Registret över förmyndarskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för ett register över förmynderskapsärenden. Ur registret ges uppgifter bland annat i form av intyg, av vilka framgår om en intressebevakare har förordnats för en person eller om personens handlingsbehörighet har begränsats.
I fråga om utlämnande av registeruppgifter tillämpas 16 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Var och en har dock rätt att få en kopia eller en utskrift av de uppgifter om en viss person som införts i registret.
Register över förmynderskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Projektchef Julia Kokora
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Syftet med registret över förmynderskapsärenden är att övervaka intressebevakarnas verksamhet och trygga tredje mans rätt. I registret införs uppgifter om intressebevakning och begränsad handlingsbehörighet med stöd av lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) och lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007).
Personuppgifterna i registret över förmynderskapsärenden behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Bestämmelser om registret över förmynderskapsärenden finns i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) och i justitieministeriets förordning om antecknande av uppgifter i registret
över förmynderskapsärenden (238/2011) samt i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) och statsrådets förordning om intressebevakningsfullmakt (942/2007).
Uppgifter som registrerats i registret över förmynderskapsärenden ska förvaras tio år från att intressebevakningen/förmyndarskapsfullmakten avslutats. Förmyndarförordningen, 68 §. Lagen om intressebevakningsfullmakt 27 §.
Om intressebevakning noteras i registret över förmynderskapsärenden:
- Namnet på personen som intressebevakas (huvudman), personbeteckning, adress och hemkommun
- Tidpunkten då intressebevakningen inleds
- Intressebevakarens namn, personbeteckning och adress
- Om intressebevakarens uppgift baseras på beslut i domstol eller förmyndarskapsmyndighet, datumet då uppgiften inleds
- Intressebevakarens uppdrag
- Slutdatum för intressebevakarens uppgift, om intressebevakarens utfärdats till sin uppgift för en utsatt tid;
- Information huruvida huvudmannens handlingsbehörighet har begränsats
- Om huvudmannens handlingsbehörighet har begränsats, uppgift om hur handlingsfriheten begränsats och från vilket datum
- Uppgift om vilken myndighet som gett ett beslut om förordnande av intressebevakare, intressebevaka-rens uppgift eller begränsande av handlingsbehörighet och vilket datum
- Intressebevakarna övervakas av förmyndarmyndigheten
- Sådana uppgifter om registrering som behövs för registerföringen och användningen av registret.
Om intressebevakningsfullmakten noteras i registret över förmynderskapsärenden:
- Namnet på den som ger fullmakt, adress och hemkommun samt personbeteckning eller födelsetid om personbeteckning saknas
- Namnet på den som fullmakten gäller, adress samt personbeteckning eller födelsetid om personbeteckning saknas
- Start- och slutdatum för uppdraget samt grunden för att uppdraget inleds och avslutas
- Uppgift om vilken myndighet som bestyrkt intressebevakningsfullmakten
- Förmyndarmyndigheten, som övervakar den som fått fullmakt
Domstolarna meddelar beslut om intressebevakning i enlighet med 65 § i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999). Beslut om intressebevakning som fattats av förmyndarmyndigheten ska enligt ovan nämnda lag införas i registret över förmynderskapsärenden. Dessutom ska fullmakter som fastställts av förmyndarmyndigheten en-ligt 27 § i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) antecknas i registret över förmynderskapsärenden.
Till registret över förmynderskapsärenden överförs från befolkningsdatasystemet (BDS) personuppgifter och övriga uppgifter jämte ändringar i dem som behövs för att upprätthålla registret.
Domstolar som i enlighet med lagen om förmyndarskap (442/1999) 55 § ska meddela om intressebevaknings-beslut till förmyndarskapsmyndighet som övervakar intressebevakare. Beslutet ska registreras i registret för förmynderskapsärenden.
Förmyndarskapsmyndigheten vars intressebevakningsbeslut enigt nämnda lag och då fullmakten styrks ska enligt lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) 27 § registreras i registret över förmynderskapsärenden.
I registret över förmynderskapsärenden överförs från befolkningsdatasystemet person- och övriga uppgifter som behövs för registret samt ändringar i dessa. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata lämnar ut uppgifter till följande myndigheter: FPA, Keva och Skatteförvaltningen.
Uppgifter kan överföras utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet i enlighet med lagstiftningen.
Datasystemen är skyddade genom identitetskontroll. Servrarna kan endast nås från statens interna nätverk. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för behandling av personuppgifterna.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Rätt till insyn
Du har rätt att be den personuppgiftsansvarige om tillgång till dina uppgifter för att granska de uppgifter som finns om er i registret. Dessutom har du rätt att kontrollera att det inte finns uppgifter om dig eller din organisation i registret. Skicka begäran in skriftligt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registra-torskontor. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan levereras inom denna tid, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan förlänga tidsfristen med högst två månader. I detta fall får du en anmälning om dröjsmålet.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkt 2 Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken
uppgift som ska rättas och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Du har inte rätt att kräva ändringar i händelseuppgifterna samt i avslutade eller raderade fullmakter och full-maktsbegäran.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system.
Du har inte rätt att be om att dina uppgifter tas bort från registret, eftersom behandlingen av uppgifterna grundar sig på lagen. Av samma anledning har du inte heller rätt att motsätta dig behandlingen av personuppgifterna.
De registrerade har rätt att besvära sig hos tillsynsmyndigheten angående behandlingen av personuppgifter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten