Europeiskt arvsintyg
Med hjälp av det europeiska arvsintyget kan arvingarna, testamentsexekutorerna och boutredningsmännen intyga sin ställning och sina befogenheter i en annan EU-medlemsstat. Intyget underlättar skötseln av arvsfrågor när arvlåtaren har egendom i flera EU-medlemsstater.
Ett europeiskt arvsintyg utfärdas först efter arvlåtarens död. Intyget utfärdas av myndigheten i det land som är behörigt i ärendet i fråga.
- I allmänhet är det domstolen i den medlemsstat där arvlåtaren var bosatt vid sin död som är behörig vid utredningen av dödsboet och arvskiftet. Då tillämpas lagen i den staten på utredningen av dödsboet och arvskiftet.
- Arvlåtaren har dock under sin livstid kunnat skriva in i sitt testamente att lagen i det land där hen är medborgare när inskrivningen görs eller vid sin död tillämpas på arvet. Då har den sista boningsorten ingen betydelse för bestämmandet av lagen.
Gör så här
1. Ta reda på om du kan ansöka om intyg hos oss eller om ärendet hör till en myndighet i en annan stat.
2. Om vi kan utfärda ett intyg ska du fylla i ansökan.
Ansökan om europeiskt arvsintyg
3. Som bilaga till ansökan behöver du alltid andra utredningar, vars innehåll beror på intygets användningsändamål. Nödvändiga utredningar kan vara
- släktutredningen för arvlåtaren
- bouppteckningsinstrumentet (om ett sådant har upprättats)
- avvittrings- och arvskiftesinstrumenten
- testamente och delgivningsanmälan
- äktenskapsförord och dess registreringsbevis
- förordnande av skiftesman och/eller skiftesman
- utredning om egendom utomlands.
4. Skicka ansökan och dess bilagor till oss per post eller e-post till adressen nedan.
5. Vi skickar det ursprungliga intyget till dig per post Du kan också komma överens med handläggaren av din ansökan om att du följer intyget från Helsingfors serviceställe Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors.
6. Vi skickar dig en faktura när intyget är klart. Du får fakturan till Suomi.fi-tjänsten om du har tagit den i bruk, eller i annat fall till OmaPosti eller per post.
Om du vill att vi skickar tillbaka de bifogade ursprungliga utredningarna, kom ihåg att be oss om det. Vi skickar inte tillbaka kopior.
Vanliga frågor
Nej, det kan du inte. Arvsintyget kan sökas först efter arvlåtarens död.
Den behöver inte användas, men samma uppgifter måste också skrivas på en fritt formulerad blankett.
Intyget är antingen på finska eller svenska.
Du bör vara beredd på att du kan tvingas översätta intyget hos en auktoriserad translator.
Intyget gäller i 6 månader.
Om du inte hinner sköta ditt ärende utomlands inom denna tid kan du be oss om en förlängning av intygets giltighetstid eller en ny kopia av intyget. Båda gäller i 6 månader.
Nej, då är det de spanska myndigheterna som har befogenhet i arvsfrågorna. Du får intyget av dem.
Kontakta oss
Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 537 000.
Servicetider: mån–fre 9–15.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected].
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete