Digi- ja väestötietovirasto myöntää sosiaali- ja terveydenhuollon käyttöön tarkoitetut toimikortit ja varmenteet. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorttien varmenteilla tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien henkilöiden luotettava sähköinen tunnistaminen eri järjestelmissä. Lisäksi varmenteilla allekirjoitetaan sähköisesti potilasasiakirjoja sekä lääkemääräyksiä.
Osa sote-ammattikorteista tulee uusia – valmistusvirhe estää reseptin kirjoittamisen ammattikortilla
Osassa sote-ammattikortteja on huomattu valmistusvirhe. Virheellisistä korteista puuttuu varmenteeseen sisältyvä lääkkeenmääräämisoikeuden yksilöintinumero (SV-numero). Ilman SV-numeroa sote-ammattilainen ei voi kirjoittaa ammattikortilla lääkereseptejä.
Valmistusvirhe koskee lääkkeenmääräämisoikeuden sisältäviä sote-ammattikortteja, joiden voimassaolo on alkanut 15.3.–13.4.2023.
Digi- ja väestötietovirasto lähettää erillisen asiakastiedotteen kaikille niille sote-ammattilaisille, joita asia koskee.
Pahoittelemme virheestä aiheutuvaa haittaa.
Henkilön vahva sähköinen tunnistaminen on edellytys tietosuojan ja tietoturvan toteutumiselle sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisissa tietojärjestelmäpalveluissa. Varmenteen avulla todennetaan kortinhaltijan henkilöllisyys sekä varmenteeseen sisältyvien tietojen oikeellisuus, eheys ja alkuperäisyys.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja ovat:
- ammattikortti
- henkilöstökortti ja toimijakortti
- varakortti
- testikortti (teknisten toiminnallisuuksien testaaminen)
Digi- ja väestötietovirasto tuottaa korttien varmenteiden lisäksi myös Kanta-palvelujen käytössä tarvittavat palvelinvarmenteet palvelujen antajien ja apteekkien sekä niiden tietoteknisten palvelujen toimittajille.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi tilata ammattikortin mistä tahansa julkisesta rekisteröintipisteestä tai uusia kortin itse WebVartti-palvelussa. Ohjeet ammattikortin tilaamiseen ja uusimiseen löytyvät Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti -sivulta.
Henkilöstö- ja toimijakorttien, varakorttien sekä ensimmäisen ammattikortin tilaaminen tapahtuu rekisteröintipisteiden kautta. Rekisteröintipisteet käyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorttien ja varmenteiden rekisteröintiin, tilaukseen ja elinkaaren hallintaan Vartti-järjestelmää. Vartti-järjestelmää voivat käyttää vain Digi- ja väestötietoviraston rekisteröijäkoulutuksen suorittaneet rekisteröijät.
Jos organisaatiossanne työskentelee vain ammattihenkilöitä, jotka ovat Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä, he voivat itse tilata ammattikortin mistä tahansa julkisesta rekisteröintipisteestä. Jos organisaatiossanne työskentelee ammattihenkilöiden lisäksi muuta henkilöstöä, heille tilataan sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- tai toimijakortti. Muu henkilöstö voi tarkoittaa esimerkiksi vastaanottosihteereitä tai IT-konsultteja. Tällöin tarvitaan sopimus DVV:n kanssa sekä mahdollisesti rekisteröintipisteen valtuuttaminen. Tarkemmat ohjeet löydätte Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja toimijakortit -sivulta.
Toimi näin
Rekisteröintipisteen perustaminen
Sote-korttien tilaaminen Vartti-järjestelmällä edellyttää organisaatiolta sopimusta Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Jos tarkoituksena on perustaa oma rekisteröintipiste, täytyy lisäksi käydä DVV:n verkkokoulutus.
- Tehkää sopimus varmennekorteista verkkoasioinnissa. Organisaatiossanne työskentelevän allekirjoitusoikeudellisen henkilön on allekirjoitettava sopimus, kun DVV on käsitellyt sopimushakemuksen.
- Kun olette saaneet ilmoituksen sopimuksen hyväksymisestä, voitte suorittaa Sote-korttien rekisteröinti -verkkokoulutuksen. Koulutus tarvitaan, jotta kortinhakijan tunnistaminen ja korttien hallinnoiminen sujuvat asianmukaisesti. Tilatkaa koulutuksen lopuksi koulutustodistus ja liittäkää se rekisteröijähakemuksen liitteeksi verkkoasioinnissa.
- Rekisteröijäoikeudet saatuanne voitte tilata varmennekortteja Vartti-järjestelmällä.
Yksityiset sote-organisaatiot valtuuttavat useimmiten sote-henkilöstö- ja toimijakorttien tilaamiseksi jonkin olemassa olevan julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteen. Valtuuttaminen on ohjeistettu Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja toimijakortit -sivulla.
Lisätietoa ja ohjeita voitte tarvittaessa kysyä osoitteesta varmennepalvelut(at)dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta