Nytt: I Intressebevakningens e-tjänst kan du lämna in egendomsförteckningar och slutredovisningar samt ansöka om tillstånd elektroniskt.
Slutredovisning när intressebevakningen upphör
Denna sida är avsedd för intressebevakare för en myndig huvudman. Läs på våra olika sidor hur du gör en slutredovisning som intressebevakare för en minderårig eller som intressebevakningsfullmäktig.
Som intressebevakare upprättar du en slutredovisning när intressebevakningen upphör. Slutredovisningen motsvarar till sitt innehåll årsredovisningen och den upprättas för den tid för vilken en årsredovisning ännu inte har lämnats in. Lämna in slutredovisningen till oss inom två månader efter redovisningsperiodens utgång.
Läs mer om olika situationer då intressebevakningen upphör.
Centrala begrepp
Den person som intressebevakaren uträttar ärenden för.
Den som har förordnats att sköta sin huvudmans ekonomiska och egendomsrelaterade ärenden.
En förteckning där intressebevakaren uppger sin huvudmans egendom och skulder den dag då vår bevakning inleds.
Den redovisning intressebevakaren lämnar in till oss varje kalenderår över hur huvudmannens egendom har förvaltats.
När intressebevakningen upphör skickar intressebevakaren oss en redovisning över förvaltningen av egendomen för den tid som inte omfattas av någon årsredovisning.
Gör så här
1. Gör slutredovisningen i e-tjänsten inom två månader
Det är enklast att göra slutredovisningen elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst. Tjänsten vägleder dig i att anmäla den information som behövs, så du behöver ingen separat blankett för slutredovisningen. Slutredovisningens struktur är densamma som för årsredovisningen. Om du vill kan du spara uppgifterna som ett utkast och fortsätta med upprättandet senare. Gör slutredovisningen inom två månader från redovisningsperiodens utgång.
Kan du inte sköta ditt ärende på nätet?
Du kan också upprätta slutredovisningen genom att fylla i blanketten och lämna in dokumenten till oss i pappersform.
Anvisningar för att fylla i slutredovisningen (myndig huvudman)
Slutredovisningsblankett (myndig huvudman)
Kom ihåg:
- Bifoga endast kopior av nödvändiga verifikat till slutredovisningen, inte originalversioner.
- Ange i slutredovisningen kontaktuppgifterna för den person till vilken vi kan skicka en kopia av slutredovisningen (till exempel din huvudmans nya intressebevakare eller huvudmannen själv).
- Om intressebevakningen upphör i och med att din huvudman avlider, ska du i slutredovisningen ange kontaktuppgifter till en delägare i din huvudmans dödsbo. Om du själv är delägare i dödsboet, meddela någon annan delägares kontaktuppgifter. Du behöver inte skicka bouppteckningsinstrumentet till oss som bilaga till slutredovisningen.
Lämna in slutredovisning jämte bilagor som kopior till vårt serviceställe närmast din huvudmans hemort. Observera att vi inte längre tar emot mappar.
Har du redan lämnat in slutredovisningen, men glömt något?
Du kan komplettera den med nätblanketten.
2. Överlåt huvudmannens egendom som du förvaltat.
Om din huvudman får en ny intressebevakare ska du överlåta egendomen till honom eller henne. Om intressebevakningen upphör helt, överlåt egendomen till din huvudman. Om intressebevakningen upphör när din huvudman avlider, överlåt egendomen till dödsboet.
Kom ihåg att mottagaren av egendomen har rätt att se alla verifikat och handlingar som hänför sig till årsredovisningarna och slutredovisningen. Förvara dock originalverifikaten och handlingarna själv.
3. Vi granskar slutredovisningen och återlämnar den till dig.
Vi kan också ge en anmärkning om tidigare årsredovisningar i samband med granskningen av slutredovisningen. Beroende på situationen skickar vi också information om den granskade slutredovisningen till en av dödsbodelägarna, din huvudmans nya intressebevakare eller huvudmannen själv.
4. Spara de handlingar som samlats under intressebevakningen i tre år efter att ditt uppdrag upphört.
Du är skyldig att förvara alla handlingar som uppkommit under intressebevakningen. Inte ens efter tre år får du förstöra handlingarna, utan du måste överlåta dem antingen till en delägare i dödsboet, din huvudmans nya intressebevakare eller till din huvudman.
Se även
Läs vanliga frågor om intressebevakningens ekonomiska ärenden.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
Intressebevakarens arvode och kostnadsersättningar
Som intressebevakare har du rätt till ett arvode om din huvudman är myndig.
Du kan betala arvodet med din huvudmans tillgångar på samma sätt som du betalar andra fakturor. Betalaren är huvudmannen och betalningsmottagaren är du själv. Skriv i meddelandefältet att det är fråga om intressebevakarens arvode och det år vars redovisningsperiod arvodet gäller.
Du kan debitera arvodet redan i slutet av redovisningsperioden om du endast tar ut grundavgiften. I annat fall rekommenderar vi att du debiterar arvodet först när du har fått tillbaka den granskade redovisningen från oss. Med hjälp av arvodeskalkylatorn kan du fastställa arvodets belopp.
- Arvodeskalkyl 2024 (ska räknas själv)
- Arvodeskalkylator 2024
- Arvodeskalkyl 2023 (ska räknas själv)
- Arvodeskalkylator 2023
- Arvodeskalkyl 2022 (ska räknas själv)
- Arvodeskalkylator 2022
Anvisningar för anmälan av intressebevakarens arvode till inkomstregistret.
Presentera en kalkyl över eventuella kostnadsersättningar i din års- eller slutredovisning. Kostnaderna ska vara nödvändiga och grunda sig på skötseln av uppgiften som intressebevakare.
Pris
Kontrollavgiften bestäms utifrån de medel som återstår vid slutet av redovisningsperioden om din huvudmans nettoinkomster överstiger 8 147 euro per år. Kontrollavgiften halveras, om redovisningsperiodens längd understiger ett halvt år.
Vi tar inte ut någon kontrollavgift om din huvudmans nettoinkomster understiger 8 147 euro per år.
Om intressebevakningen har upphört i och med din huvudmans död, skickar vi en kontrollavgift till en av dödsboets delägare. Om dödsboets medel redan har skiftats, svarar dödsboet tillsammans för betalningen av kontrollavgiften.
Bruttotillgångar:
- 0–34 000 €, kontrollavgift 52 €
- 34 001–67 000 €, kontrollavgift 97 €
- 67 001–135 000 €, kontrollavgift 146 €
- 135 001–336 000 €, kontrollavgift 240 €
- 336 001–840 000 €, kontrollavgift 354 €
- över 840 001 €, kontrollavgift 454 €
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden är 2 månader.
Vi behandlar års- och slutredovisningarna i den ordning de inkommit. Handläggningstiden blir längre om inte alla nödvändiga utredningar har bifogats.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete