Dödsfall utomlands 

Om din närstående avlider utomlands ska du meddela oss om detta enligt anvisningarna på denna sida. Vi registrerar uppgiften i befolkningsdatasystemet och meddelar dig när registreringen är klar.   

Finska medborgare bosatta i Sverige 

De svenska myndigheterna skickar automatiskt information om dödsfall till Finland när den avlidne är finsk medborgare. Om personen har varit både finsk och svensk medborgare beaktar Sverige endast det svenska medborgarskapet och informerar inte om dödsfallet. En anhörig till en dubbelmedborgare måste alltså själv se till att anmälan görs.  

Finska medborgare bosatta i Estland 

Det är inte nödvändigt att meddela oss om en finsk medborgare avlidit i Estland efter 15 april 2025. Vi får informationen automatiskt från Estlands befolkningsregister.
 

Gör så här

  1. Skaffa de dokument som behövs för att registrera styrka dödsfallet som inträffat utomlands

    • Dödsattest utfärdad av en myndighet
    • Dödsattest utfärdad av en läkare
    • Annat officiellt dokument som visar dödsfallet, t.ex. ett utdrag ur befolkningsregistret
       

  2. Ta reda på om den ursprungliga beslut eller befolkningsregisterutdraget ska legaliseras eller översättas

    Uppvisa dokumentet för oss antingen i original eller som bestyrkt kopia.

    • Om det krävs legalisering och du inte vill lämna in originalet, legalisera först  originaldokumentet. Skaffa sedan en bestyrkt kopia av det legaliserade dokumentet. Legalisera därefter även kopian.
    • En bestyrkt kopia kan ges antingen av notarius publicus eller av samma myndighet som utfärdat det ursprungliga dokumentet.

  3. Fyll i webblanketten

    Anmäl ett dödsfall som inträffat utomlands till Finlands befolkningsdatasystem med denna blankett.

    Om du inte kan använda webblanketten, fyll i och skriv ut pappersblanketten och lämna in den tillsammans med dina originaldokument.

  4. Lämna in dokumenten inom en månad från det att webblanketten skickades in

    A) Per post

    • Skicka dokumenten till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors, Finland. Om din nuvarande eller senaste hemkommun är på Åland, skicka dokumenten till Statens ämbetsverk på Åland.
       

    B)    Genom att ta med till vårt serviceställe

    • Du kan lämna dokumenten i myndighetens entrétjänst eller postlåda. Boka tid här på förhand om du vill ha personlig kundservise.

     

    Obs! Om en utländsk myndighet har utfärdat dokumentet i elektronisk form, kan du också bifoga det till webblanketten. Dokumentet måste kunna verifieras via en QR-kod eller en webblänk. Även ett elektroniskt dokument ska vid behov legaliseras. Med elektroniskt dokument avses inte ett skannat dokument.

    Om vi inte får in dokumenten inom utsatt tid kan vi inte registrera de uppgifter som angetts på blanketten i formuläret i befolkningsdatasystemet. I ett sådant fall får du ett negativt beslut.
     

    Se närmare anvisningar för inlämnande av handlingar.

Att lämna in dokument via en finsk beskickning

 

Om du är finsk medborgare eller utländsk medborgare som är varaktigt bosatt i Finland kan du skicka dokument till oss via Finlands beskickning i utlandet personligen eller per post. I annat fall kan du fråga beskickningen om det är möjligt att lämna in dokumenten via dem.

Fyll i pappersblanketten Anmälan om dödsfall utomslands vid beskickningen eller i förväg. På så sätt är alla dokument som rör ditt ärende samlade.

Pris

Avgiftsfri

Vanliga frågor

Hittade du inte svaret på vår webbplats?

Kundtjänst

Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.

Telefon

Telefontjänst: 0295 536 320

Servicetider: mån–fre 9–15.

E-post

Du kan också kontakta oss per e-post.

Använd tjänsten Turvaviesti om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till Registrering av utlänningar och internationella ärenden, [email protected].

Skicka krypterad e-post