Aktuellt
► Priserna för de företagsekonomiska produkterna i BDSförfrågan-gränssnittet förändrades den 1.9.2024. Ladda ner den nya prislistan här
BDSförfrågan-gränssnittet
Via BDSförfrågan-gränssnittet kan en organisation söka uppgifter i realtid i befolkningsdatasystemet direkt i sitt eget datasystem.
BDSförfrågan-gränssnittet lämpar sig för en organisation som till exempel vill
- kontrollera kundernas basuppgifter
- erbjuda sina kunder e-tjänster
- kontrollera att uppgifterna är korrekta i ansökningarnas behandlingsprocesser.
BDS-uppgifter som överlåts organisationen och deras användningsändamål avtalas alltid från fall till fall med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar organisationer inom den offentliga sektorn.
Organisationer inom den privata sektorn kan kontakta förmedlarföretag som har beviljats rättigheten att förmedla uppgifter som sökts via BDSförfrågan-gränssnittet.
BDSförfrågan-gränssnittet är inte avsett för regelbunden eller omfattande uppdatering av uppgifterna i det egna registret eller för andra massförfrågningar. För detta ändamål lämpar sig Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppdateringstjänster för kundregister för den offentliga förvaltningen och privata företag och samfund.
Uppgifterna hämtas och tas emot från BDSförfrågan-gränssnittet som meddelanden i XML-format. Närmare information om det tekniska genomförandet av gränssnittet finns på sidan tekniskt genomförande och användning av BDSförfrågan-gränssnittet.
Minneslista innan ärendet behandlas
- Bekanta dig med förutsättningarna för användning av befolkningsdata.
- Öppningen av förbindelsen förutsätter att offentliga sektorns organisationer använder Suomi.fi-informationsleden. Anvisningar för idriftagning av Suomi.fi-informationsleden.
Gör så här
Innan du registrerar dig i tjänsten ska du bekanta dig med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och användarvillkoren för e-tjänsten på vår kundsida.
Ansök om datatillstånd i e-tjänsten
- Gå till e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Klicka på länken ”Har du glömt ditt lösenord?” om du inte kommer ihåg ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Efter att du loggat in, välj ” Påbörja en ny ansökan” från övre balken.
- Välj bland flikarna om du företräder den offentliga förvaltningen eller ett företag och sammanslutningar.
- Välj sedan punkten där det står ”Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet”.
- Välj ”Ansökan om datatillstånd för BDSförfrågan-gränssnittet” ur menyn som öppnas och klicka på Börja.
- Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det anger att fältet är korrekt ifyllt.
- Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på ”Skicka ”.
Om du behöver hjälp med ansökan om datatillstånd, till exempel för att exakt definiera det datainnehåll som behövs, kontakta experterna på BDSförfrågan-gränssnittet på adressen [email protected]
Till exempel kommuner och välfärdsområden kan beställa tjänsten i e-tjänsten med något förenklat förfarande, eftersom de har ett taktillstånd som gäller tills vidare för BDSförfrågan-gränssnittet. I samband med beställningen ska beställaren fylla i en utredning om hur uppgifterna skyddas och används samt om administrationstjänsten för ansökan om användarbehörighet.
Handläggningstid
Handläggningstiden för en datastillståndsansökan för BDSförfrågan-gränssnittet är cirka tre månader. Denna tid omfattar begäran om komplettering av ansökan, förhandlingar och en utvärdering av den sökandes tekniska system.
Pris
- Användningen av BDSförfrågan-gränssnittet är avgiftsfritt för kommunens och statens myndigheter samt för välfärdsområden.
- För andra kunder inom den offentliga sektorn som utför en lagstadgad uppgift samt för kunder inom den privata sektorn faktureras användningen av BDSförfrågan-gränssnittet månatligen på basis av antalet förfrågningar.
- Kunder inom den offentliga sektorn debiteras dessutom en etableringsavgift för BDSförfrågan-gränssnittet.
Förfrågan via BDSförfrågan-gränssnittet är avgiftsbelagda för företag och samfund. Priset för varje förfrågan beror bland annat på hur omfattande innehållet är. Även etableringskostnaderna för förbindelsen uppbärs av kundorganisationen.
Gränssnittets förfrågningar är avgiftsfria för kommunens och statens myndigheter samt för välfärdsområden, men en etableringsavgift uppbärs för drifttagningen av tjänsten.
Drifttagning av tjänsten
-
Etableringsavgiften för BDS-gränssnittet är 560 euro.
I övriga fall är avgifterna för den offentliga sektorn följande
-
Begränsad förfrågan 0,037 euro per förfrågan
-
Grundläggande förfrågan 0,074 euro per förfrågan
-
Omfattande förfrågan 0,111 euro per förfrågan
-
Identifikationsförfrågan 0,138 euro per förfrågan
Avgifterna som debiteras av privata sektorns aktörer fastställs enligt datainnehållet i den önskade förfrågningsförbindelsen.
Exempel på den privata sektorns avgifter från 1.9.2024
• Miniförfrågan 0,22 euro per förfrågan
• Grundläggande förfrågan 0,33 euro per förfrågan
• Grundläggande redigerad förfrågan 0,49 euro per förfrågan
• Omfattande förfrågan 0,61 euro per förfrågan
• Omfattande redigerad förfrågan 0,68 euro per förfrågan
• Förfrågan om byggnadsidentifiering 0,025 euro per förfrågan
• Byggnadsuppgifter 0,252 euro per förfrågan
Om BDSförfrågan-gränssnittet eller förfrågningarna skräddarsys för kunden sker debiteringen enligt de verkliga kostnaderna.
Prislista 1.9.2024 (pdf)
Vanliga frågor
Drifttagningen av BDSförfrågan-gränssnittet kräver något mer arbete än drifttagningen av webbläsarapplikationen BDSförfrågan. Detta beror på att förfrågningsgränssnittet kräver utveckling av datasystemet samt skydd och loggning av behandlingen av uppgifter.
Gränssnittet möjliggör dock en mer flexibel hantering av BDS-uppgifter i ett system som är uppbyggt för ert eget ändamål. Mer information om förutsättningarna och skyldigheterna finns på sidan tekniskt genomförande av BDSförfrågan-gränssnittet och hur tjänsten används.
I frågor som gäller drifttagning av BDSförfrågan-gränssnittet, lösenord och andra tekniska problem, kontakta BDSförfrågan-gränssnittet via den allmänna e-postadressen:
Anmäl problem i produktionen till kundstödet:
- tfn 0203 43 433
- [email protected]
Påskynda behandlingen av problemet genom att ange närmare information:
- När började problemet
- Felmeddelandet från BDSförfrågan-gränssnittet
- Användarnamn
- IP-adress för servern som skickar gränssnittsförfrågningar
- Domain-adressen som gränssnittet använder
Se även
-
Datatillstånd och produktbeskrivningar för kommunernas och samkommunernas BDS-gränssnitt (pdf)
-
Datatillstånd och produktbeskrivningar för välfärdsområdenas BDS-gränssnitt (pdf)
Vill du få störnings- och aktualitetsmeddelanden om BDSförfrågan-gränssnittet?
Du kan lägga till din e-post på meddelandelistan genom att skicka ett meddelande till adressen [email protected]