Intressebevakning och skötsel av någon annans angelägenheter
När en person t.ex. på grund av sjukdom eller handikapp inte själv kan sköta sina ärenden blir det aktuellt att söka en alternativ lösning. En närstående kan sköta en annan persons ärenden t.ex. med Suomi.fi-fullmakter eller med intressebevakningsfullmakt. Dessa är lättare alternativ till intressebevakning. Intressebevakning kan endast sökas om de övriga alternativen inte är tillräckliga.
Vilka alternativ finns det för att sköta en närståendes ärenden?
En anhörig eller annan pålitlig person kan hjälpa en person att sköta ekonomiska ärenden t.ex. när personens fysiska funktionsförmåga har försämrats men hen förstår ärendenas betydelse. En närstående kan sköta sådana ärenden som personen på grund av sina begränsningar inte själv kan sköta. Personen kan t.ex. förstå betydelsen av att betala fakturor, underteckna sporadiska fakturor som inte betalas automatiskt och lägga dem i betaltjänstkuvertet. En närstående kan sedan föra kuvertet till brevlådan.
Dessutom kan en närstående eller annan tillförlitlig person
- ansöka om en förmån, t.ex. pension, om den sökande inte själv kan ansöka om förmånen eller sörja för sina rättigheter i anslutning till den
- ge ett vårdsamtycke för en patient som inte själv kan ge det
- delta i att planera en socialvårdsklients tjänster när klienten inte själv kan göra det eller förstå de föreslagna alternativen och deras konsekvenser.
Nytt: I Intressebevakningens e-tjänst kan du lämna in egendomsförteckningar och slutredovisningar samt ansöka om tillstånd elektroniskt.
Det är möjligt att uträtta ärenden för en annan person i tjänster som har tagit i bruk Suomi.fi-fullmakter. Sådana tjänster är till exempel FPA:s MittKanta eller Skatteförvaltningens MinSkatt. Du kan kontrollera i tjänstens egna anvisningar eller hos kundservicen om den har tagit i bruk Suomi.fi-fullmakter.
Om en person kan upprätta en fullmakt och förstår dess innebörd, kan hen i fullmakten ge en viss person fullmakt att sköta ett visst ärende med fullmakten. Fullmakten kan användas för många slags ärenden, bland annat hos banken och olika myndigheter.
Fullmakten
- ska göras skriftligen
- gäller så snart den har upprättats
- gäller tills vidare, om inte annat bestäms i den.
Företag och myndigheter (t.ex. Folkpensionsanstalten) kan ha egna blankettmallar för fullmakter. Det lönar sig att kontakta dem direkt.
Den part med vilken ärendet uträttas bedömer först när ärendet uträttas om fullmakten duger. Till exempel banker godkänner inte nödvändigtvis en fullmakt om dess utfärdares funktionsförmåga har försämrats efter att fullmakten upprättades.
Den som upprättar fullmakten ansvarar för att övervaka den befullmäktigade personens verksamhet.
Kom överens med banken hur fullmaktsgivarens räkningar betalas.
- E-faktura är ett bra alternativ om man använder nätbank. E-fakturan kan debiteras från kontot automatiskt (direktdebitering). För regelbundna betalningar kan man göra en återkommande betalningsorder.
- Regelbundna fakturor kan betalas med direktbetalning om man inte använder nätbank.
- Med egna bankkoder kan man ofta betala räkningar även via telefon genom att kontakta bankens kundtjänst.
- Man kan även betala räkningar i R-kiosker.
Man kan ge kontodispositionsrätt till en förtroendeperson t.ex. om skötsel av bankärenden känns utmanande. Fullmakten ges på den egna banken och kräver identifiering av fullmaktsgivaren. Kom överens med din bank om detta. En person som har rätt att disponera kontot kan få ett debitkort med vilket man kan lyfta pengar från fullmaktsgivarens konto eller betala fullmaktsgivarens uppköp.
Du kan förutse stödbehovet och utfärda en intressebevakningsfullmakt för den händelse att hen senare inte kan sköta sina ärenden själv. Fullmakten antecknas i intressebevakningsfullmakten, där du på förhand kan namnge vem som får sköta dina ärenden och hur de får skötas. I fullmakten kan du också fastställa hur fullmaktstagarens aktivitet ska övervakas. Det är alltså ett flexiblare och lättare sätt att ordna skötseln av ens egna ärenden för framtiden än att förordna en intressebevakare.
Se vår korta video: Intressebevakningsfullmakt – när du själv vill besluta om dina ärenden
Om du har gjort en intressebevakningsfullmakt kan den som du befullmäktigat i den ansöka hos oss om att hens fullmakt ska fastställas när du inte längre kan sköta dina ärenden.
Pensioner eller andra förmåner som en person får kan betalas direkt till välfärdsområdet om de är personens enda inkomster/medel och
- hens hyra eller andra motsvarande boendekostnader betalas med dem. Resten ges till personen som disponibla medel. Då kan förmånerna inte betalas till personen själv, eftersom det skulle äventyra hens eller de anhörigas utkomst. Frågan om ett sådant förmedlingskonto kan ställas till socialarbetaren i det egna välfärdsområdet av personen själv, hens make eller maka, någon annan anhörig eller den person som tar hand om hen samt av det behöriga kommunala organet.
- de månatliga klientavgifterna för institutionsvård betalas med dem och resten redovisas till klienten.
Klienten kan få stöd i att självständigt ha hand om sina ärenden på vårdinrättningen. Personen förstår alltså saker och ting men kan inte fysiskt sköta dem själv. I sådana fall kan till exempel betalningar skötas som direktdebitering.
Observera dessutom
En myndig person kan uträtta ärenden för en annan vuxen på MittKanta-sidorna om hen har en Suomi.fi-fullmakt för det.
Tills vidare kan en intressebevakare eller fullmäktige inte uträtta ärenden för en myndig huvudmans räkning i MittKanta-tjänsten, utan behöver också en Suomi.fi-fullmakt.
Olika myndigheter har egna fullmakter och servicekanaler med vilka en närstående kan uträtta ärenden för någon annans räkning.
Läs mer om att uträtta ärenden åt någon annan till exempel på sidorna FPA:s och Skatteförvaltningens.
Du får inte använda någon annans nätbankskoder. Nätbankskoderna är personliga.
Om du behöver hjälpa din närstående att sköta myndighetskontakter elektroniskt, kan din närstående ge dig rätt att göra det för hens räkning med hjälp av Suomi.fi-fullmakter. En fullmakt som getts via Suomi.fi-fullmakter är en fullmakt som getts elektroniskt.
Vad händer om de föregående alternativen inte räcker till?
De föregående alternativen är inte nödvändigtvis tillräckliga om
- nedsatt hälsa, förståelse eller ett olycksfall begränsar eller förhindrar skötseln eller befullmäktigandet av egna ärenden
- det inte finns någon närstående i vardagen som stöd och hjälp
- personen själv är frånvarande och inte kan bevaka sina intressen.
Om en stödbehövande tidigare har gjort en intressebevakningsfullmakt, ska fullmaktstagaren ansöka om fastställelse av sin fullmakt hos oss när personen inte längre själv kan sköta sina ärenden.
Om en intressebevakningsfullmakt inte har upprättats, kan för personen förordnas en intressebevakare som sköter hens angelägenheter. Intressebevakaren förordnas endast om personen på grund av hälsoskäl inte själv kan sköta sina ärenden och de inte kan skötas på något annat sätt. Läs mer om intressebevakning och intressebevakarens uppgifter.
Se även
En guide till juridisk framsyn (på finska), Suomen muistiasiantuntijat ry
Planera ditt eget liv – ta hand om ekonomin noggrant (på finska)
I egna händer -kampanjens förstasida (information om fullmakten och olika tjänsteleverantörer)
Handläggningstid
Förmyndarskap tillståndsärende
-
1,5–3 månader
Förordnande av intressebevakare
-
4–5 månader
-
Om man gör ansökan till tingsrätten är behandlingstiden längre.
Årsredovisning
-
5–7 månader
-
Revisionen av årsredovisningarna för 2022 pågår fortfarande hos oss. Du behöver inte oroa dig även om du inte fått tillbaka din granskade redovisning. Du får den genast när revisionen har blivit färdig. Vi beklagar fördröjningen.
Du observerar väl att du ska tillställa oss redovisningen för 2023 i tid, senast 31.3.2024, även om du inte skulle ha fått tillbaka din granskade årsredovisning för föregående år. Lättast går det att skicka årsredovisningen och dess bilagor med e-blanketten.
Intressebevakningsfullmaktens ikraftträdande
- 2–3 månader
Prislista
- Prislista för förmyndarverksamheten 2024
- Prislista för förmyndarverksamheten 2023
- Prislista för förmyndarverksamheten 2022
- Prislista för förmyndarverksamheten 2021
Blanketter för förmyndarskap
Du hittar alla blanketter för förmyndarskap och intressebevakning på vår blankettsida.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete