BDSförfrågan-gränssnittet för offentliga sektorn

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder BDSförfrågan-gränssnittstjänsten till offentliga organisationer. Användningen av tjänsten kräver ett datatillstånd samt att organisationen förbinder sig till tillståndsvillkoren. Omfattningen av datainnehållet fastställs alltid organisationsspecifikt utifrån behoven för myndighetsuppgifter.

Användning av BDSförfrågan-gränssnittet förutsätter att Suomi.fi-informationsleden används. Användning av servercertifikat är möjligt med ett undantagstillstånd.

Mer information: vtjkysely-rajapinta(@)dvv.fi.

Gör så här - Ansök om datatillstånd

Innan du registrerar dig i tjänsten ska du bekanta dig med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och användarvillkoren för e-tjänsten på vår kundsida.

Ansök om datatillstånd i e-tjänsten 

  1. Gå till e-tjänsten
  2. a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Klicka på länken ”Har du glömt ditt lösenord?” om du inte kommer ihåg ditt lösenord.
    b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig.
  3. Efter att du loggat in, välj ” Påbörja en ny ansökan” från övre balken.
  4. Välj bland flikarna att du företräder den offentliga förvaltningen.
  5. Välj sedan punkten där det står ”Jag  vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet”.
  6. Välj ”Ansökan  om datatillstånd för BDSförfrågan-gränssnittet” ur menyn som öppnas och klicka på Börja.
  7. Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det anger att fältet är korrekt ifyllt.
  8. Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på ”Skicka ”.

Om du behöver hjälp med ansökan om datatillstånd, till exempel för att exakt definiera det datainnehåll som behövs, kontakta experterna på BDSförfrågan-gränssnittet på adressen [email protected]

Till exempel kommuner och välfärdsområden kan beställa tjänsten i e-tjänsten med något förenklat förfarande, eftersom de har ett taktillstånd som gäller tills vidare för BDSförfrågan-gränssnittet.

I samband med beställningen ska beställaren fylla i en utredning om hur uppgifterna skyddas och används samt om administrationstjänsten för ansökan om användarbehörighet.

Gör så här - Suomi.fi-informationsleden

Läs mer om drifttagning av BDSförfrågan-gränssnittet på webbplatsen BDSförfrågan.

Drifttagning av BDSförfrågan-gränssnittet via Informationsleden

  1. Anslut dig till Suomi.fi-serviceadministrationen.
  2. Anslut dig till Suomi.fi-informationsleden.
  3. Ansök om användningstillstånd för testleden.
  4. Välj en lämplig lösning för anslutningsservern.
  5. Definiera minst ett subsystem för anslutningsservern.
  6. Testa ledens testmiljö med Informationsledens testtjänster.
  7. Be att få BDSförfrågan-gränssnittets datatillstånd till Informationsledens testmiljö. Integrera och testa enligt BDSförfrågan-gränssnittets anvisningar.
  8. Ansök om Informationsledens användningstillstånd för produktion och gå till produktionsmiljön.

OBS! Det lönar sig att samtidigt ansöka om BDSförfrågan-gränssnittets datatillstånd!