Dödsboets delägarregister är ett nytt basregister som innehåller uppgifter om dödsbon och deras delägare. Registret tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Målet är att dödsboet inte längre ska behöva lämna in släktutredningar till olika organisationer, utan att organisationerna i stället utnyttjar uppgifterna i delägarregistret.
Delägarregistret innehåller uppgifter om dödsbon som bildas efter reformen, dvs. från och med 2027. Uppgifter om dödsbon som bildats före delägarregistret har tagits i bruk överförs inte till registret.
Organisationer kan erbjuda dödsbon smidigare och mer kostnadseffektiva tjänster
Tack vare delägarregistret kan organisationer erbjuda dödsboet smidigare och mer kostnadseffektiva tjänster. Organisationen kan granska de nödvändiga uppgifterna digitalt och dödsboet behöver inte längre lämna in delägaruppgifterna separat. En organisation kan också göra det möjligt att uträtta ärenden för dödsboets räkning i sina e-tjänster, varvid dödsboets ärenden inte längre behöver skötas på plats.
En organisation kan använda uppgifterna i delägarregistret i sina egna processer, antingen
- med Suomi.fi-fullmakt (för att kunna uträtta ärenden elektroniskt på någon annans vägnar)
- Läs mer om ibruktagandet på webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare »
- med hjälp av delägarregistrets gränssnitt
- En organisation kan ingå avtal om användarrättigheter till delägarregistret. Mer information om detta under 2026.
- med utdrag ur registret (pdf).
Innehåll i dödsboets delägarregister
Delägarregistret innehåller
- aktuella uppgifter om dödsboet
- aktuella uppgifter om dödsboets delägare i varje skede av dödsboets livscykel
- dödsboets kontaktperson
- anmälare av dödsboet
- delägarnas övriga roller i dödsboet.
Delägarregistret hämtar automatiskt uppgifter om delägarna från följande register
- Befolkningsdatasystemet
- Evangelisk-lutherska och ortodoxa kyrkans register
- Riksarkivet.
Dödsboet ska lägga till följande uppgifter i delägarregistret via MinSkatt
- utländska arvingar
- universaltestamentstagare, inklusive samfund.
Hur förändrar det nya delägarregistret hanteringen av ärenden i dödsboet?
Det nya delägarregistret tas i bruk 2027.
Vad förändras |
Vad förändras inte |
|
|
Delägarregistret är en del av projektet Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
Dödsboets delägarregister produceras som en del av finansministeriets projekt Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter. Mer information om projektet »
- 17.10.2025 — Smidigare uträttande av ärenden för ett dödsbo med Suomi.fi-fullmakter år 2027
- 17.10.2025 — Intressentgruppernas röst hörs i arbetet med att utveckla delägarregistret för dödsbon
- 22.8.2025 — Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 2027
- 2.6.2025 — Ett dödsbo kan uträtta ärenden och ge fullmakt med Suomi.fi-fullmakter år 2027 – en utmärkt möjlighet att underlätta uträttandet av ärenden i era tjänster
- 30.5.2025 — Suomi.fi-meddelanden når dödsbodelägarna
- 21.3.2025 — Det nya delägarregistret för dödsboet gör skötseln av dödsboets ärenden smidigare under år 2027
- 21.3.2025 — Samarbete med intressentgrupper är en central framgångsfaktor
- 14.3.2025 — Samarbete krävs för att göra det smidigare för dödsboet att uträtta ärenden