Fördelar med elektroniska signaturer
Genom att använda elektroniska signaturer kan man undvika extra utskrift, skanning och postning av papper. Elektroniska signaturer underlättar vardagen och erbjuder ett modernt sätt att försäkra sig om undertecknarens identitet.
Ett typiskt objekt för elektroniska signaturer är ett PDF-dokument, till exempel ett avtal eller en beställning. Det är också möjligt att elektroniskt underteckna andra typer av dokument samt till exempel e-postmeddelanden eller datafiler.
Varför lönar det sig att använda elektroniska signaturer?
En elektronisk signatur är tillförlitlig
Elektroniska signaturer som gjorts med verktyg som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är tillförlitliga. De garanterar att den undertecknade informationen är ursprunglig, oförändrad och obestridlig.
Med hjälp av avancerade elektroniska signaturer kan parterna försäkra sig om
- vem har gjort signaturen
- att ingen har redigerat den undertecknade informationen i efterhand
- att undertecknaren inte kan förneka att denne har gjort signaturen eller påstå att dokumentet har ändrats i efterhand.
Oberoende av plats och tid
En elektronisk signatur kan göras var som helst och när som helst. Särskilt i takt med att distansarbetet ökar är det viktigt att det är möjligt att underteckna dokument på distans i stället för på kontoret.
Att signaturerna är oberoende av plats är till nytta i synnerhet om samma dokument har flera undertecknare. Undertecknarna behöver inte komma överens om ett gemensamt möte för att träffas, utan var och en kan underteckna dokumentet vid sina instanser.
Snabbt och förmånligt
Det går nästan lika snabbt att signera dokumentet elektroniskt som att skriva underteckningen med penna på papper, men verkliga tidsbesparingar sker framför allt i hanteringen av dokumentet:
Skötseln av ärendena är snabbare när dokumenten inte behöver skannas eller skrivas ut och skickas med papperspost.
Dokumentet kan sparas på en plats där rätta personer kan vid behov komma åt det.
Det går snabbt att skicka ett elektroniskt dokument till mottagaren. Om ni skickar det signerade dokumentet till mottagaren per e-post, beakta datasäkerhetsfrågorna. Använd krypterad e-post vid behov.
Mindre papper – ett miljövänligt val
Även handläggningen av ett elektroniskt signerat dokument sker elektroniskt. Det är inte nödvändigt att skriva ut dokumentet och då behöver man inte ta i beaktande den fysiska förvaring av dokumentet. Med hjälp av olika elektroniska arbetslokallösningar kan man försäkra sig om att dokumentet förvaras på ett säkert och tidsbeständigt sätt. Att minska pappersanvändningen är också ett miljövänligt val.
Ingen skanning – texten förblir maskinläsbar
När dokumentet inte behöver skannas mellan underskrifterna förblir dokumentets text maskinläsbar. När innehållet i dokumentet kan läsas maskinellt kan det också läsas till exempel av skärmläsningsprogram och är på så sätt åtkomligt. Detta är också till nytta vid arkivering och handläggning av dokument, då sökningar kan omfatta dokumentens innehåll.
Ett gränsöverskridande sätt att underteckna
En elektronisk signatur är en snabb och effektiv metod även när det finns behov av att lämna ut dokument över landets gränser, till exempel i samband med avtal eller anbudsförfaranden. Inom Europeiska unionen styrs elektroniska signaturer av EU:s eIDAS-förordning.
En kvalificerad elektronisk signatur (QES) duger som sådan inom hela Europeiska unionen. Den är juridiskt bindande och obestridlig utan någon annan bevisning.
Flera användningsområden
Ett vanligt användningsområde är att underteckna ett PDF-dokument, till exempel ett avtal eller beslut, elektroniskt. En elektronisk signatur kan dock användas i flera olika situationer, till exempel i e-postmeddelanden, olika datafiler, till exempel installationspaket eller programvaruuppdateringar, tryggande av nättrafiken eller blockkedjor.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete