Varmennekortit sosiaali- ja terveydenhuollolle
Digi- ja väestötietovirasto myöntää toimikortit sekä varmenteet sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja ovat:
-
ammattikortti
-
henkilöstökortti
-
toimijakortti.
Muita myöntämiämme kortteja ovat
-
varakortit, joita voi käyttää tilapäisesti, jos toimikortti katoaa tai hajoaa
-
testikortit, joita käytetään toimikorttien testaukseen eri järjestelmissä.
Voit tilata ammattikortin, jos olet sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen. Edellytyksenä on, että sinulla on voimassa oleva ammattioikeus Valviran Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä.
Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttia tai aiempi ammattikorttisi ei ole enää voimassa, voit asioida joko julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteessä tai oman organisaatiosi rekisteröintipisteessä.
Voit uusia ammattikortin OmaKortti-palvelussa nykyisellä, voimassa olevalla ammattikortillasi. Kortin voi uusia vain, kun voimassaoloaikaa on jäljellä enintään 3 kuukautta.
Henkilöstökortti on tarkoitettu henkilöille, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, mutta eivät ole alan ammattihenkilöitä. Henkilöstökortteja voidaan tilata esimerkiksi arkistonhoitajille, jotka työskentelevät sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Toimijakortti on tarkoitettu muille kuin organisaation omalle henkilöstölle, esimerkiksi konsulteille.
Henkilöstö- ja toimijakortit tilataan oman organisaation rekisteröintipisteestä tai organisaation valtuuttamasta julkisesta rekisteröintipisteestä.
Varakortti on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön, jos varmennekortti on kadonnut, rikkoutunut tai esimerkiksi unohtunut kotiin.
Varakorttien hakeminen tapahtuu joko julkisesta rekisteröintipisteestä tai oman organisaation rekisteröintipisteestä.
Testikortti on tarkoitettu pääasiallisesti järjestelmätoimittajille. Testikorteilla voidaan testata varmennekorttien teknisiä toiminnallisuuksia, kuten kirjautumista eri järjestelmiin. Testikortit eivät sisällä todellisia henkilötietoja ja niitä voi käyttää vain testijärjestelmissä.
Organisaatio voi perustaa oman rekisteröintipisteen, jossa rekisteröidään varmennekortteja.
Toimikorttien rekisteröintiin, tilaamiseen ja elinkaaren hallintaan käytetään Vartti-järjestelmää. Vartti-järjestelmää voivat käyttää vain rekisteröijäkoulutuksen suorittaneet rekisteröijät.
Sivun ohjeet on tarkoitettu niiden organisaatioiden käyttöön, jotka tekevät DVV:n kanssa toimikorttisopimuksen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön ammattioikeus määrittää, millainen ammattikortti ammattihenkilölle tilataan. Opiskelijaoikeus ja muuttuvat ammattioikeustiedot voivat vaikuttaa ammattikortin tilaamiseen.
Täältä löydät hyvinvointialueiden toimikortteihin liittyvät ajankohtaiset ohjeet.
WebVartti on nyt OmaKortti
Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelujen WebVartti-asiointipalvelun nimi ja osoite muuttuivat 17.9.2024. Asiointipalvelun uusi nimi on Omakortti. Uusi osoite on https://omakortti.dvv.fi.
Ohjeita toimikortin käyttöön
Neuvontapalvelu tukee varmennekorttien käytössä. Kadonnut tai varastettu kortti pitää sulkea sulkupalvelussa.
Toimikorttien neuvonta- ja sulkupalvelujen yhteystiedot
Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen kuin voit käyttää sitä esimerkiksi kirjautumiseen työasemalle tai järjestelmiin. Aktivoinnissa otat varmenteen käyttöön ja luot itsellesi henkilökohtaiset tunnusluvut.
Toimikortin aktivointi ja käyttöönotto
Jos PIN-tunnuslukusi on unohtunut, lukkiutunut tai se pitää vaihtaa, voit vaihtaa sen itse.
PIN-tunnuslukujen vaihtaminen eri tilanteissa
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö