Dödsboets delägarregister

Dödsboets delägarregister är ett nytt basregister som innehåller uppgifter om dödsbon och deras delägare. Registret tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Målet är att dödsboet inte längre ska behöva lämna in släktutredningar till olika organisationer, utan att organisationerna i stället utnyttjar uppgifterna i delägarregistret. 

Delägarregistret innehåller uppgifter om dödsbon som bildas efter reformen, dvs. från och med 2027. Uppgifter om dödsbon som bildats före delägarregistret har tagits i bruk överförs inte till registret. 

Organisationer kan erbjuda dödsbon smidigare och mer kostnadseffektiva tjänster 

Tack vare delägarregistret kan organisationer erbjuda dödsboet smidigare och mer kostnadseffektiva tjänster. Organisationen kan granska de nödvändiga uppgifterna digitalt och dödsboet behöver inte längre lämna in delägaruppgifterna separat. En organisation kan också göra det möjligt att uträtta ärenden för dödsboets räkning i sina e-tjänster, varvid dödsboets ärenden inte längre behöver skötas på plats. 

En organisation kan använda uppgifterna i delägarregistret i sina egna processer, antingen 

  • med Suomi.fi-fullmakt (för att kunna uträtta ärenden elektroniskt på någon annans vägnar)
  • med hjälp av delägarregistrets gränssnitt
    • En organisation kan ingå avtal om användarrättigheter till delägarregistret. Mer information om detta under 2026.
  • med utdrag ur registret (pdf).

Innehåll i dödsboets delägarregister

Delägarregistret innehåller

  • aktuella uppgifter om dödsboet
  • aktuella uppgifter om dödsboets delägare i varje skede av dödsboets livscykel
  • dödsboets kontaktperson
  • anmälare av dödsboet
  • delägarnas övriga roller i dödsboet.

Delägarregistret hämtar automatiskt uppgifter om delägarna från följande register

  • Befolkningsdatasystemet
  • Evangelisk-lutherska och ortodoxa kyrkans register
  • Riksarkivet.

Dödsboet ska lägga till följande uppgifter i delägarregistret via MinSkatt

  • utländska arvingar
  • universaltestamentstagare, inklusive samfund. 

Hur förändrar det nya delägarregistret hanteringen av ärenden i dödsboet?

Det nya delägarregistret tas i bruk 2027. 

Vad förändras 

Vad förändras inte

  • Uppgifter om dödsboets delägare hämtas automatiskt till MinSkatt ur kyrkornas och myndigheternas register. 
  • Det är möjligt att sköta dödsboets ärenden genast när uppgifterna om delägarna finns i registret.
  • Det går att uträtta ärenden för ett dödsbos räkning elektroniskt med Suomi.fi-fullmakt.
  • Ämbetsbevis behövs inte längre för bouppteckning.
  • Dödsboet blir mer tillgängligt när dödsboets kontaktperson kan antecknas i delägarregistret.
  • Anmälaren av dödsboet upprätthåller uppgifterna i dödsboets delägarregister. Anmälaren kan även uppdatera dessa efter att bouppteckningen har upprättats.
  • Dödsboets delägarregister ändrar inte arvsordningen enligt ärvdabalken.
  • Om en boutredare förordnas för ett dödsbo, företräder denne dödsboet.
  • Ett utdrag ur dödsboets delägarregister kan beställas i pappersform, till exempel i de fall då bouppteckningen upprättas på papper.
  • Ett utdrag ur dödsboets delägarregister är avgiftsbelagt för dödsboet, på samma sätt som den nuvarande släktutredningen. 



     

Delägarregistret är en del av projektet Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter

Dödsboets delägarregister produceras som en del av finansministeriets projekt Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter. Mer information om projektet »  

 

Nyheter