Certifikat och kort för social- och hälsovården
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkort och certifikat för social- och hälsovården.
Cerfikatkort för social- och hälsovården är:
- yrkeskort
- personalkort
- aktörskort.
Andra kort som vi beviljar är
- tillfälliga kort som kan användas om certifikatkortet försvinner eller går sönder
- testkort som används för att testa certifikatkort i olika system.
Du kan beställa ett yrkeskort om du är yrkesutbildad inom social- eller hälsovården. Förutsättningen är att du har en gällande yrkesrättighet i Valviras Terhikki- eller Suosikki-register.
Om du beställer ditt första yrkeskort eller om ditt tidigare yrkeskort inte längre är giltigt, kan du besöka antingen den offentliga social- och hälsovårdens registreringsställe eller din organisations registreringsställe.
Du kan förnya yrkeskortet i tjänsten Mittkort med ditt nuvarande, giltiga yrkeskort.
Personalkortet är avsett för personer som arbetar inom social- och hälsovården, men som inte är yrkesutbildade personer inom branschen. Personalkort kan beställas till exempel för arkivarier som arbetar inom social- och hälsovården.
Aktörskortet är avsett för andra än organisationens egna anställda, till exempel konsulter.
Personal- och aktörskort beställs från den egna organisationens registreringsställe eller från ett offentligt registreringsställe som organisationen befullmäktigat.
Det tillfälliga kortet är avsett för tillfälligt bruk om certifikatkortet har kommit bort, gått sönder eller till exempel glömts hemma.
Ansökan om tillfälliga kort görs antingen vid ett offentligt registreringsställe eller vid den egna organisationens registreringsställe.
Testkortet är i huvudsak avsett för systemleverantörer. Testkorten kan användas för att testa certifikatkortens tekniska funktioner, såsom inloggning i olika system. Testkorten innehåller inga verkliga personuppgifter och de kan endast användas i testsystemen.
En organisation kan inrätta ett eget registreringsställe där certifikatkort registreras.
För registrering, beställning och livscykelhantering av certifikatkort används Vartti-systemet. Bara registrerare som gått en registrerarutbildning kan använda Vartti-systemet.
Inrättande av ett registreringsställe för social- och hälsovården
Denna sidas anvisningar är avsedda för de organisationer som ingår avtal om certifikatkort med MDB. Anvisningarna är indelade enligt kundgrupp.
Anvisningar för ingående av avtal om certifikatkort (på finska)
Yrkesrätten för en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården bestämmer vilket slags yrkeskort som beställs till den yrkesutbildade personen. Studeranderätten och ändrade yrkesrättighetsuppgifter kan påverka beställningen av yrkeskortet.
Här hittar du aktuella anvisningar om välfärdsområdenas certifikatkort.
Anvisningar för användning av certifikatkort
Rådgivningstjänsten ger stöd i fråga om användningen av certifikatkort. Ett bortkommet eller stulet kort ska spärras i spärrtjänsten.
Kontaktuppgifter till rådgivnings- och spärrtjänsterna för certifikatkort
Ett nytt certifikatkort ska aktiveras innan du kan använda det till exempel för att logga in på arbetsstationen eller systemen. Vid aktiveringen tar du certifikatet i bruk och skapar personliga koder för dig själv.
Aktivering och ibruktagande av certifikatkort
Om du har glömt PIN-koden, den har gått i lås eller måste bytas kan du byta den själv.
Byte av PIN-koder i olika situationer
Centrala länkar och guider
- Offentliga registreringsställen för hälsovården (pdf)Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
- Guide för användning av certifikatkort för Social- och hälsovården (pdf)Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
- MittKort-instruktioner (pdf)Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
- Skicka krypterad och digitalt signerad e-post med certifikat (pdf)Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab