Personregister för rekryteringssystemet valtiolle.fi
I rekryteringssystemet Valtiolle.fi kan arbetssökande söka lediga arbeten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller göra en öppen ansökan. Myndighetens rekryterare kan granska och behandla ansökningarna via systemet.
Personregister för rekryteringssystemet Valtiolle.fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Personalchef Aino Heikkinen
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Behandling av sökandens ansökningar i anknytning till rekryteringsprocessen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt administration av sökandens och rekryterarens användarrättigheter.
Personuppgifterna i rekryteringssystemet behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Behandlingen av sökandens personuppgifter grundar sig på den registrerades samtycke.
Ansökningar vid rekrytering avlägsnas från systemet sex månader efter att processen har avslutats. Öppna ansökningar avlägsnas från systemet sex månader efter den sista registreringen. Sökandens uppgifter avlägsnas efter att de har varit oanvända i ett år. Sökanden meddelas innan uppgifterna avlägsnas.
Uppgifter som gäller ansökningar:
- sökandes individuella uppgifter (namn, adress, telefonnummer, kön, övriga eventuella kontaktuppgifter)
- sökandes uppgifter i ansökan, till exempel uppgifter om utbildning och arbetserfarenhet
- övriga uppgifter som sökande lämnat i ansökan såsom cv/meritförteckning,
- betyg från utbildning och studier
- arbetsintyg
- vem som rekommenderar den sökande
- övriga uppgifter för arbetssökning och villkor för fyllande av plats.
Uppgifter som gäller sökandes användarrättigheter:
- förnamn
- efternamn
- kön
- födelsetid
- adress
- postnummer
- postanstalt
- land
- landskap
- kommun
- telefon
- mobiltelefon
- e-post.
Med den registrerades samtycke kan uppgifter som behövs för arbetsansökan skaffas från andra uppgiftskällor och sparas i systemet valtiolle.fi.
Uppgifter kan endast utlämnas inom de gränser som gällande lagstiftning ålägger och tillåter eller med den personuppgiftsansvariges samtycke. Ansökningshandlingarna är offentliga handlingar som avses i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och som läggs fram för påseende på begäran. Offentliga handlingar lämnas ut på begäran i enlighet med 13 § och 16 § i nämnda lag.
Sekretessbelagda uppgifter läggs fram för påseende och lämnas ut endast
- med den berördas samtycke
- till berörda parter eller
- med stöd av rättighet enligt lag.
Personuppgifter lämnas inte ut och överförs inte utanför EU/EES-området.
Uppgifterna i registret skyddas mot obehörigt tittande, ändringar och förstörelse. Skyddet baseras på administration av användarbehörighet, tekniskt skydd för databaser och servrar, fysiskt skydd för lokaler, passerkontroll, skydd för dataförbindelse samt säkerhetskopiering av uppgifter. Åtkomst- och behandlingsrättighet beviljas ut-ifrån arbetsuppgift. Åtkomsten till systemet baseras på personliga användarkoder. För övervakning av verksamheten används administrativa kontroller.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Rätt till insyn
Du har rätt att be den personuppgiftsansvarige om tillgång till dina uppgifter för att granska de uppgifter som finns om er i registret. Dessutom har du rätt att kontrollera att det inte finns uppgifter om dig eller din organi-sation i registret. Skicka begäran in skriftligt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registra-torskontor. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan levereras inom denna tid, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan förlänga tidsfristen med högst två månader. I detta fall får du en anmälning om dröjsmålet.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkt 2 Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska rättas och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Du har inte rätt att kräva ändringar i händelseuppgifterna samt i avslutade eller raderade fullmakter och full-maktsbegäran.
Rätt till radering av uppgifter eller begränsning av behandling av uppgifter
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska raderas eller att behandlingen av dem ska begränsas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontakt-person). I yrkandet ska du exakt ange de uppgifter som ditt yrkande gäller. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningar till den registrerades rättigheter angående behandling av personuppgifter
Du har inte rätt att yrka på att uppgifter ska överföras från systemet till ett annat, eftersom denna rätt enbart gäller automatisk behandling av personuppgifter. Du har inte heller rätt att motsätta dig behandlingen av per-sonuppgifter, eftersom behandlingen grundar sig på ditt samtycke.
De registrerade har rätt att besvära sig hos tillsynsmyndigheten angående behandlingen av personuppgifter.
Ytterligare information erbjuds av dataombudsmannens byrå.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete