Så här anmäler du en person som behöver intressebevakning
Du kan göra en anmälan om en person du anser behöver intressebevakning. Anmälan förutsätter att personen på grund av sjukdom, försvagat hälsotillstånd eller annat motsvarade skäl inte kan sköta sina ärenden själv och hens ärenden inte kan skötas på behörigt sätt med lättare alternativ än intressebevakning. Du kan göra en anmälan trots sekretessbestämmelserna.
Intressebevakaren kan enligt förordnandet sköta
- en annans persons egendom och ekonomiska ärenden tills vidare
- en annan persons egendom och ekonomiska ärenden endast för en viss tid, till exempel två år
- endast ett enskilt uppdrag, såsom försäljning av en fastighet eller arvskifte.
Även om intressebevakaren förordnas att sköta egendom och ekonomiska ärenden måste hen också se till att huvudmannen får ändamålsenlig vård och omvårdnad. Om sedvanlig intressebevakning inte räcker till för att trygga till exempel ändamålsenlig vård och lämpligt boende kan intressebevakaren förordnas att företräda huvudmannen även i ett ärende som gäller dennes person, dvs. till exempel besluta om vården. Detta är endast möjligt om personen inte själv förstår ärendet.
Du kan föreslå en privatperson som intressebevakare, till exempel en släkting till personen för anmälan, eller annan närstående person, om hen samtycker och överenskommer till uppdraget. Intressebevakaren kan också vara en allmän intressebevakare som sköter flera personers ekonomiska ärenden.
Kom ihåg att
- intressebevakaren årligen ger oss en redovisning så att vi kan följa upp intressebevakarens verksamhet
- intressebevakaren har rätt att få ett skäligt arvode och ersättning för kostnaderna för uppdraget
- intressebevakaren inte får berätta om sin huvudmans angelägenheter för andra utan huvudmannens tillstånd.
Läs mer om intressebevakarens uppgifter.
Gör så här
1. Ta reda på om personens ärenden kan skötas med lättare alternativ än intressebevakning. Det är ingen snabb process att förordna en intressebevakare.
2. Om de lättare alternativen inte är aktuella ska du så bra som möjligt fylla i anmälan om en person som behöver intressebevakning. Det gör inget även om du inte känner till svaren på alla punkter i blanketten.
-
Kom dock ihåg att motivera varför personen i anmälan behöver en intressebevakare. Observera att enbart sjukdom eller boende i servicehus inte är tillräckliga motiveringar om personens ärenden i övrigt sköts på ett behörigt sätt.
-
Det är bra om du kan uppge kontaktuppgifterna till den behandlande läkaren i anmälan så noggrant som möjligt så att vi kan be om ett läkarutlåtande.
-
Ta också ställning till vem som kan bli intressebevakare. Om du föreslår en privatperson ska du först diskutera saken med personen.
Gör anmälan med vår webblankett
Du behöver nätbankskoder eller mobilcertifikat för att använda webblanketten. Observera att vi inte kan behandla ärenden som gäller ålänningar. Vänligen kontakta Statens ämbetsverk på Åland.
Anmälan gjord av en privatpersonen:
Webblankett för anmälan om att en person är i behov av intressebevakning
Anmälan gjord av en yrkesutbildad person:
Webblankett för anmälan av en yrkesutbildad person om att en person är i behov av intressebevakning
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
-
Fyll i Anmälan om att en person är i behov av intressebevakning (pdf)
-
Skicka anmälan till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata/Förmyndarverksamheten, PB 1004, 00531 Helsingfors.
Du påskyndar handläggningen av ärendet om du samtidigt kan lämna in följande dokument:
3. Vi handlägger din anmälan och utreder om personen i anmälan behöver intressebevakning.
-
Om vi anser att intressebevakning är nödvändig ansöker vi om detta hos tingsrätten. Tingsrätten avgör om en intressebevakare ska förordnas för personen i anmälan eller inte. Observera att du som anmälare inte informeras om hur behandlingen av ärendet framskrider.
-
Om vi inte anser att intressebevakning är nödvändig informerar vi dig om saken.
4. Tingsrätten avgör ärendet.
-
Om tingsrätten förordnar en intressebevakare för personen i anmälan får hen och den intressebevakare som utsetts för henom uppgifter om ärendet.
-
Om tingsrätten inte förordnar en intressebevakare får personen i anmälan uppgifter om ärendet.
Pris
Tjänsten är avgiftsfri för den som gör anmälan. Däremot är tjänsten i allmänhet avgiftsbelagd för personen i anmälan.
- Ansökan till tingsrätten som leder till förordnande av intressebevakare, 172 €/ansökan
- Ansökan till tingsrätten som leder till förordnande av intressebevakare och vars behandling förutsätter att våra arbetstagare är närvarande vid tingsrättens sammanträde, 344 €/ansökan
Från 1.1.2025
- Ansökan till tingsrätten som leder till förordnande av intressebevakare, 182 €/ansökan
- Ansökan till tingsrätten som leder till förordnande av intressebevakare och vars behandling förutsätter att våra arbetstagare är närvarande vid tingsrättens sammanträde, 365 €/ansökan
Ingen avgift tas ut om nettoinkomsterna för personen i anmälan (inklusive olika sociala förmåner) understiger 8 147 euro per år.
Handläggningstid
Den genomsnittliga handläggningstiden är 6 månader.
Vi behandlar ansökningar i den ordning de inkommit. Handläggningstiden blir längre om inte alla nödvändiga utredningar har bifogats.
Vanliga frågor
Anmälan kan göras av vem som helst som har tillräcklig information om personens situation. Den som gör anmälan behöver alltså inte vara en släkting till personen.
Vi informerar i regel inte identiteten på den som gjort anmälan till någon.
Om personen i anmälan skriftligen frågar oss om saken, frågar vi först den som gjort anmälan om vi får berätta om hens identitet. Personen i anmälan får dock information endast om hen förstår innebörden av begäran och själv begär information.
Det kostar ingenting att göra en anmälan. Personen i anmälan betalar kostnaderna för handläggningen av ansökan, om ansökan leder till att en intressebevakare förordnas.
Vid behov ber vi de närstående till personen i anmälan om deras skriftliga åsikt i ärendet (hörande). Vi kan till exempel höra maken/makan, barnen eller en person som tidigare skött personens ärenden.
Om sökanden själv har bett oss om en intressebevakare avgör hens åsikt om vi ska höra hens närstående när vi behandlar ärendet.
Intressebevakarens uppdrag kan upphöra om det inte längre finns behov av intressebevakning.
Å andra sidan kan intressebevakaren från början förordnas endast för en viss tid, till exempel för två år. Då upphör intressebevakarens uppdrag automatiskt när tidsfristen löper ut.
Läs mer om olika situationer då intressebevakningen upphör.
Om enbart förordnandet av intressebevakare inte räcker för att trygga skötseln av den persons ärenden som är föremål för anmälan kan hens handlingsbehörighet begränsas efter beslut av domstol. Handlingsbehörigheten kan begränsas exempelvis genom att personen i fråga endast kan ta lån tillsammans med intressebevakaren.
Läs mer om begränsning av handlingsbehörigheten.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete