Registrering av utlänning i befolkningsdatasystemet
Vem kan få en personbeteckning?
Du kan få en personbeteckning om du vistas lagligt i Finland och det finns en grund för registrering. Grunderna är till exempel:
- arbete i Finland och du har rätt att arbeta
- studier i Finland
- en familjemedlem som redan har en registrerad adress i Finland
- uppehållstillstånd, uppehållskort eller beslut om registrering av EU-medborgares uppehållsrätt som beviljats av Migrationsverket.
Besök Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att registrera dina personuppgifter.
Gör så här
-
Fyll i webblanketten för att ansöka om personbeteckning
- Om du inte ännu har en personbeteckning kan du ansöka om personbeteckning och hemkommun med denna blankett. Hemkommun kan beviljas om villkoren uppfylls.
- På samma blankett kan du också ansöka om personbeteckning för ett barn under 18 år som flyttar till Finland samtidigt. Endast en av barnets föräldrar ansöker om personbeteckning för barnet, dvs. fyll bara i en ansökan för barnet.
Om du inte kan använda webblanketten, skriv ut och lämna in den ifyllda pappersblanketten. Länken till blanketten finns i slutet på sidan.
-
Fyll i och lämna in blanketten för dina familjeförhållanden vid behov
Uppvisa även ett officiellt intyg där uppgiften framgår (t.ex. äktenskap eller föräldraskap). Kontrollera om intyget måste legaliseras eller översättas.
Läs mer
-
Boka tid för personligt besök
Boka tid till tjänsten ”Registrering av utlänningars personuppgifter”.
- Varje person som ansöker om personbeteckning ska vara närvarande, även barn.
- Om du är studerande, kontrollera först med din läroanstalt eller din tutor om de har ordnat gemensamt besök.
Ta med handlingar enligt din situation till besöket:
- giltigt pass eller officiellt identitetskort med foto för medborgare i ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein, Schweiz eller San Marino
- uppehållstillståndskort eller annat eventuellt intyg över att du vistas lagligt i Finland
- registreringsbevis över uppehållsrätt för medborgare i Europeiska unionen
- utredning om arbete eller studier som utförs i Finland, t.ex. studieintyg eller arbetsintyg (arbetstagare, kontrollera din rätt att arbeta)
- om du utöver personbeteckningen ber om registrering av familjeförhållanden, ta med dig färdigt ifyllda blanketter och vid behov legaliserade och översatta intyg.
Varför behöver jag en personbeteckning?
Du behöver en personbeteckning för att din läroanstalt ska kunna ge dig ett studieprestationsutdrag och för att kunna sköta ärenden med myndigheterna i Finland.
Jag deltar i en kort kurs/utbildning. Kan jag få en personbeteckning?
En kortvarig kurs eller utbildning är tillräckliga skäl för att få en personbeteckning om du behöver en personbeteckning för att delta i utbildningen.
Hur får jag studierabatt på kollektivtrafik?
På vissa orter kan det krävas hemkommun och stadigvarande adress och/eller studier av en viss typ eller längd för att få studierabatt. Du får närmare information av trafikverket i ditt område.
Jag skrev min e-postadress/adress/annan information fel på den elektroniska blanketten. Hur gör jag för att ange den rätta informationen?
Uppgiften kan korrigeras när du kommer till besöket som du bokat tid till. Om du redan har besökt oss, kan du fråga vår kundtjänst per e-post eller telefon om att korrigera de felaktiga uppgifterna.
Handläggningstid
- Begäran om en finsk personbeteckning (arbete, studier) 2–4 veckor
- Begäran om en finsk personbeteckning (annan) 7–8 veckor.
- Handläggningstiden börjar från besöksdagen.
Så här får du dokumentet:
Du får en notifikation om registreringen när dina uppgifter har sparats.
Du får notifikationen som krypterad e-post till den e-postadress du uppgett när dina uppgifter har sparats. Om du använder Suomi.fi-meddelanden, får du notifikationen dit istället för e-posten. Om du varken har tillgång till Suomi.fi-meddelanden eller använder e-post, får du informationen per brevpost.
Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
Kontrollera att dina uppgifter är korrekta. Om den uppgift du uppgett inte kan registreras i befolkningsdatasystemet, skickar vi ett beslut i ärendet till dig. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider: mån–fre 9–15.
Serviceställen
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete