Födelseintyg
Med ett födelseintyg kan du styrka ditt officiella födelsedatum. Intyget kan behövas till exempel när du flyttar utomlands eller registrerar dig som invånare i ett annat land. Till exempel skolor och daghem utomlands kan också kräva födelseintyg.
Beställningssätt för intyg
Du kan beställa ett intyg till dig själv eller en annan person för ett godtagbart ändamål. Observera att du via självbetjäningen endast kan beställa ett intyg till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
Följande uppgifter anges i intyget när du beställer ett standardintyg via självbetjäningen. Ett standardintyg innebär att intyget alltid innehåller samma uppgifter och valfria uppgifter:
- Namn, tidigare namn, födelsedatum (personbeteckning), födelseort, födelseland, medborgarskap, nuvarande hemkommun.
- Av intyget framgår också föräldrarnas namn, födelsedatum,födelsehemkommun, födelseland och medborgarskap, om uppgifterna finns i befolkningsdatasystemet.
Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post eller telefon.
Beställningssätt för intyg
- Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.
- Du kan beställa ett intyg till dig själv eller en annan person för ett godtagbart ändamål. Observera att du via självbetjäningen endast kan beställa ett intyg till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
- Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.
Självbetjäning
- För beställningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Intyget betalas som nätbetalning. Observera att du endast kan beställa utdrag till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
- Du kan beställa hemvist- eller födelseintyg till dig själv elektroniskt med ett annat EU-lands elektroniska identifieringsverktyg (eIDAS).
- Ett intyg som beställts från självbetjäningen för användning i hemlandet är förmånligare och du erhåller det genast elektroniskt. Du kan ladda ner intyget i PDF-format direkt efter betalningen eller så skickas det till Suomi.fi-meddelanden, vilket kräver att du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Av dataskyddsskäl skickas intyget inte direkt till din e-post.
- Om du behöver ett intyg till en utländsk myndighet skickas intyget per post. Din beställning hanteras inom 2-5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.
Övriga sätt att beställa
Du kan beställa ett intyg från befolkningsdatasystemet med webblankettLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Identifiera dig med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Du kan beställa intyget per e-post. Fyll i beställningsblankettenFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab och sänd blanketten som krypterad e-post till adressen vtj-todistus@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Du kan även sända dina uppgifter fritt formulerat per e-post.
Meddela per e-post
• namn, födelsedatum och adress
• vilka uppgifter behöver du för intyget?
• för vilket ändamål behöver du ett intyg
Skicka e-post som krypterad postLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
Om du beställer en släktutredning, se anvisningarna för beställning på sidan för släktutredning.
Du kan beställa intyg genom att ringa det riksomfattande numret 029 5537 340
Servicetider:
- mån-fre 9-15
Kontroll av egna uppgifter
Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet i tjänsten Personuppgifter. I tjänsten hittar du dina gällande personuppgifter, namnhistoriska uppgifter samt fastighets- och byggnadsinnehav. Du kan också kontrollera de uppgifter om din boendehistoria som sparats i befolkningsdatasystemet.
Om dina uppgifter innehåller fel kan du själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk. I övriga fall kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0295 536 220.
Handläggningstid
- 7-14 dagar (+ postgången)
- Från självbetjäningen Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabfår du genast ett elektroniskt intyg för inhemskt bruk.
Pris
Självbetjäning
Du betalar intyget i samband med beställningen.
• Elektroniskt intyg via självbetjäning 14 € / dokument
• Intyg per post via självbetjäning 21 € / dokument
• Intyg och EU:s flerspråkiga standardblankett per post via självbetjäning 36 € / dokument
• Intyg och Apostille-intyg per post via självbetjäning 59 € / dokument
Webblankett, e-post, telefonsamtal och besök
Vi skickar fakturan separat. Om beställaren har hemkommun i utlandet, fakturerar vi på förhand. Vid besök betalar du i samband med besöket.
• Intyg 25 € / dokument
• Manuellt uppgjort intyg 80 € / dokument
• EU:s flerspråkiga standardblankett (blankett för översättningshjälp) som bifogas intyget 15 € / dokument
• Apostille-intyg 38 € / dokument
Leverans av intyg
Självbetjäning:
När du beställer intyg från självbetjäningen för en finländsk aktör
- skickas det som ett elektroniskt PDF-dokument. Du kan ladda ner intyget från självbetjäningens flik Egna intyg direkt efter betalningen. Intyget kan laddas ner från självbetjäningen i 24 timmar.
- Intyget skickas också till dina Suomi.fi-meddelandenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab om du har tagit tjänsten i bruk före beställningen.
- Dokumentet undertecknas inte och det går inte att senare lägga till en översättningsblankett eller ett Apostille-intyg.
- Intyg som beställts från självbetjäningen skickas inte per post eller krypterad e-post.
När du beställer intyg från självbetjäningen för en utländsk aktör
- skickas det per post till din hemadress. Intyget har då stämpel och underskrift. Beroende på användningsområdet kan du dessutom beställa en EU-översättningsblankett eller ett Apostille-intyg. Din beställning behandlas inom 2–5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.
- Om du bor utomlands får du de övriga intygen som ett elektroniskt PDF-dokument eller som post till din hemadress, beroende på om du behöver intyget för en finländsk aktör eller till utlandet.
Beställningen har gjorts per e-post eller telefon:
Intyget skickas till dina Suomi.fi-meddelandenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab, som krypterad e-post till din e-postadress eller per post. Du kan själv välja leveranssätt när du gör beställningen.
Kontakta oss
Telefon
Telefonnummer 0295 537 340
Servicetider:
- mån-fre 9-15
E-post
Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-postLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till följande adress:
- utdrag@dvv.fi
Ärenden:
- intyg ur befolkningsdatasystemet
- hemvistintyg
- födelseintyg
- levnadsintyg
- äktenskapsintyg
- civilståndsintyg
- invånarförteckningar
Om du beställer en släktutredning, se anvisningarna för beställning på sidan för släktutredning.