Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkorten och certifikaten avsedda för social- och hälsovårdens användning. Certifikaten för certifikatkort för social- och hälsovården används för tillförlitlig elektronisk identifiering av personer som arbetar inom social- och hälsovården i olika system. Dessutom undertecknas patienthandlingar och recept elektroniskt med certifikat.
En stark elektronisk autentisering av personer är en förutsättning för datasäkerheten i hälso- och sjukvårdens rikstäckande datasystemtjänster. Med hjälp av certifikatet styrks identiteten hos kortinnehavaren och riktigheten, integriteten och autenticiteten hos de uppgifter som ingår i certifikatet bekräftas.
Certifikatkort för social- och hälsovården är:
- yrkeskort
- personalkort och aktörskort
- tillfälligt kort
- testkort (för att testa tekniska funktioner)
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar utöver kortens certifikat även servercertifikat för Kanta-tjänsterna för tjänsteleverantörer och apotek, samt för leverantörer av datatekniska tjänster för dessa.
En yrkesutbildad person inom social- och hälsovården kan beställa ett yrkeskort vid vilket offentligt registreringsställe som helst eller själv förnya kortet i WebVartti-tjänsten. Anvisningar för beställning och förnyande av yrkeskort finns på sidan Yrkeskort för social- och hälsovården.
Personal- och aktörskort, reservkort, testkort och det första certifikatkortet beställs via registreringsställena. Registreringsställena använder Vartti-systemet för registrering, beställning och hantering av certifikatkort och certifikat inom social- och hälsovården. Bara registrerare som gått Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas registrerarutbildning kan använda Vartti-systemet.
Om det i er organisation endast arbetar yrkesutbildade personer som finns i Terhikki eller Suosikki kan de själva beställa ett yrkeskort från vilket offentligt registreringsställe som helst. Om det i er organisation förutom yrkesutbildade personer även arbetar annan personal ska personal- eller aktörskort för social- och hälsovården beställas till dem. Med övrig personal avses till exempel mottagningssekreterare eller IT-konsulter. Då behövs ett avtal med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och eventuellt en fullmakt för ett registreringsställe. Närmare anvisningar finns på sidan Personal- och aktörskort för social- och hälsovården.
Gör så här
Inrättande av ett registreringsställe
Beställning av social- och hälsovårdskort med Vartti-systemet förutsätter ett avtal med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om man vill inrätta ett eget registreringsställe måste man dessutom genomgå MDB:s webbutbildning.
- Gör ett avtal om certifikatkort via e-tjänster. Avtalet ska undertecknas.
- Efter att ni har fått ett meddelande om att avtalet godkändes kan ni gå webbutbildningen i att registrera social- och hälsovårdskorten (på finska). Utbildningen behövs för att identifieringen av den som hämtar kortet och administrationen av korten sker på korrekt sätt. I slutet av registrerarutbildningen behöver ni beställa ett utbildningsbevis, som ska bifogas till registreraransökan i eTjänsten. Webbutbildningen finns tillsvidare endast på finska.
- Efter ni har fått registrerarrättigheterna kan ni beställa certifikatkort via Vartti-systemet.
Privata social- och hälsovårdsorganisationer ger oftast ett befintligt registreringsställe inom den offentliga social- och hälsovården fullmakt för beställning av personal- och aktörskort för social- och hälsovården. Anvisningar för fullmaktsgivandet finns på sidan Personal- och aktörskort för social- och hälsovården.
Ytterligare uppgifter och anvisningar kan ni vid behov fråga efter på adressen varmennepalvelut(at)dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten