Dataskyddsbeskrivning for inspektioner av registerinsställen
Tillsynsregistret är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas interna arbetshanteringsredskap som används för att administrera inspektioner av registreringsställen. Registreringsställena fungerar enligt överenskommelse mellan MDB och organisationen för registreringsställena. De registreringsställen som har certifikatkort sköter underhållet av kortens status och överlåter dem. MDB utreder kraven på överensstämmelsen vid inspektioner på registreringsställena. Inspektionerna är både förfrågningar och besök på plats vid ställen som väljs ut separat.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Jaripekka Turtiainen, serviceägare
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi.
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på skötseln av MDB:s lagstadgade uppgifter i anslutning till inspektionen. Lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009, 69 §): ”Trots sekretessbestämmelserna har inspektören rätt att granska de handlingar och den maskinvara och programvara som använts vid utfärdandet av sådana certifikat som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som avses i denna lag och att i detta sammanhang få tillträde till andra lokaler och utrymmen som den inspekterade förfogar över än sådana som används för boende av permanent natur”.
Uppgifterna i tillsynsregistret lagras i fem år.
I tillsynsregistret sparas uppgifter om inspektioner vid registreringsstället samt eventuella avvikelser samt namn, telefonnummer, organisation, e-postadress och roll för dem som hör till förfrågan vid inspektionen eller inspektionsbesöket (t.ex. registrerare, ansvarig för registreringsstället, dataskydds- eller informationssäkerhetsansvarig).
Uppgifterna fås från MDB:s kundhanteringssystem Vartti, CRM-kundhanteringssystemet och kunden själv.
Personuppgifter lämnas inte regelmässigt ut.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Rätt till insyn
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan begära uppgifterna genom att sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Gör en skriftlig begäran till registrets kontaktperson eller skicka begäran om rättelse till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar i den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter raderas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontoret 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.