Anvisningar till dig som kommer från Ukraina
Anvisningarna på denna sida är avsedda för personer som kommer från Ukraina och som har ett uppehållstillstånd som beviljats på grund av tillfälligt skydd.
- Om du har ett uppehållstillstånd som beviljats på andra grunder, läs anvisningarna på hemkommun-sidan.
- Om du ännu inte har ansökt om tillfälligt uppehållstillstånd, läs anvisningarna på Migrationsverkets webbplats.
Information om ansökan om hemkommun
Du kan ansöka om hemkommun hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata när följande villkor uppfylls:
- Du har bott i Finland i ett år.
- Du har beviljats tillfälligt skydd för minst ett år sedan och uppehållstillståndet har förlängts till 4.3.2024.
- Du har en finsk personbeteckning.
Exempel: Du har beviljats uppehållstillstånd för tillfälligt skydd 5.5.2022, som har förlängts till 4.3.2024. Du kan ansöka om hemkommun tidigast den 5.5.2023
Ansök om hemkommun på nätet från och med 1.3.2023
Ansök om hemkommun på ett webbformulär som publiceras på denna sida den 1 mars 2023. Hemkommun kan inte sökas på blanketten för flyttanmälan. Du behöver inte besöka vårt serviceställe.
Har du ingen personbeteckning?
Du kan ansöka om en personbeteckning redan nu vid din förläggning, som vidarebefordrar din ansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, eller genom att besöka ett serviceställe för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Studerar du? Har du ett jobb?
Du kan ansöka om hemkommun redan nu genom att besöka ett serviceställe om du har
-
ett uppehållstillstånd för tillfälligt skydd som är i kraft minst ett år och ett anställningsförhållande eller en studieplats som varar minst 2 år, eller
-
en familjemedlem som har en hemkommun i Finland.
1. Så här får du en finländsk personbeteckning
Du kan registrera dig i befolkningsdatasystemet och få en finländsk personbeteckning om du vistas lagligt i Finland och något av följande villkor uppfylls:
- du har ett uppehållstillstånd som beviljats av Migrationsverket
- du arbetar i Finland och har rätt att arbeta
- du har en familjemedlem* som har en registrerad adress i Finland och dessutom har du originalintyg och legaliserade intyg över dina familjeförhållanden.
*Familjemedlemmar är make/maka, vårdnadshavare eller barn under vårdnad. Även en sambo är familjemedlem om ni har bott tillsammans minst 2 år före flytten eller om ni har ett gemensamt barn som ni är vårdnadshavare till.
Du kan redan nu ansöka om en personbeteckning vid närmaste mottagningscentral som vidarebefordrar din ansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe.
Läs mer om finländska personbeteckningen och hur den beviljas.
2. Så här ansöker du om hemkommun
Du kan ansöka om hemkommun hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om du har ett giltigt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd i ett år och något av följande villkor uppfylls:
- Du har bott i Finland i minst ett år utan avbrott.
- Du har en arbets- eller studieplats i Finland som varar i minst två år.
- Du har en familjemedlem som har en hemkommun i Finland.
Mottagningscentralen hjälper dig att ansöka om hemkommun.
Hemkommunen leder till att du övergår från en kund inom mottagningstjänsterna till en kund inom kommunens tjänster och blir en kommuninvånare. Hemkommunen bestäms enligt var du bor.
Gör så här
Välj din situation i listan nedan och läs anvisningarna för att ansöka om hemkommun.
Observera att du kan
- få en hemkommun och fast bostad även om du fortfarande bor i tillfällig inkvartering på en mottagningscentral
- ansöka om hemkommun endast för dig själv i stället för alla familjemedlemmar om du vill.
Ansök om hemkommun med vår elektroniska blankett som publiceras på denna sida den 1 mars 2023.
Du kan ansöka om hemkommun så här när
- du har beviljats tillfälligt skydd för minst ett år sedan och uppehållstillståndet har förlängts till 4.3.2024
- du har bott i Finland ett år utan avbrott och
- du har ett finländskt personnummer.
Exempel: Om du har anlänt till Finland den 5 maj 2022 kan du ansöka om hemkommun den 5 maj 2023 på basis av bosättning i Finland.
Har du ingen personbeteckning?
Du kan redan nu ansöka om en personbeteckning vid närmaste mottagningscentral eller genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe.
Du kan ansöka om hemkommun redan nu om
- ditt anställningsförhållande eller dina studier varar i minst två år och
- du har ett uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd som är i kraft i minst ett år.
Ansök om hemkommun genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe. Läs anvisningarna på sidan Registrering av utlänningar.
Du kan få en hemkommun redan nu om
- din familjemedlem redan har en hemkommun i Finland,
- du har ett officiellt intyg över ert familjeförhållande och
- du har uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd.
Familjemedlemmar är make/maka, vårdnadshavare eller barn under vårdnad. Även en sambo är familjemedlem om ni har bott tillsammans minst 2 år före flytten eller om ni har ett gemensamt barn som ni är vårdnadshavare till.
Ansök om hemkommun genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe. Läs anvisningarna på Hemkommun-sidan.
Varför lönar det sig att ansöka om hemkommun?
När du har fått en hemkommun har du samma rättigheter och skyldigheter som personer som är stadigvarande bosatta i Finland. Dessutom kan du använda samma tjänster. Det är till nytta om du tänker stanna i Finland tills vidare.
Din hemkommun i Finland påverkar inte ditt medborgarskap eller dina rättigheter i Ukraina. En hemkommun i Finland är inte heller ett hinder om du senare vill återvända till Ukraina.
Även om du inte ansöker om hemkommun kan du fortsätta ditt liv i Finland som kund vid mottagningstjänsterna.
Boende
Du kan fritt välja i vilken kommun du bosätter dig. När du får en hemkommun ska du själv ordna och betala för ditt boende. FPA kan bevilja stöd för boendekostnader.
Arbete
Rätten att arbeta fortsätter som hittills. När du får en hemkommun kan du också bli kund hos kommunernas sysselsättningsförsök.
Utkomst och social trygghet
När du får en hemkommun upphör din rätt till mottagningspenning.
Däremot kan du ansöka om förmåner från FPA, såsom barnbidrag, bostadsbidrag och i vissa fall grundläggande utkomststöd. Du får tilläggsinformation från FPA.
Barnens skola och dagvård
- När du får en hemkommun har ditt barn under skolåldern rätt att få en plats inom småbarnspedagogiken, även om båda föräldrarna eller den ena föräldern är hemma.
- Från och med det år då ditt barn fyller 6 år är barnet skyldigt att delta i förskoleundervisningen. Förskoleundervisningen förbereder barnen för grundskolan.
- När du och ditt barn har en hemkommun är ditt barn läropliktigt. Barnet ska alltså delta i utbildning enligt utbildningssystemet i Finland.
Social- och hälsovårdstjänster
När du får en hemkommun har du rätt till social- och hälsovårdstjänster som ordnas av välfärdsområdet.
- Din rätt till olika socialtjänster utvidgas avsevärt: du kan till exempel på grund av en skada eller sjukdom få hemservice som stöder dig att klara dig hemma.
- Hälso- och sjukvårdstjänsternas omfattning förblir oförändrad.
Mer information
Du hittar mer information om olika myndigheters anvisningar på Migrationsverkets webbplats.
Dessutom kan du ställa frågor om tjänsterna vid din hemkommun.
3. Hur kan jag registrera min adress?
Du kan få en hemkommun och en stadigvarande adress i anslutning till den när du har ett giltigt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd och något av följande villkor uppfylls:
- Du har bott i Finland i minst ett år utan avbrott.
- Du har en arbets- eller studieplats i Finland som varar i minst två år.
Den stadigvarande adressen gäller tills vidare.
Om du inte har en hemkommun kan en tillfällig adress antecknas för dig. Den är i kraft en viss tid, i allmänhet i ett år.
Välj din situation i listan nedan och läs anvisningarna för registrering.
Du måste besöka vårt serviceställe personligen. Observera att du endast kan få en stadigvarande adress om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls. Kontrollera om förutsättningarna för att få hemkommun uppfylls under punkten "Kan jag få hemkommun i Finland?".
1. Om förutsättningarna uppfylls, boka tid till tjänsten Internationella registreringar på adressen www.dvv.fi/ajanvaraus.
2. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för EU-medborgare
- ett dokument som visar att du är berättigad till en hemkommun (till exempel A-uppehållstillstånd eller legaliserade intyg i original över familjeförhållanden)
- en ifylld blankett.
Fyll i blanketten Anmälan om tillfällig adress.
Med samma blankett kan du också anmäla uppgifter om dina familjemedlemmar som bor på samma adress, om de också har personbeteckningar och uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd.
Skicka den ifyllda blanketten till adressen [email protected]. Använd MDB:s krypterade e-post (https://turvaviesti.dvv.fi), så att dina uppgifter förmedlas sekretessbelagt.
Vi skickar ingen separat bekräftelse på registreringen av din adress.
Kom ihåg att göra en ny tillfällig flyttanmälan när giltighetstiden för din tillfälliga adress håller på att gå ut och du fortfarande vistas i Finland.
Fyll i flyttanmälan om tillfällig flyttning
- på posten eller
- elektroniskt på adressen muuttoilmoitus.fi. Användningen av tjänsten förutsätter stark identifiering.
Kom ihåg att göra en ny tillfällig flyttanmälan när giltighetstiden för din tillfälliga adress håller på att gå ut och du fortfarande vistas i Finland.
Du måste besöka vårt serviceställe personligen.
1. Fyll helst i blanketten Registrering av utlänning på förhand. Fyll vid behov i bilagorna.
Bilaga A - Äktenskap eller registrerat partnerskap
2. Boka tid till tjänsten Internationella registreringar på adressen www.dvv.fi/ajanvaraus.
3. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för EU-medborgare
- ett uppehållstillståndskort eller beslut om uppehållstillstånd
- om du arbetar eller studerar, ta med dig ett arbetsavtal eller studieintyg
- om du har legaliserade intyg i original och översatta intyg över dina familjeförhållanden ska du också ta med dem.
Du måste besöka vårt serviceställe personligen.
1. Fyll helst i blanketten Registrering av utlänning på förhand. Fyll vid behov i bilagorna.
Bilaga A - Äktenskap eller registrerat partnerskap
2. Boka tid till tjänsten Internationella registreringar på adressen www.dvv.fi/ajanvaraus.
3. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- ett giltigt pass eller ett officiellt identitetskort med bild för EU-medborgare
- om registreringen grundar sig på arbete, ta med arbetsavtalet
- om registreringen grundar sig på studier, ta med studieintyget
- om registreringen grundar sig på ett familjeförhållande, ta med de legaliserade intygen i original över familjeförhållandet samt översättningarna av dem, om uppgiften om detta ännu inte har sparats i befolkningsdatasystemet.
Vanliga frågor
Ditt familjeförhållande och civilstånd kan registreras om du har officiella intyg över familjeförhållandena. Dessa är till exempel ett vigselintyg eller en födelseattest för barnet.
Du behöver intygen också när du vill registrera dig på basis av en familjemedlem som bor i Finland.
Hur ska intyget se ut?
- Det måste vara i original. Dessutom måste ett intyg som till exempel beviljats i Ukraina legaliseras med en Apostille-legalisering i Ukraina. Ett intyg som utfärdats i ett EU-land behöver inte legaliseras eller översättas om det åtföljs av ett standardformulär som fungerar som översättningshjälp.
- Om intyget inte är på engelska, krävs dessutom en översättning till finska, svenska eller engelska. Du kan skaffa en översättning från Finland eller från en annan EU-stat av en auktoriserad translator. Om översättningen gjorts av någon annan översättare, måste översättningen inkludera en Apostille-legalisering. Även översättningarna ska vara i original. Mer information om legalisering och översättning.
Om du inte har några intyg i original eller legaliserade intyg kan dina familjeförhållanden tyvärr inte registreras.
Om du vill ansöka om hemkommun på basis av en familjemedlem som bor i Finland, men inte har intyg i original, kan du inte få en hemkommun. Se i de övre punkterna om du kan ansöka om hemkommun i Finland på grund av boende, studier eller arbete.