Näin haet edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista

Valtuutettu: 

Hae edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista vasta sitten, kun valtuuttajasi ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. 

Edunvalvontavaltuutus voi koskea

  • taloudellisia asioita
  • henkilöä koskevia asioita, kuten hoito ja asuminen.

Huomioi: 

Älä lähetä edunvalvontavaltakirjaa Digi- ja väestötietovirastolle säilytettäväksi tai rekisteröitäväksi. Valtuutettu hakee valtuutuksen vahvistamista Digi- ja väestötietovirastolta vasta sitten, kun se pitää ottaa käyttöön. 

Voi olla, että valtuutus vahvistetaan vasta kymmenien vuosien päästä sen tekemisestä. Joskus valtuutusta ei tarvitse vahvistaa ollenkaan. 

Toimi näin

Hae valtuutuksen vahvistamista vasta sitten, jos valtuuttaja ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee. 

1. Hanki lääkärinlausunto siitä, että valtuuttajasi ei enää kykene hoitamaan asioitaan. Varaudu näyttämään edunvalvontavaltakirja lääkärille. Näin lääkäri varmistuu, mihin asioihin hänen pitäisi ottaa kantaa ja että sinulla on valtuutettuna oikeus saada lääkärinlausunto valtuuttajasta.

2. Täytä hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi. Täytä hakemus ensisijaisesti verkkolomakkeellamme. Huomiothan, että et voi käyttää verkkolomaketta, jos haet valtuutuksen vahvistamista varavaltuutettuna.

Liitä hakemukseesi seuraavat asiakirjat:

  • Lääkärinlausunto

  • Voit toimittaa hakemuksesi liitteeksi myös valtuuttajan lausuman, jos valtuuttaja ymmärtää asian merkityksen, ja valtuuttajan aviopuolison lausuman. Sinun ei ole pakko toimittaa niitä, mutta niiden toimittaminen nopeuttaa asian käsittelyä. Jos lausumia ei ole liitteenä, pyydämme niitä tarvittaessa valtuuttajalta ja hänen aviopuolisoltaan asian käsittelyn yhteydessä.

Verkkolomake

Etkö voi hoitaa asiaasi verkossa?

Täytä siinä tapauksessa pdf-hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi. Postita se sekä yllä mainitut liitteet meille osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki tai tuo ne mihin tahansa palvelupaikkaamme tai palvelupaikkamme postilaatikkoon.

3. Postita meille alkuperäinen, paperinen edunvalvontavaltakirja. Valtakirjan kopio tai sähköpostiin skannattu valtakirja ei ole riittävä.  Lähetämme alkuperäisen edunvalvontavaltakirjan sinulle takaisin.

Postita edunvalvontavaltakirja osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki tai tuo se mihin tahansa palvelupaikkaamme tai palvelupaikkamme postilaatikkoon.

4. Käsittelemme hakemukset pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä ja pyydämme lisäselvityksiä tarvittaessa. Lopuksi arvioimme, voidaanko valtuutus vahvistaa. 

5. Ratkaisemme asian. Saat tekemämme päätöksen sähköpostitse, Suomi.fi-viestinä tai postitse. Lähetämme päätöksen myös valtuuttajalle, jos hän ymmärtää asian merkityksen.

Vahvistamispäätöksen jälkeen voit ryhtyä hoitamaan niitä valtuuttajan asioita, joita edunvalvontavaltuutus koskee. Lue lisää tehtävän hoitamisesta ja mm. omaisuusluettelon toimittamisesta sivulta Näin hoidat edunvalvontavaltuutetun tehtävää.

Toissijainen valtuutettu:

Voit hakea valtuutuksen vahvistamista, kun  

  • ensisijainen valtuutettu ei ota tehtävää vastaan 
  • ensisijainen valtuutettu on luopunut tehtävästä 
  • ensisijainen valtuutettu on tullut pysyvästi estyneeksi hoitamaan valtuutetun tehtävää 
  • ensisijainen valtuutettu on kuollut. 

Hae vahvistamista hakemuslomakkeella. Sen liitteenä pitää olla alkuperäinen valtakirja. Liitteenä pitää olla myös lääkärinlausunto, jossa otetaan kantaa valtuuttajan kykyyn hoitaa asioitaan, jos valtuutusta ei ole vahvistettu ensisijaisen valtuutetun osalta. 

Varavaltuutettu:

Voit hakea valtuutuksen vahvistamista seuraavissa tilanteissa:  

  • Valtuutus on vahvistettu ensisijaisen tai toissijaisen valtuutetun osalta. Valtuutettu on kuitenkin esteellinen hoitamaan jotakin tiettyä asiaa. Tällöin voit hakea edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista tämän asian hoitamiseksi, jos et itse ole esteellinen. Lue lisää esteellisyydestä sivuiltamme. 
  • Valtuutus on vahvistettu ensisijaisen tai toissijaisen valtuutetun osalta. Valtuutettu on kuitenkin tilapäisesti estynyt hoitamaan tehtäväänsä esimerkiksi sairauden takia.

Huomaa, että valtuutetun esteellisyys tai muu este täytyy olla jo tiedossa, kun haet valtuutuksen vahvistamista. Et siis voi hakea valtuutuksen vahvistamista varalta etukäteen. 
Hae vahvistamista hakemuslomakkeella. Sen liitteenä pitää olla alkuperäinen valtakirja.

Hinta

Päätös edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisesta maksaa 130 euroa.

Saat erillisen laskun, kun asiasi on käsitelty.

Lähetämme laskun ensisijaisesti Suomi.fi-viesteihin ja toissijaisesti OmaPosti-palveluun. Postitamme laskun vain silloin, jos sinulla ei ole näistä kumpaakaan käytössä.

Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisen käsittelyaika 

Keskimääräinen käsittelyaikamme on 2–3 kuukautta. Yksittäistapauksissa asian käsittely kestää tällä hetkellä pidempään. 

Voit nopeuttaa asiasi käsittelyä toimittamalla kaikki tarvittavat asiakirjat kerralla. Tutustu tarvittaviin liitteisiin verkkosivuillamme.

Näin saat asiakirjan:

Saat meiltä päätöksen, kun hakemuksesi on käsitelty.

Lähetämme päätöksen Suomi.fi-viesteihin. Näin saat tiedon päätöksestä mahdollisimman nopeasti. Voit myös hakemuksessa valita toimitustavaksi salatun sähköpostin. Jos sinulla ei ole Suomi.fi-viestejä tai sähköpostia käytössäsi, saat päätöksen kirjepostitse.

Lähetämme päätöksen myös valtuuttajalle, jos hän ymmärtää asian merkityksen. Alkuperäisen edunvalvontavaltakirjan palautamme sinulle kirjepostitse.

Tarkista, että tietosi on merkitty oikein.

Valtuutuksen vahvistaminen

Tarvitsetko apua?

Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin edunvalvontavaltuutuksesta.

Puhelinpalvelu:  suomeksi 0295 536 256 ja ruotsiksi 0295 536 305.

Palveluajat:

  • ma–pe 9–15

Chat-palvelumme on käytössä näillä sivuilla arkisin kello 9–15.