Hemkommun för medborgare i ett EU-land, Schweiz eller Liechtenstein

Vad avses med hemkommun?

Finland är indelat i flera förvaltningsområden, d.v.s. kommuner. Hemkommunen är vanligtvis den kommun där du bor. 

När du har en hemkommun 

  • har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder, till exempel offentlig hälsovård eller barndagvård
  • kan du få ett finländskt identitetskort och körkort 
  • kan du använda tjänster som erbjuds av myndigheter eller få ekonomiska förmåner eller bidrag. 

Kan jag få en hemkommun? 

Du kan få en hemkommun om följande villkor uppfylls:

  • Du har anlänt till Finland.
  • Din vistelse är laglig.
  • Du har för avsikt att bo i Finland i minst ett år.

Dessutom ska du ha någotdera av följande:

  • ett positivt beslut om registrering av EU-medborgares uppehållsrätt från Migrationsverket 
  • en familjemedlem* som har en hemkommun i Finland.

*Familjemedlemmar är make eller maka, vårdnadshavare eller barn under vårdnad. Även en sambo är familjemedlem om ni har bott tillsammans i minst 2 år innan ni flyttade till Finland eller om ni har ett gemensamt barn som ni är vårdnadshavare till. 

Gör så här

Jag har ännu ingen finländsk personbeteckning:

Om du ännu inte har en finländsk personbeteckning, läs anvisningarna på sidan Registrering av utlänningar. 

Jag har redan en finländsk personbeteckning:

 

A) Ansök om hemkommun med webblanketten

Kontrollera först i punkten "kan jag få en hemkommun" att villkoren för att få en hemkommun uppfylls.

Ansök om hemkommun här

Om du har fått ett beslut om EU-registrering för mindre än 12 månader sedan och flyttar inte från ett annat nordiskt land  behöver du inte besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Vi skickar informationen till den e-postadress du angett på webblanketten när hemkommunen har registrerats.  

Om du har fått Migrationsverkets beslut för mer än 12 månader sedan ska du utöver att fylla i webblanketten personligen besöka vårt serviceställe inom 1 månad efter att du skickat in blanketten.

Boka tid

Ta med dig ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för medborgare i ett EU-land, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino

 

B) Du kan inte använda webblanketten

Begär registrering genom att fylla i och skriva ut pappersblanketten.

1. Fyll i och skriv ut blanketten "Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande" på förhand. 

Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande

2. Boka tid

Boka tid

3. Ta med dig följande handlingar: 

  • ifylld blankett "Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande" och
  • ett giltigt pass eller ett identitetskort med bild och
  • om du inte har ett EU-registreringsbeslut
    • ursprungliga och vid behov legaliserade och översatta intyg över familjeförhållanden.

Vanliga frågor

Hittade du inte svaret på vår webbplats?

Kontakta oss

Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.

Telefon

Telefontjänsten numret är 0295 536 320.

Servicetider: mån–fre 9–15. 

E-post

Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected] 

Skicka krypterad e-post

Serviceställen

Adresser och öppettider av våra serviceställen

Lagar som berör ärendet

Lag om hemkommun