Befolkningsdatasystemets användarregister
Användarregistret förs för behandling av uppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet, det vill säga för personer och organisationer som har användarrätt till befolkningsdatasystemet. Ett ex-empel är VTJkysely, som är befolkningsdatasystemets söktjänst. VTJkysely är en webbläsarbaserad tjänst där man kan söka uppdaterade person-, byggnads- eller lägenhetsuppgifter från befolk-ningsdatasystemet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Ledande sakkuning Tiina Härkönen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
Uppgifterna i registret används för att
* Administrera, följa, övervaka och skydda behandlingen av befolkningsdatasystemets uppgifter.
* Klarlägga hur ofta och i vilken omfattning befolkningsdatasystemets uppgifter används och för att klarlägga uppföljningen och fördelningen av kostnaderna.
* Sköta faktureringen av användningen av befolkningsdatasystemets uppgifter.
* Säkerställa och förbättra befolkningsdatasystemets funktion och utreda problem vid användningen av uppgifterna.
Registret förs med stöd av 53 § i lagen om befolkningsdatasystemet och Myndig-heten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster (661/2009).
Uppgifterna i registret bevaras i fem år.
Enligt 53 § i lagen om befolkningsdatasystemet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster (661/2009) ska Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bevara de uppgifter som registrerats i användarregistret i minst två år efter det att åtkomsträttigheten har upphört. Enligt 20 § i samma lag ska uppgif-terna i användarregistret utplånas senast tio år efter det att åtkomsträttigheten har upphört.
Registret innehåller följande:
* Användarens fullständiga namn och personbeteckning, personnummer eller födelsedatum.
* Uppgifter som specificerar åtkomsträttigheten.
* Uppgifter om åtkomsträttighetens innehåll och omfattning.
* Uppgifter om begränsad åtkomsträttighet eller användningsförbud som en användare meddelats som påföljd för missbruk av uppgifter i befolkningsdatasystemet.
* Uppgifter om den organisation som användaren företräder.
* Uppgifter om beslut eller avgöranden om åtkomsträttighet (t.ex. anmärkning).
Ansvars-/kontaktpersoner som utsetts av en organisation som har rätt att använda tjänsterna.
Uppgifter i användarregistret kan lämnas ut
* Till polis-, förundersöknings- och åklagarmyndigheter samt domstolar för förebyggande och utredning av brott.
* Till organisationer som fått åtkomsträttighet, för uppföljning och övervakning av användningen av uppgifter och av de kostnader användningen medför.
* För något annat specificerat syfte, om den som använder uppgifterna och den organisation han eller hon företräder uttryckligen har samtyckt till detta.
Uppgifter kan dessutom lämnas ut med stöd av lagen.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Granskningsrätt
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan skicka begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta inexakta och felaktiga personuppgifter om dig själv. Du kan skicka begäran till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta änd-ringen eller kompletteringen av den. Var beredd att styrka din identitet.
Begränsningar av den registrerades rättigheter
Den registrerade har begränsad rätt att korrigera uppgifter. Rättigheten gäller till exempel inte åtkomsträttigheternas omfattning och innehåll.
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter avlägsnas eller överförs till ett annat system och du kan i princip inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om anförande av besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/.