Information till fullmaktsgivarens närstående och anvisningar för problemsituationer
En intressebevakningsfullmakt görs för den händelse att man i framtiden inte längre kan sköta sina egna ärenden. Ofta ger fullmaktsgivaren fullmakten till sina familjemedlemmar. Som fullmäktig kan dock vilken privatperson som helst utses, så din närstående har också kunnat ge en utomstående fullmakt att sköta uppdraget.
Observera följande om din närstående har gjort en intressebevakningsfullmakt:
- Den som din närstående har gett fullmakt att agera som intressebevakningsfullmäktig är skyldig att hemlighålla de uppgifter som hen får om fullmaktsgivaren i sitt uppdrag. Hen kan alltså inte berätta för fullmaktsgivarens närmaste krets om alla ärenden som gäller uppdraget, förutom om fullmaktsgivaren har gett ett särskilt samtycke till det.
- En fullmäktig kan agera och företräda sin fullmaktsgivare i de ärenden som har fastställts i intressebevakningsfullmakten.
- Av intressebevakningsfullmakten framgår fullmäktigens rapporteringsskyldigheter, såsom skyldigheten att lämna årsredovisning eller slutredovisning. Alla fullmäktiga är skyldiga att ge oss en egendomsförteckning när fullmakten har fastställts.
Min närstående har bett mig bli intressebevakningsfullmäktig. Vad är det jag förbinder mig till?
Läs mer om fullmäktigens uppgifter.
Frågar man efter min åsikt som närstående till fullmaktsgivaren när fullmakten ska fastställas?
Vi frågar i regel efter fullmaktsgivarens och dennes makes åsikt (samråd) innan vi beslutar om fastställande av en intressebevakningsfullmakt.
Efter behov kan vi också be andra närstående till fullmaktsgivaren om deras åsikter. Vår avsikt är att utreda om de känner till omständigheter som kan påverka fastställandet av fullmakten. Fastställandet av fullmakten förutsätter dock inte samtycke av närstående.
Jag är missnöjd med intressebevakningsfullmäktigens agerande. Vad kan jag göra?
Det kan uppstå avvikande åsikter mellan olika aktörer om hur fullmaktsgivarens ärenden ska skötas. Sådana situationer kan uppstå särskilt om alla parter inte känner till fullmäktigens uppdrag och roll tillräckligt väl. Även fullmäktigens tystnadsplikt kan orsaka misstro. Dessutom ska man beakta vilka uppdrag fullmaktsgivaren har förordnat fullmaktsgivaren i intressebevakningsfullmakten.
I oklara situationer ska du först diskutera med fullmäktigen.
Om ni inte löser ärendet genom diskussion kan du kontakta oss.
Du kan också lämna in ett klagomål till oss över fullmäktigens agerande, där du berättar och motiverar varför du anser att fullmäktigen inte har handlat korrekt.
Ofta kan vi inte lösa problemen med fullmäktigens agerande på egen hand, utan vi kan närmast ge rekommendationer om hur hen bör agera.
Dessutom kan vi kräva att fullmäktigen ger oss en redovisning jämte behövliga verifikat och dokument. Utifrån dem undersöker vi om fullmäktigen har skött sitt uppdrag på behörigt sätt. När vi utreder ärendet har vi rätt att begära uppgifter även av andra instanser, såsom banker eller andra myndigheter.
Ett klagomål leder inte nödvändigtvis någonstans, men med anledning av det kan vi till exempel ge fullmäktigen råd i utförandet av uppdraget. Ditt klagomål kan dock leda till att vi anser att fullmäktigen är olämplig för uppdraget och ber därför tingsrätten förordna en intressebevakare för fullmaktsgivaren.
1. Ge helst ett klagomål på vår blankett. Ladda ner blanketten innan du börjar fylla i den.
Klagomål över intressebevakningsfullmäktiges agerande
Du kan också lämna in ett fritt formulerat klagomål, men skriv in samma uppgifter som efterfrågas på blanketten.
2. Skicka klagomålet till oss per e-post eller post.
3. Vi handlägger klagomålet.
Vi utreder om det ärende som framförs i klagomålet kan avgöras på annat sätt, till exempel genom att ge intressebevakningsfullmäktigen råd.
Om ärendet inte kan avgöras på annat sätt handlägger vi klagomålet och begär fullmäktiges utredning i ärendet. Vi bifogar ditt klagomål som sådant till begäran om utredning till fullmäktigen.
4. Vi avgör ärendet.
Läs om eventuella följder av klagomålet i frågan ovan.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete