BDS-ändringsgränssnittet
Med BDS-ändringsgränssnittet uppdateras ändringar i befolkningsuppgifterna i den offentliga organisationens personregister. BDS-ändringsgränssnittet ersätter Ändringsdatatjänsten. Ändringsdatatjänsten är i bruk fram till den 30 juni 2025.
I BDS-ändringsgränssnittet kan kunden själv välja uppdateringsrytmen för uppgifterna. Tack vare den flexibla uppdateringsrytmen är uppgifterna bättre uppdaterade än i den tidigare ändringsdatatjänsten. Uppdateringsrytmen kan till exempel vara en gång per dygn.
Om organisationen tidigare har varit användare av Ändringsdatatjänsten ändras materialformatet och sättet att förmedla uppgifterna när man byter till BDS-ändringsgränssnittet. Detta kräver också ändringar i det tekniska genomförandet för uppdatering av kundens register. I samband med att tjänsten inleds förmedlas överenskomna basuppgifter om alla registerpersoner till kundens register.
Kommun eller välfärdsområde, välkommen att bekanta dig med Ansöknings- och ibruktagningsprocessen för BDS-ändringsgränssnittet.
Aktör inom den offentliga förvaltningen, välkommen att bekanta dig med Ansöknings- och ibruktagningsprocessen för BDS-ändringsgränssnittet.
Ansökan om och ibruktagning av BDS-ändringsgränssnittet
Informationsleden
Uppgifterna i BDS-ändringsgränssnittet överförs via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Suomi.fi-informationsled.
Guide för tjänsteutvecklare av Suomi.fi-informationsleden innehåller anvisningar om administrativa och tekniska åtgärder för ibruktagandet av informationsleden. Svara på förfrågorna så att du kan avgränsa anvisningens informationsinnehåll så att det lämpar sig för din egen användningssituation.
Mellanliggande aktör (till exempel IT-leverantören, tjänsteleverantören) kan nu också fylla i licensansökningar inom serviceförvaltningen för kundorganisationens räkning (till exempel kommunen och välfärdsområdet) och skicka den till denna för godkännande. Anvisningar finns på Suomi.fi-palveluhallinta webbplats (på finska).
Gränssnitt för provning
Användning av test-sandlåda via öppet gränssnittet
För presentation och testning av BDS-ändringsgränssnittet används en så kallad sandlåda (hiekkalaatikko). Användning av test-sandlådan är möjlig via öppet gränssnittet utan registrering eller separat tillstånd.
Användning av test-sandlåda via Suomi.fi-Informationsleden
Gränssnittets nya adress från och med 19.9.2023 är api.hiekkalaatikko.muutostietopalvelu.dvv.fi. Med hjälp av den nya adressen kan kunderna testa och använda test-sandlådan också via Suomi.fi-Informationsleden (https://dvv.fi/sv/informationsled).
Ibruktagandet av Informationsledens testanslutning förutsätter att användarorganisationen har beviljats användningstillstånd till Informationsleden och organisationen har en anslutningsserver till vilken ett test-subsystem läggas till.
Det registrerade/tillagda test-subsystemet behövs också användningstillstånd. Den ifyllda ansökan om tillstånd att använda test-subsystemet skickas till adressen: [email protected].
Efter användningstillståndet för test-subsystemet har beviljats kan organisationen testa och använda test-sandlådan via Informationsleden.
Uppgifterna i sandlådan innehåller inte riktiga personuppgifter, utan personbeteckningar och andra personuppgifter är testmaterial. Uppgifterna kan användas för olika tjänsteutvecklingsuppgifter och för testning av tjänsten. Testpersonbeteckningar som börjar med 9 är aldrig riktiga personers personbeteckningar utan testpersonbeteckningar.
BDS-ändringsgränssnittets datatillstånd
Ansök om datatillstånd för BDS-ändringsgränssnittet i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst.
Bekanta dig med ansökningsanvisningar innan du fyller i ansökan:
- Anvisningar för BDS-ändringsgränssnittet; offentliga förvaltningen
- Anvisningar för BDS-ändringsgränssnittet; kommuner och välfärdsområden
Kommunerna och samkommunerna samt välfärdsområdena har beviljats allmänna datatillstånd, dvs. så kallade taktillstånd, för skötseln av organisationens myndighetsuppgifter. Taktillstånd väljs i e-tjänst. Bekanta dig med taktillstånden:
- Kommuner och samkommuner DVV/9796/2023
- Social- och hälsovårdsväsendets välfärdsområden MDB/10082/2022
Handläggningstiden för ansökan beror bland annat på de uppgifter som överlåts. Tidtabellen för ibruktagandet av tjänsten avtalas separat med klienten.
Produkter och innehåll i BDS-ändringsgränssnittet
Kommunavgränsningsprodukter
- K2000 befolkningsuppgifter för kommuner
- Omfattande befolkningsuppgifter för kommuner
- K2000 befolkningsuppgifter för välfärdsområden
- Omfattande befolknings uppgifter för välfärdsområden
Kommunavgränsningsprodukterna lämpar sig för uppdatering av uppgifter om invånarna i kommunens eget befolkningsregister eller välfärdsområdets kommuner. Uppdateringen sker på basis av personernas hemkommun.
Produkter som avgränsas med personbeteckning
- OPPIJA småbarnspedagogiks, grundläggande utbildnings, gymnasieutbildnings och yrkesutbildnings register för kommuner
- VAKA småbarnspedagogik
- ASREK kundregister
- Servicesedel- och köptjänster
- Kollektivtrafik
- OPISKELIJA register av läroanstalter som ger utbildning som leder till examen. Ansökningsanvisningar.
Produkter som avgränsas med personbeteckning kan till exempel uppdatera det kommunala kund- eller faktureringsregistret över användare av vissa tjänster.
Uppdateringen sker utifrån personbeteckningarna i tillståndshavarens register. Tillståndshavaren ska själv föra en personbeteckningslista utifrån vilken registret uppdateras.
Kommunernas uppdateringsbehov och BDS-ändringsgränssnittets produkter
Se beskrivningen av hur BDS-ändringsgränssnittets produkter lämpar sig för kommunens uppdateringsbehov.
Produkter för aktörer inom den offentliga förvaltningen
För myndigheter och aktörer som sköter myndighetsuppgifter kan man skräddarsy urvalsvillkor för uppdatering av personuppgifter.
Vanliga frågor
Ja, den nya tjänsten BDS-ändringsgränssnittet ersätter den gamla tjänsten efter övergångsperioden. En sekventiell fil av den nuvarande typen levereras under en övergångsperiod, fram till den 30 juni 2025.
I den gamla ändringsdatatjänsten görs inga ändringar och inga nya användare tas med. Basuppgiftsmaterial kan fortfarande beställas till den gamla tjänsten. Efter övergångsperioden tas den gamla tjänsten ur bruk.
Avgiften för ibruktagande av BDS-ändringsgränssnittet är 1 000 euro per förbindelse.
- Ingen ibruktagningsavgift debiteras när kunden i den nuvarande ändringsdatatjänsten övergår till att använda det nya BDS-ändringsgränssnittet. Om flera register kommer att uppdateras via olika förbindelser, debiteras en avgift för ibruktagande för varje ny förbindelse.
Efter ibruktagandet är tjänsten avgiftsfri för de statliga och kommunala myndigheter som nämns i 2 § i finansministeriets avgiftsförordning 1136/2021.
Priset per dataenhet debiteras de klienter som inte är berättigade till en avgiftsfri tjänst.
- Priset per dataenhet för ändringsuppgifter är 0,036 euro per post.
Via tjänsten förmedlas samma person- och byggnadsuppgifter som i den nuvarande ändringsdatatjänsten. Uppgifterna förmedlas enligt uppgiftskategori i enlighet med användningsbehovet och det beviljade tillståndet.
- Informationsförmedlingen sker via REST-gränssnittet.
- Den nya förmedlingsrutten är Suomi.fi-informationsleden.
- Det nya materialformatet är JSON.
- Tjänsten har stöd för UTF-8-teckenuppsättningen.
Ja, uppdateringsrytmen kan vara tätare och uppgifterna är därmed bättre uppdaterade. Uppdateringsrytmen är flexibel och kunden kan själv välja hur ofta hen söker uppdateringar till sitt register. Uppgifterna kan sökas till exempel en gång per dygn eller en gång per timme.
- Personuppgifter kan sökas med personbeteckningar. Kunden kan lägga till personer från det egna registret i uppdateringen på basis av personbeteckningen.
- Kommuner och samkommuner kan söka uppdateringar av personuppgifter på basis av kommunavgränsning.
- För myndigheter som för ett riksomfattande register kan man skräddarsy urvalsvillkor för uppdatering av personuppgifter.
Datatillstånden förnyas när man övergår till den nya tjänsten. Kunden ansöker om ett nytt datatillstånd via e-tjänsten.
Kommunerna, samkommunerna och välfärdsområden har beviljats ett gemensamt taktillstånd för att få uppgifter för skötseln av sina myndighetsuppgifter, varvid användarorganisationerna kan beställa uppgifter inom ramen för tillståndet.
Ansökan eller beställningen görs via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst. Frågor om användningstillstånd för tjänsten kan skickas till [email protected]
För presentation och testning av BDS-ändringsgränssnittet används en så kallad sandlåda. Tjänsten kräver ingen inloggning och är fritt tillgänglig för kunder och programutvecklare.
Uppgifterna kan användas för olika tjänsteutvecklingsuppgifter och för testning av tjänsten. Uppgifterna innehåller inte riktiga personuppgifter, utan personbeteckningar och andra personuppgifter är testmaterial. Testpersonbeteckningar som börjar med 9 är aldrig riktiga personers personbeteckningar utan testpersonbeteckningar.