Det lönar sig för varje organisation att fastställa hurdant digitalt stöd den erbjuder.
Var och en av oss behöver digitalt stöd ibland. Vårt samhälle har digitaliserats i stor utsträckning. Viktiga tjänster finns tillgängliga elektroniskt och dessutom finns det många digitala tjänster som underlättar vardagen och som underhåller oss. Den digitala verksamhetsmiljön förändras dock kontinuerligt: vardagen digitaliseras på olika sätt och i olika takt för olika människor. Behovet av digitalt stöd lever i takt med utvecklingen av digitaliseringen eftersom de färdigheter som behövs ständigt förändras.
I den digitala omvälvningen har många samfund och organisationer tagit eller fått ansvar för uppgifter inom digitalt stöd.
Etablerade tillhandahållare av digitalt stöd är tillhandahållare av offentliga tjänster, vars lagstadgade uppgift är att som en del av stödet för användningen av den egna tjänsten erbjuda hjälp även för digitala ärenden. Dessutom finns det i en del kommuner allmänt digitalt stöd som överskrider kommunens egna tjänster. Även biblioteken har en viktig roll i att stöda utvecklingen av digital kompetens.
Digitalt stöd ges också i stor utsträckning i organisationer. Organisationernas stöd riktar sig ofta särskilt till vissa målgrupper, till exempel äldre personer. Dessutom finns det många aktörer inom organisationsfältet som ger sina kunder digitalt stöd vid sidan av sin egentliga verksamhet.
Digitalt stöd erbjuds också i många företag som både en avgiftsbelagd och en avgiftsfri tjänst. Viktiga digitala stödjare är till exempel banker och teleoperatörer som ger stöd i användningen av sina egna digitala tjänster.
Dessutom sker en betydande del av det digitala stödet för förvärvsarbetande på arbetsplatserna. Medborgarinstituten har en viktig roll som fostrare av vuxna personers digitala färdigheter.
En stor del av det digitala stödet förblir dolt. Viktigt digitalt stöd är när vanliga människor stöder och hjälper sina närstående i praktiska frågor i hemmen, på arbetsplatserna och i sociala medier. Digitalt stöd är ofta tyst och osynligt – men samtidigt närvarande överallt i vardagen.
Du hittar serviceställen för digitalt stöd på webbplatsen Suomi.fiLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
MedborgarrådgivningenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab (länk) är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Tjänsten hjälper dig hitta rätt myndighet och handleder dig i användningen av olika tjänster.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst Digitalt stöd utvecklar det digitala stödet nationellt. Tjänsten Digitalt stöd utbildar och stöder digitala stödjare, undersöker fenomen inom digital kompetens och utvecklar verksamhetsmodeller för digitalt stöd tillsammans med aktörer inom digitalt stöd.
Bekanta dig närmare med servicebeskrivningen för digitalt stöd.