Sakkunningtjänster inom digital säkerhet
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tillhandahåller experttjänster inom digital säkerhet för statsförvaltningens organisationer. Tjänsterna verkställs genom att använda Finlands ledande, upphandlade data- och cybersäkerhetsföretag.
Alla statsförvaltningens organisationer som behöver auditerings- eller konsultarbete för att förbättra organisationens eller dess tjänsters säkerhet kan beställa sakkunnigtjänster inom digital säkerhet hos MDB.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Kundregister över sakkunnigtjänster inom digital säkerhet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Hanna Heikkinen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Dataskyddsombud
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Kundregistret samlas in för att genomföra uppdragsprocessen, informera om tjänsten och marknadsföra den.
Lag om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 3 §
Uppgifterna i kundregistret förvaras under avtalets giltighetstid.
Enligt den allmänna principen förvaras uppdragsavtalen 10 år efter att uppdraget har upphört. Kon-taktpersonens uppgifter raderas ur kundregistret efter att uppdraget har upphört.
Förnamn
Efternamn
E-post
Organisation
Uppgifterna i registret samlas in från de uppgifter som personerna själva meddelar.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata lämnar inte ut uppgifterna.
HPersonuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Datamaterialet har skyddats med identitetskontroll och servern kan endast nås från statens intranät. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvis-ningar för behandling av personuppgifterna.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i personregistret. Du kan skicka en begäran om kontroll av egna uppgifter till
registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in en skriftlig begäran på [email protected]. I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vil-ken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Avförande av uppgifter
Uppgifterna kan avföras på begäran. Lämna in en skriftlig begäran på [email protected].
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter.
Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00521 Helsingfors Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar