Dataskydd
Omsorgsfull behandling av personuppgifter utgör grunden för all verksamhet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Behandlingen av personuppgifter baserar sig i regel på de uppgifter som vi enligt lagen är skyldiga att sköta.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster i anslutning till befolkningsdatasystemet, certifikattjänster och Suomi.fi-tjänster. Våra register som innehåller viktiga personuppgifter är befolkningsdatasystemet, registret över förmynderskapsärenden och registret över äktenskapsförordsärenden. Det viktigaste användningsändamålet för våra register är lagstadgad överlåtelse av uppgifterna i registren till myndigheter samt övriga organisationer som behöver uppgifterna.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samlar in och behandlar dina personuppgifter för dessa tjänster och register. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänsterna enligt bestämmelserna om behandling av uppgifter i speciallagstiftningen om tjänsten i fråga, i EU:s allmänna dataskyddsförordning och i den nationella dataskyddslagen. Behandlingen av personuppgifter baserar sig på de myndighetsuppgifter som fastställts för oss i lagen.
Du kan också läsa i dataskyddsbeskrivningarna för de olika tjänsterna eller registren om hur dina uppgifter behandlas i våra tjänster och när vi sköter våra uppgifter, samt om vilka rättigheter du har med anknytning till behandlingen av personuppgifter.
Befolkningsdatatjänster
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprätthåller vårt lands mest använda basregister, nämligen befolkningsdatasystemet. Befolkningsdatasystemet innehåller aktuella uppgifter om finska medborgare och utländska personer som är varaktigt bosatta i Finland. Dessutom innehåller systemet information om byggnader, lägenheter och fastigheter. Syftet med befolkningsdatasystemet är att möjliggöra, genomföra och trygga samhällets funktioner och informationsförsörjning och att trygga möjligheterna för samhällsmedlemmarna att göra sina rättigheter gällande och fullgöra sina skyldigheter. Via olika tjänster kan kunderna använda de uppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tillhandahåller e-tjänster som gör det enkelt att sköta ärenden. Du kan kontrollera sina egna uppgifter i befolkningsdatasystemet med hjälp av tjänsten Kontroll av egna uppgifter och Suomi.fi-tjänsten. I tjänsten Kontroll av egna uppgifter kan du anmäla eller ändra följande egna uppgifter:
- modersmål och kontaktspråk (om modersmålet är något annat än finska eller svenska)
- yrke
- tilltalsnamn
- e-postadress
- förbud mot utlämnande av uppgifter (med undantag för spärrmarkering)
- utträde ur ett religiöst samfund
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata gör övriga ändringar i uppgifterna i befolkningsdatasystemet. I regel rättar eller ändrar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inte adressuppgifter som är mer än fyra år gamla. Myndigheten kompletterar inte heller uppgifter om familjeförhållanden som inte blev registrerade när befolkningsdatasystemet grundades i början av 1970-talet.
Du kan också kontrollera uppgifterna genom att besöka ett serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller genom att göra en skriftlig begäran om att få kontrollera uppgifterna med en blankett.Se serviceställenas kontaktuppgifter.
Om du vill kontrollera uppgifterna i andra register än befolkningsdatasystemet ska du skicka en begäran till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Handläggningen av din begäran går snabbare om du redogör för vilka uppgifter du vill kontrollera.
För att den som begär informationen ska kunna identifieras ska begäran vara undertecknad (PDF-version som bilaga till e-post). Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan begära mer exakta uppgifter för identifieringen av personen. Om du vill sköta ditt ärende personligen kan du i regel besöka ett serviceställe vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samlar in olika typer av information för sina tjänster och andra uppgifter. I regel kommer uppgifterna till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata från andra myndigheter. Befolkningsdatasystemet innehåller också uppgifter som en person själv har anmält. Mer information om datakällorna finns på dataskyddssidan för respektive tjänst.
Bakgrundsuppgifter som behövs för att ansöka om och behandla certifikatkort fås av personen själv och från befolkningsdatasystemet samt till exempel handelsregistret eller social- och hälsovårdsmyndigheternas dataregister.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata lämnar ut personuppgifter ur befolkningsdatasystemet, Suomi.fi-tjänsterna, certifikattjänsterna och övriga register till andra organisationer med stöd av speciallagstiftning. Närmare information om vilka uppgifter som lämnas ut finns på respektive tjänsts dataskyddssida.
Ur befolkningsdatasystemet lämnas uppgifter ut med stöd av lagstiftningen för att stöda samhällets funktioner och informationsförsörjningen. Ur befolkningsdatasystemet lämnas uppgifter ut bland annat för skötseln av myndigheternas uppgifter och andra lagstadgade uppgifter, vetenskaplig forskning samt hantering av kundrelationer och marknadsföring.
Att uppgifter lämnas ut ur befolkningsdatasystemet tjänar både den offentliga och den privata sektorn. Tack vare befolkningsdatasystemet effektiviseras verksamheten i den offentliga sektorn eftersom myndigheterna i sitt eget arbete inte behöver samla in och underhålla befolkningsuppgifter på basnivå. I den privata sektorn kan företagens kundregister hållas aktuella och marknadsföringen inriktas på lämpliga målgrupper.
Tjänstemännen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har en mycket begränsad åtkomst till dina personuppgifter. Behandlingen måste vara motiverad med hänsyn till tjänsteuppgifterna, dvs. personuppgifter behandlas bara när behandlingen hör samman med en aktuell arbetsuppgift.
Du kan förbjuda utlämnande av dina uppgifter ur befolkningsdatasystemet i tjänsten Kontroll av egna uppgifter.Det går inte att ställa in företags- eller organisationsbestämda förbud.
I Suomi.fi-tjänsterna är det inte möjligt att förbjuda behandling av egna uppgifter eller utlämnande av egna uppgifter till organisationer som använder Suomi.fi-tjänster. Suomi.fi-identifikation och Suomi.fi-meddelanden kan användas för skötseln av sådana offentliga förvaltningsuppgifter som organisationer i eller i anslutning till den offentliga sektorn utför. Läs mer om utlämnande av uppgifter på Suomi.fi-tjänstens sidor om dataskydd..
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beaktar skyddet av personuppgifter redan när en tjänst utvecklas. Utgångspunkten är att minimera behandlingen av personuppgifter och att trygga personuppgifterna när de överförs och registreras. Kryptering, begränsad åtkomst och teknisk övervakning är exempel på tekniska säkerhetsmetoder. Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förvaras tjänster och data i säkra miljöer som kontrolleras av myndigheterna.
Åtkomst till personuppgifter beviljas endast personer som på grund av sina arbetsuppgifter är berättigade att behandla dem. Dessutom förutsätter Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata att de organisationer som anlitar tjänsterna behandlar personuppgifter på ett säkert sätt och till exempel krypterar datakommunikationsförbindelserna.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fäster särskild uppmärksamhet vid dataskyddet redan i det skede när tjänsterna planeras och utvecklas. Riskbedömningen i anslutning till behandling och överföring av personuppgifter är en del av planeringen och en central åtgärd i själva tillämpningen.
Informationssäkerheten testas och bedömningar av riskerna med tillämpningen görs under hela utvecklingsprocessen. De som medverkar i tjänsteutvecklingen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har fått utbildning i principerna och anvisningarna för säker programvaruutveckling.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar personuppgifter för att utföra sina lagstadgade uppgifter. Därför kan man inte begära att egna uppgifter ska tas bort från lagstadgade register som administreras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller att de ska överföras någon annanstans.
Certifikattjänster
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tillhandahåller certifikattjänster för personidentifiering, signering och meddelandekryptering. Man kan också säkra riktigheten för en webbsida med ett tjänstcertifikat. Vi producerar certifikat-, register- och spärrtjänster, sköter registrering samt tillverkar och individualiserar kort som innehåller certifikat. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för att hela certifikatsystemet fungerar, också när det gäller de registrerare och tekniska leverantörer som vi anlitar.
Uppgifter som personer uppger i samband med ansökan om ett certifikat används endast för att tillhandahålla respektive tjänst. I samband med medborgarcertifikat behandlas uppgifterna av Polisens tillståndstjänst. Övriga personcertifikat, organisationscertifikat, certifikat för social- och hälsovården samt tillfälliga certifikat hämtas från organisationens registreringsställe.
Uppgifter som behandlas i samband med ansökan om certifikat sparas i utfärdarens register enligt lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster. Inga personuppgifter överlåts ur registret till utomstående parter, förutom i samband med myndigheternas övervakningsuppdrag. Om personen samtycker till det, sparas följande uppgifter i ett offentligt register i samband med personcertifikat: förnamn, efternamn och elektronisk kommunikationskod eller annan identifierande kod, som inte får vara en personbeteckning.
Certifikatverksamheten baserar sig på Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden och om upphävande av direktiv 1999/93/EG. De certifikat som utfärdats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är betrodda tjänster enligt lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009) och verktyg för stark autentisering.
Mer information om tillhandahållandet av de certifikattjänster och användningen av personuppgifter finns i de allmänna anvisningarna för hantering av dataskydd och dataskyddsbeskrivningarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. På webbplatsen dvv.fi finns också information om till exempel dokument om certifikatpolicy.
Närmare information om uppgifter som samlas in i samband med medborgarcertifikat kan fås genom att kontakta [email protected].
Suomi.fi-tjänster
Suomi.fi-tjänsten samlar tjänster och information om den offentliga förvaltningens tjänster för medborgare och företag på en och samma adress. I tjänsten hittar du till exempel myndigheternas e-tjänster, blanketter och kommunernas serviceutbud.
Läs mer om Suomi.fi-tjänster för medborgare
- Suomi.fi-identifikation
- Suomi.fi-fullmakter
- Suomi.fi-webbtjänsten
- Suomi.fi-meddelanden
Läs mer om Suomi.fi-tjänster för organisationer
- Suomi.fi-servicedatalager
- Suomi.fi-informationsled
- Suomi.fi-serviceadministration
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete