BDSförfrågan-gränssnittet för förmedlarföretag

Förmedlarföretag är organisationer som har beviljats ett ramtillstånd av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Dessa företag kallas ramtillståndstagare.

Ramtillståndet innebär ett tillstånd som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har beviljat organisationer så att de kan förmedla uppgifter från befolkningsdatasystemet vidare till sina kundföretag (slutkunder till ramtillståndstagarna). Ramtillståndet specificerar för vilka ändamål uppgifterna får användas och utlämnas. Ramtillståndstagare kan förmedla uppgifter till sina slutkunder genom frågeanslutning till befolkningsdatasystemet via BDSförfrågan-gränssnittet.

Förmedlarföretagen ger sina kundföretag råd om hur tjänsten ska tas i bruk och ansvarar för att beställa tjänsten å kundens vägnar från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fattar det slutgiltiga beslutet om huruvida den ansökta tillståndsbeställningen för kundföretaget kan godkännas.
 

Ansökan om ramtillstånd för förmedlarföretag

Ramtillstånd ansöks via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst med en ansökan om datatillstånd för BDSförfrågan-gränssnittet.

Innan du lämnar in en ansökan om datatillstånd är det bra att först kontakta BDSförfrågan-gränssnittet via e-post på vtjkysely-rajapinta(a)dvv.fi för att klargöra de datainnehåll och ändamål som ansökan om ramtillstånd gäller.

Innan du registrerar dig för tjänsten, bekanta dig med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och användarvillkoren för e-tjänsten på vår webbplats.
 

Ansök om datatillstånd i e-tjänsten 
 

1. Gå till e-tjänsten

2 a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Klicka på länken ”Har du glömt ditt lösenord?” om du inte kommer ihåg ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig.

3. Efter att du loggat in, välj ” Påbörja en ny ansökan” från övre balken.

4. Välj bland flikarna att du representerar företag och  sammanslutningar.

5. Välj sedan punkten där det står ”Jag  vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet”.

6. Välj ”Ansökan  om datatillstånd för BDSförfrågan-gränssnittet” ur menyn som öppnas och klicka på Börja.

7. Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det anger att fältet är korrekt ifyllt.

8. Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på ”Skicka ”.

Om du behöver hjälp med ansökan om datatillstånd, till exempel för att exakt definiera det datainnehåll som behövs, kontakta experterna på BDSförfrågan-gränssnittet på adressen [email protected].

Saker att beakta vid ifyllandet av tillståndsansökan för BDSförfrågan-gränssnittet

I tillståndsansökan frågas det om er organisation använder Suomi.fi-informationsleden. Tjänsten BDSförfrågan-gränssnittet erbjuds inte direkt till kunder i den privata sektorn. Svara "Nej" på frågan om ni är en ny kund inom den privata sektorn (förmedlarföretag).
 

Prissättning

Förmedlarföretaget debiterar slutkunden det totala priset för tjänsten, vilket inkluderar både ramtillståndsinnehavarens eget tjänstepris och en avgift enligt den affärsmässiga prissättningen från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förmedlarföretaget fastställer självständigt sina priser och avgifter.

Förmedlarföretaget ska i sina avtal med slutkunderna hänvisa till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas affärsmässiga prislista, där kunden informeras om det specifika priset för förfrågningar. Förmedlarföretaget ska ge kunden Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas prislista.

Den affärsmässiga prislistan för BDSförfrågan-gränssnittet finns här.