Samarbete med intressentgrupper är en central framgångsfaktor
– Projektet Smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter är för närvarande den största helheten av livshändelsebaserad digitalisering.
Projektet omfattar många aktörer, ömsesidiga beroenden och intressen. Just därför vill vi tillsammans med Skatteförvaltningen arbeta aktivt med intressentgrupper, berättar Kaarlo Öhman, ledande expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata under projektets evenemang för intressentgrupper på torsdagen.
Människonärhet är ett viktigt värde i projektet. Med projektet vill man göra det lättare för den avlidnes anhöriga att uträtta ärenden i en svår livssituation. I stället för att de anhöriga för samma papper till olika luckor förmedlas informationen mellan myndigheterna i strukturell form.
Det första evenemanget för intressentgrupper lyfte fram många synpunkter – anteckna nästa evenemang i kalendern den 23 maj
Samarbete och dialog mellan olika intressentgrupper är en central framgångsfaktor för projektet, så att man kan göra det smidigare för dödsbona att uträtta ärenden tillsammans.
– Målet är att under våren träffa alla centrala intressentgrupper och diskutera deras synpunkter på projektet och dess tillhörande tjänster, berättar Heli Reuter-Laakso, samarbetsansvarig vid Skatteförvaltningen.
Under MDB:s och Skatteförvaltningens första evenemang för intressentgrupper deltog sammanlagt cirka trehundra representanter för den offentliga sektorn, intresseorganisationer och företag. Projektet väckte en livlig och entusiastisk diskussion, vilket synliggjorde många intressen och synvinklar i anslutning till projektet.
Intressentgruppernas tekniska beredskap att utnyttja projektets resultat, skogsegendom, anhöriga som bor utomlands, medellösa eller oeniga dödsbon, är endast en del av de synpunkter som diskuterades under evenemanget.
Kontakta ossLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab