Ändring av efternamn
Alla måste ha ett efternamn.
Du kan ändra ditt efternamn i Finland i följande situationer:
- Du bor i Finland och dina uppgifter har antecknats i det finländska befolkningsdatasystemet.
- Du är finsk medborgare och bor utomlands utanför Norge, Sverige eller Danmark. Om du bor i Norge, Sverige eller Danmark och vill byta namn, kontakta myndigheterna i ditt bosättningsland.
Du kan ansöka om ändring av ditt efternamn hos oss när du vill
- byta efternamn
- ha en efternamnskombination
- avstå från ett efternamn som hör till din nuvarande efternamnskombination
- lägga till bindestreck i din nuvarande efternamnskombination eller ta bort det.
Namnet ska ha en stor begynnelsebokstav, men andra än begynnelsebokstäver kan inte vara skrivna med stor bokstav (t.ex. Korhonen går, men KORHONEN eller korhonen går inte). Kom ihåg att skriva tydligt i din ansökan vilka bokstäver i efternamnet som ska skrivas med stor bokstav och vilka som ska skrivas med liten bokstav.
Namn som ändrats utomlands
Om ditt efternamn har ändrats genom beslut av en utländsk myndighet behöver du inte göra en ansökan om namnändring hos oss. Istället kan du be oss spara ditt nya namn utan kostnad.
Så här anmäler du ett namn som ändrats utomlands
Ändring av efternamn vid ingående av äktenskap
Om du vill ändra ditt efternamn när du gifter dig ska du inte göra en ansökan om ändring av efternamn utan följa anvisningarna på sidan Efternamn vid ingående av äktenskap.
Anmälan och ändring av ett barns namn
Om ditt barns namn ännu inte har sparats i befolkningsdatasystemet är det fråga om att anmäla barnets uppgifter. Gör då inte en ansökan om namnändring, utan anmäl ditt barns uppgifter enligt anvisningarna på vår webbplats.
Ett minderårigt barns namn som antecknats i befolkningsdatasystemet kan ändras med hjälp av anvisningarna på denna sida.
Vilket namn kan jag ansöka om? Av vem behöver jag samtycke?
I Finland är alla efternamn som enligt befolkningsdatasystemet används av levande personer skyddade. Detta innebär att de inte kan fås som efternamn utan orsak.
Du kan få ett efternamn som redan är i bruk om något av följande villkor uppfylls:
- Du har haft efternamnet tidigare eller det förekommer inom din släkt inom fem generationer.
- Du vill ändra eller förkorta skrivsättet för ett efternamn av främmande ursprung för att det ska vara mer användbart. Som ändring av skrivsättet räknas inte översättning av släktnamn av främmande ursprung till finska eller svenska.
- Efternamnet används av din make eller sambo och hen ger sitt samtycke till namnändringen. Du kan få din sambos efternamn om ni har bott i samma hushåll i minst fem år eller om ni har ett gemensamt barn eller gemensam vårdnad om ett barn.
- Efternamnet används av ditt syskon eller ditt barn och du får samtycke av alla personer som använder efternamnet i fråga enligt befolkningsdatasystemet.
- Efternamnet används av din fosterförälder.
- Det finns särskilda skäl för ändring av efternamn på grund av förändringar i familjeförhållandena. Även andra särskilt vägande skäl övervägs från fall till fall.
Med nybildat efternamn avses ett efternamn som enligt befolkningsdatasystemet inte används av någon levande person.
Det nybildade efternamnet ska till form, innehåll och skrivsätt motsvara efternamnsskicket i Finland. Efternamnet får inte väcka anstöt eller medföra olägenhet och det ska inte kunna förväxlas med ett skyddat kännetecken (till exempel en förenings eller ett företags namn).
När du funderar på ett nybildat efternamn lönar det sig att bekanta sig med
- kraven i lagen om för- och efternamn (närmare 17–20 §)
- efternamn som redan används i vår Namntjänst.
När du ansöker om ett nybildat efternamn som ingen använder ber vi nämnden för namnärenden om ett utlåtande om namnet. Nämnden för namnärenden bedömer om det namn du ansöker om är lämpligt som efternamn.
Vi kungör de nybildade namnen på vår webbplats. Namnet finns framlagt där i 30 dagar innan det godkänns. Under den tiden kan vem som helst göra en anmärkning till oss om hen tolkar det som att namnet inte är lagenligt eller att det är kränkande.
Slutligen avgör vi ärendet, det vill säga vi fattar beslut utifrån de handlingar du lämnat in och utlåtandet från nämnden för namnärenden. Nämnden för namnärenden ger alltså ett utlåtande, men vi avgör ärendet.
Om ett nybildat efternamn godkänns blir det ett lagenligt efternamn som är i bruk. Därefter kan andra få efternamnet i fråga endast i de situationer som räknats upp ovan.
Handläggningen av ansökan framskrider snabbare om ansökan redan har de underskrifter som behövs. Då ber vi inte om samtycke separat. Samtycket till namnändringen kan också lämnas in med en separat samtyckesblankett eller per e-post.
Ändring av en minderårigs efternamn
Behovet av samtycke beror på vem som gör ansökan och hur gammalt barnet är.
- Om vårdnadshavaren ansöker om namnändring för sitt 10–17-åriga barn behöver vi samtycke av alla vårdnadshavare och barnet.
- Om vårdnadshavaren ansöker om namnändring för sitt under 10-åriga barn behöver vi samtycke av alla vårdnadshavare, men vi ber inte om samtycke av barnet.
- Om en 15–17-åring själv ansöker om namnändring hör vi alla hens vårdnadshavare i ärendet.
- Om föräldern i och med att hen ingått äktenskap har fått ett nytt efternamn och antingen vårdnadshavaren eller barnet själv också ansöker om att få det som barnets namn, behöver vi samtycke av vårdnadshavarens make/maka för att ansökan ska kunna behandlas avgiftsfritt. Om vårdnadshavarens make/maka inte ger sitt samtycke är behandlingen av ansökan avgiftsbelagd.
- Om ändring av barnets efternamn söks på grund av adoption eller fosterföräldraskap, behöver vi samtycke av adoptivföräldrarna eller fosterföräldrarna.
Samtycket kan ges genom att underteckna ansökan om namnändring eller genom att fylla i en separat samtyckesblankett.
När du ansöker om din sambos eller makes/makas efternamn
Du behöver din makes/makas samtycke till namnändringen. Samtycket kan ges genom att underteckna ansökan om namnändring eller genom att fylla i en separat samtyckesblankett.
När du ansöker om ett sällsynt efternamn som ditt syskon eller barn har
Du behöver samtycke av alla personer som har ifrågavarande efternamn enligt befolkningsdatasystemet.
När du ansöker om ett nybildat efternamn som är ett skyddat kännetecken
Du behöver samtycke av innehavaren av det skyddade kännetecknet, dvs. exempelvis en förening eller ett företag.
Så här handlägger vi din ansökan
1. Skicka ansökan
Gör ansökan enligt anvisningarna nedan.
Vi skickar inget separat bekräftelsemeddelande om att vi har tagit emot din ansökan.
2. Handläggningen av ansökan
Vi handlägger din ansökan om namnändring först när du har betalat handläggningsavgiften och vi handlägger ansökningarna i ordning enligt ankomstdatum. Därför kan ansökningar som betalats i samband med inlämnandet av ansökan framskrida snabbare. Observera att avgiften inte återbetalas även om du återkallar din ansökan eller om det blir avslag på ansökan.
Vi kan be dig om tilläggsuppgifter om det sökta namnet eller begära handlingar som saknas. I vissa fall ber vi dessutom nämnden för namnärenden om ett utlåtande, varvid handläggningen av ansökan tar längre tid.
Du kan tyvärr inte följa hur handläggningen av din ansökan framskrider. Du hittar dock den genomsnittliga handläggningstiden på den här sidan.
3. Avgörande
När vi har behandlat din ansökan får du ett skriftligt beslut per post, e-post eller Suomi.fi-meddelanden om du har tagit tjänsten i bruk. Ditt namn ändras i befolkningsdatasystemet den dag beslutet fattas.
Efter namnändringen får du automatiskt ett nytt FPA-kort per post. Du måste dock själv förnya ditt pass, identitetskort och körkort så att de motsvarar ditt nya namn.
Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga det hos förvaltningsdomstolen.
Gör så här
Välj det sätt att ansöka om namnändring som är lämpligast för dig:
1. Elektronisk namnändringstjänst
I vår elektroniska tjänst kan du endast göra en ansökan som gäller dig själv om du är stadigvarande bosatt i Fastlandsfinland och är myndig.
Användningen av tjänsten förutsätter stark identifiering. Observera också att handläggningsavgiften betalas i samband med ansökan.
För närvarande kan du inte bifoga bilagor till tjänsten (till exempel en separat samtyckesblankett), så skicka eventuella bilagor till oss per e-post eller post.
2. Webblankett
Gör ansökan med webblanketten om
- du är minderårig och har nätbankskoder
- du ansöker om namnändring för ditt minderåriga barn
- du ansöker om namnändring för flera familjemedlemmar eller båda makarna samtidigt
- du av någon annan orsak inte kan göra ansökan i den elektroniska namnändringstjänsten.
Användningen av tjänsten förutsätter stark identifiering. Vi skickar fakturan till dig per post till din hemadress eller till Suomi.fi-meddelanden om du har tagit tjänsten i bruk. Vi handlägger din ansökan efter att avgiften har betalats.
Om samtycken behövs för ansökan kan även den som ger sitt samtycke underteckna denna blankett.
Om ansökan saknar nödvändiga underskrifter ber vi om dem separat. Handläggningen av ansökan framskrider snabbare om ansökan redan innehåller alla nödvändiga underskrifter. Samtycket till namnändringen kan också lämnas in separat med en särskild samtyckesblankett eller per e-post.
Namnändringsansökan med webblanketten
3. Nedladdningsbar blankett
Du kan också göra ansökan om namnändring på en utskrivbar blankett på webben. Spara blanketten på din dator innan du fyller i den.
Skicka den ifyllda blanketten med underskrifter till oss per post på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors eller per krypterad e-post. Då får du fakturan per post till din hemadress eller till Suomi.fi-meddelanden om du har tagit tjänsten i bruk.
Ansökan om namnändring med blankett
4. Personligt besök på vårt serviceställe
Vid behov kan du också fylla i ansökan genom att besöka vårt ämbetsverks serviceställe. Vi rekommenderar dock att du i första hand fyller i ansökan på webben. Ett personligt besök påskyndar inte handläggningen av ansökan.
Adresser till MDBs serviceställen
Pris
Ansökan om ändring av efternamn kostar 60 euro om du ansöker om ett efternamn som du tidigare använt, avstår från ett av namnen i en efternamnskombination eller om du ansöker om att lägga till eller avstå från ett bindestreck i en efternamnskombination. I övriga fall kostar ansökan 120 euro.
Om du inte betalar handläggningsavgiften i samband med att du gör ansökan, skickar vi fakturan separat till dig som ett Suomi.fi-meddelande eller per post. Vi tar upp din ansökan i handläggningskön först när du har betalat handläggningsavgiften.
Handläggningstiderna
Ändring av förnamn
- Om du har gjort ansökan i den elektroniska namnändringstjänsten, 3 veckor.
- Handläggningstiden för övriga ansökningar beror på hur snabbt du betalar handläggningsavgiften. Handläggningstiden är då cirka 2-5 månader.
- Om vi ber dig om en tilläggsutredning till din ansökan eller ett utlåtande av Nämnden för namnärenden kan handläggningstiden vara längre.
Ändring av efternamn
När du ansöker om ett efternamn som du tidigare har använt
- Om du har gjort ansökan i den elektroniska namnändringstjänsten, 1 månad.
- Handläggningstiden för övriga ansökningar beror på hur snabbt du betalar handläggningsavgiften. Handläggningstiden är då cirka 2-5 månader.
- Om vi ber dig om en tilläggsutredning är handläggningstiden längre.
När du ansöker om ett efternamn som du inte har använt tidigare
- Handläggningstiden, 2-5 månader.
- Handläggningstiden för ansökan beror på hur snabbt du betalar handläggningsavgiften och lämnar in eventuella bilagor.
- Om vi begär utlåtande av Nämnden för namnärenden är handläggningstiden längre.
Ändring av efternamn vid ingående av äktenskap
Du kan fråga våra experter på äktenskapsfrågor om handläggningstiden.
Anmälan om barnets namn
- Du hittar handläggningstiden på vår sida Anmälan om barnets namn.
Vanliga frågor
Du kan föreslå två namnalternativ i ansökan. Det sekundära namnalternativet kan vara till exempel ett nybildat efternamn eller ett efternamn som du tidigare använt. Du kan föreslå ett annat namnalternativ i motiveringarna till ansökan.
Ja. Om du samtidigt har anhängiga ansökningar om ändring av för- och efternamn, behandlar vi dem samtidigt.
Observera dock att vi behandlar dina ansökningar oberoende av varandra. Du kan alltså få ett positivt beslut på den ena ansökan och ett negativt beslut på den andra.
Vi behandlar ansökningarna i den ordning de inkommit. I frågor som gäller utlandsresor och anskaffning av pass kan du kontakta Gränsbevakningsväsendet och polisen.
Ett barns efternamn kan inte ändras utan särskilda skäl, om barnets namnanknytning till vardera föräldern bryts till följd av ändringen av efternamnet. Familjens minderåriga barn kan i regel inte heller ha olika efternamn om de är helsyskon sinsemellan. Namnanknytningen till familjemedlemmarna är särskilt viktig när det är fråga om ett barn under 15 år.
I allmänhet är namnändringen för ett minderårigt barn avgiftsbelagd.
Ändring av efternamn är dock avgiftsfri för minderåriga i följande fall:
- Ett minderårigt barn får ett efternamn eller en efternamnskombination som båda föräldrarna använder.
- Ett minderårigt barn får det efternamn eller den efternamnskombination den förälder har, vars föräldraskap inte hade fastställts när uppgifterna anmäldes efter barnets födelse.
- Ett minderårigt barn får efter att adoptionen fastställts sin adoptivförälders efternamn eller efternamnskombination.
- Ett minderårigt barn får den andra förälderns efternamn eller efternamnskombination efter att faderskapet har upphävts.
- Ett minderårigt barns förälder gifter sig eller registrerar sitt partnerskap, varvid barnet får förälderns nya efternamn. En avgiftsfri behandling av ansökan kräver också samtycke av förälderns make/maka.
- Ett minderårigt barn avstår från det ena efternamnet i en efternamnskombination efter att ha fyllt 15 år.
Sådana avgiftsfria namnändringsansökningar som gäller minderåriga barn handläggs inom 1–2 månader.
Ovan nämnda situationer är exempelfall. Vi undersöker från fall till fall om betalning är befogad. Vår prövning grundar sig på lagen om för- och efternamn.
Du kan ansöka om din sambos efternamn om ni bott i samma hushåll i minst fem år och hen ger sitt skriftliga samtycke till namnändringen. Samboendet måste framgå av befolkningsdatasystemet.
Du kan också få din sambos efternamn om ni har eller har haft ett gemensamt barn eller gemensam vårdnad om ett barn. Då krävs inte fem års samboende. Du måste dock bo med din sambo när du ansöker om personens efternamn. Dessutom ska din sambo ge sitt samtycke till namnändringen.
Efter en skilsmässa ändras ditt efternamn inte automatiskt. Du kan ansöka om ditt tidigare efternamn när som helst, även under äktenskapet.
Att ansöka om att återta ett tidigare efternamn kostar 60 euro.
Du behöver en släktutredning för att kunna visa att du har en obruten släktrelation till det efternamn du ansöker om.
Vi kontrollerar först om släktrelationen framgår av befolkningsdatasystemet. Om inte, ber vi dig lämna in en släktutredning, dvs. en obruten kedja av ämbetsbevis.
Du kan beställa intygen från den församling till vilken dina förföräldrar har hört, dvs. antingen pastorskansliet i den evangelisk-lutherska församlingen eller centralregistret för den ortodoxa kyrkan i Finland.
Vi måste be nämnden för namnärenden om ett utlåtande om du ansöker om ett nybildat efternamn. Vi ber också om ett utlåtande om sådana efternamn som har tillhört den sökandes förfader och för vilka den senaste anteckningen i handlingarna har gjorts på 1800-talet.
Vi kan också begära ett utlåtande av något annat särskilt skäl.
Om nämndens utlåtande inte är förordande har du möjlighet att ge ett genmäle till utlåtandet. Därefter avgör vi ärendet och fattar ett beslut som du ännu har rätt att överklaga hos förvaltningsdomstolen.
Vi ändrar ditt namn i befolkningsdatasystemet på beslutsdagen. Du kan kontrollera det ändrade namnet i vår tjänst Kontrollera dina personuppgifter. Efter namnändringen får du ett nytt FPA-kort per post, men du måste själv förnya ditt pass, identitetskort och körkort.
Ett namn som uppdaterats i befolkningsdatasystemet förmedlas automatiskt till flera myndigheter inom några dagar. Observera att en gällande spärrmarkering påverkar förmedlingen av uppgifter. Om du vill kan du också beställa ett avgiftsbelagt utdrag från befolkningsdatasystemet som intygar ditt nya namn.
Förteckning över myndigheter som får uppgifter via befolkningsdatasystemet
Kom ihåg att meddela ditt nya namn förutom till myndigheterna även till exempel till disponenten, telefonoperatören, biblioteket och andra företag samt till aktörer vars kunder eller medlemmar du är.
Meddela vid behov även utländska myndigheter om din namnändring. Vi förmedlar i regel inte uppgifter till utlandet.
Vi kungör de ansökta nybildade efternamnen på vår webbplats i 30 dagar innan namnen godkänns. Du kan inte förbjuda att namnet kungörs.
Vi kungör namnen i fråga, eftersom var och en har rätt att framställa en anmärkning om det ansökta nybildade efternamnet i följande situationer:
- namnet i fråga motsvarar enligt den som gjort anmärkningen inte villkoren i lagen om för- och efternamn (18 § 2 punkten och 19 §)
- Den som gjort anmärkningen tolkar det efternamn som ansökan gäller som kränkande.
Du kan göra en anmärkning om ett ansökt nybildat efternamnet i följande situationer:
- namnet i fråga motsvarar enligt din tolkning inte villkoren i lagen om för- och efternamn (18 § 2 punkten och 19 §)
- du tolkar det efternamn som ansökan gäller som kränkande.
Du kan använda vår färdiga blankett.
En anmärkning om ett ansökt nybildat efternamn ska göras skriftligen till oss inom 30 dagar från det att kungörandet inleddes. Vi kan också beakta anmärkningar som gjorts efter att tidsfristen löpt ut om vi ännu inte avgjort ärendet.
Kontakta oss
Du kan sköta ärenden som gäller för- och efternamn med oss på följande sätt:
1. E-post
Kontakta oss i första hand via e-post.
Använd krypterad e-post för att skicka e-post så att dina uppgifter rör sig krypterat. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Ange åtminstone dina personuppgifter och det ärende som ditt meddelande gäller.
Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.
Obs! När du anmäler barnets namn eller andra uppgifter om barnet, välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet.
2. Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 539 004.
Servicetider:
- mån 9-15
- tis-fre 9-12
Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.
3. Postning av handlingar
Du kan också skicka de nödvändiga handlingarna till oss per post på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors.
4. Personligt besök på vårt serviceställe
Om du inte kan sköta ditt ärende på annat sätt kan du boka tid till vårt serviceställe. Ansökan om namnändring kräver dock inte ett personligt besök på vårt serviceställe och ett personligt besök påskyndar inte heller handläggningen av ansökan.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Urvalet Personens grunduppgifter för kommuner
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten