Kansalaisvarmenteen aktivointi
Jos aiot käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin, eli esimerkiksi hoitaa asioitasi viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa, aktivoi korttisi tämän sivun ohjeiden mukaan.
Henkilökortilla voit todistaa henkilöllisyytesi erilaisissa asiointitilanteissa, myös sähköisessä asioinnissa. Sähköisen asioinnin mahdollistaa henkilökortin sirun sisältämä kansalaisvarmenne.
- Jos aiot käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin, sinun on ensin aktivoitava kortti eli luotava sille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.
- Jos aiot käyttää henkilökorttiasi vain henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana, korttia ei tarvitse aktivoida.
Ennen henkilökortin aktivointia
Tarvitset aktivointitunnusluvun, tietokoneen, sirukortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston.
- Aktivointitunnusluvun saat postitse kahden viikon kuluessa kortin saapumisesta. Aktivointitunnusluku on kahdeksan numeroa pitkä ja se sijaitsee kirjeen oikeassa alareunassa.
- Kortinlukijan voit ostaa tietokoneiden tarvikkeita myyvistä liikkeistä. Kortinlukijoita markkinoidaan usein nimillä henkilökortinlukija tai sirukortinlukija. Yhteensopivuuden henkilökortin kanssa voit varmistaa myyjäliikkeestä. Joissakin tietokoneissa on sisäänrakennettu kortinlukija.
- Lataa kortinlukijaohjelmiston uusin versio Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Ohjelmisto on maksuton.
Näin aktivoit henkilökorttisi
Aktivoinnin yhteydessä asetat kortille kaksi vapaavalintaista PIN-tunnuslukua.
1. Mieti tunnusluvut etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika.
- PIN1 eli perustunnusluku voi olla 4–12 numeroa pitkä. Sen avulla voit tunnistautua sähköisiin asiointipalveluihin.
- PIN2 eli allekirjoitustunnusluku voi olla 6–12 numeroa pitkä. Sen avulla voit tehdä sähköisen allekirjoituksen.
2. Laita henkilökortti kortinlukijaan ja syötä tunnusluvut näytöllä olevien ohjeiden mukaan. Kortinlukijaohjelmisto käynnistää automaattisesti kortin aktivointi -ikkunan, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan.
Syötä ohjelmiston pyytämät tiedot:
- Aktivointitunnusluku saamastasi kirjeestä
- Perustunnusluku (4-12 numeroa)
- Vahvista perustunnusluku syöttämällä se toiseen kertaan
- Allekirjoitustunnusluku (6-12 numeroa)
- Vahvista allekirjoitustunnusluku syöttämällä se toiseen kertaan
- Klikkaa lopuksi OK
3. Aktivointi on valmis ja voit nyt käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin.
Jos ohjelmisto ei avaa aktivointi-ikkunaa
- tarkista, että henkilökortti on kortinlukijassa oikein päin
- klikkaa Atostek ID -ohjelmiston kuvaketta hiiren oikealla painikkeella ja valitse valikosta ”Aktivoi kortti".
Voit aktivoida henkilökorttisi myös puhelimella hightrust.id-sovellusta käyttäen. Puhelimella aktivointi on mahdollista elokuun 2021 jälkeen myönnetyille henkilökorteille. Lue lisää hightrust.id:n ohjeistaLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Hightrust.id-sovellus ei ole DVV:n palvelu.
Säilytä tunnuslukuja huolellisesti
Pidä tunnusluvut erillään henkilökortista. Älä näytä tunnuslukuja muille.
Saatat tarvita aktivointitunnuslukuasi myöhemmin, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat. Jos aktivointitunnusluku katoaa, voit tilata uuden Poliisin lupapalvelupisteestä tai ulkomailla Suomen edustustosta. Uusi aktivointitunnusluku on maksullinen.
Jos syötät aktivointitunnusluvun väärin viisi kertaa peräkkäin, kortti lukkiutuu pysyvästi eikä sitä voi käyttää sähköiseen asiointiin. Voit silti käyttää henkilökorttia yhä henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana.
Jos PIN-tunnusluvut lukkiutuvat tai unohtuvat
Jos PIN-tunnusluvut unohtuvat tai lukkiutuvat, voit vaihtaa ne itse.
Yhteystiedot
Varmenteiden neuvontapalvelusta saat apua esimerkiksi henkilökortin aktivointiin ja yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
Varmenteiden neuvontapalvelun yhteystiedot
Jos henkilökorttisi katoaa tai varastetaan, ilmoita siitä sulkupalveluun ja Poliisille.
Sulkupalvelun yhteystiedot
Keskeiset termit
Aktivointi
Aktivointi tarkoittaa varmenteen ottamista käyttöön. Aktivoinnissa käyttäjä luo varmenteelle kaksi henkilökohtaista tunnuslukua.
Kansalaisvarmenteen käyttöön liittyvät tunnusluvut:
- Aktivointitunnusluku
Aktivointitunnusluvun avulla varmenne otetaan käyttöön. Lisäksi aktivointitunnusluvun avulla voi myöhemmin vaihtaa tai avata lukkiutuneet PIN-tunnusluvut. - Perustunnusluku (PIN1)
Perustunnusluvun avulla voit tunnistautua sähköisiin asiointipalveluihin. - Allekirjoitustunnusluku (PIN2)
Allekirjoitustunnusluvun avulla voit tehdä sähköisen allekirjoituksen.
Sähköinen allekirjoitus
Sähköinen allekirjoitus eli digitaalinen allekirjoitus varmentaa esimerkiksi viestin tai tiedon allekirjoittajan henkilöllisyyden. Kansalaisvarmenteella tehty sähköinen allekirjoitus on tasoltaan hyväksytty sähköinen allekirjoitus, joka vastaa käsin kirjoitettua allekirjoitusta. Sähköiselle allekirjoitukselle on määritelty eri tasoja sen mukaan, miten turvalliset sen taustatoteutukset ovat.
Sähköinen asiointi
Sähköisellä asioinnilla tarkoitamme asioiden hoitamista vahvaa tunnistautumista edellyttävissä sähköisissä palveluissa. Sähköisiä palveluita ovat esimerkiksi OmaVero ja Omakanta. Viranomaisten sähköisiin palveluihin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella, esimerkiksi pankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella tai mobiilivarmenteella.
Usein kysytyt kysymykset
Ei tarvitse. Henkilökortin käyttö matkustusasiakirjana ja henkilöllisyystodistuksena ei edellytä kansalaisvarmenteen aktivointia.
Kortin aktivointinäkymä sisältää seuraavat kentät:
- Aktivointitunnusluku (PUK)
- Syötä uusi perustunnusluku (Uusi PIN1)
- Vahvista perustunnusluku (Vahvista uusi PIN1)
- Syötä uusi allekirjoitustunnusluku (Uusi PIN2)
- Vahvista allekirjoitustunnusluku (Vahvista uusi PIN2)
- Painikkeet OK ja Peruuta
Jos syötät aktivointitunnusluvun väärin, kortinlukijaohjelmisto antaa virheilmoituksen ”Väärä PUK-koodi!” sekä jäljellä olevien yritysten määrän (Atostek ID) tai virheilmoituksen "Tunnistautuminen epäonnistui" (DigiSign Client). Varmista, että sinulla on käytössä oikean kortin aktivointitunnusluku. Vertaa kortin pinnassa olevaa kortin numeroa aktivointitunnuslukukirjeen oikeassa yläreunassa olevaan numeroon.
Jos syötät aktivointitunnusluvun väärin viisi kertaa peräkkäin, kortinlukijaohjelmisto antaa virheilmoituksen tunnusluvun lukkiutumisesta. Tällöin kortin siru lukkiutuu pysyvästi eikä korttia voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen.
Jos henkilökortin siru lukkiutuu, henkilökorttia voi siitä huolimatta käyttää henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana. Jos kuitenkin tarvitset henkilökorttia sähköiseen asiointiin, sinun täytyy tilata uusi kortti Poliisilta.
Jos aktivointitunnusluvun sisältävä kirje ei ole saapunut kahden viikon kuluessa kortin saapumisesta, käy poliisiasemalla tilaamassa uusi aktivointitunnusluku. Mainitse uutta aktivointitunnuslukua tilatessa, että aktivointitunnuslukukirje ei ole tullut.
Jos olet ulkomailla, kirjeen saapuminen voi kestää pidempään. Ulkomailla voit tilata uuden aktivointitunnusluvun ulkoministeriön sivuilla mainituista Suomen edustustostaLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab).
Jos et aio käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin, ei uuden aktivointitunnusluvun tilaaminen ole välttämätöntä.
Tunnuslukujen luomisen jälkeen tarvitset aktivointitunnuslukua, jos
- joudut avaamaan lukkiutuneet PIN-tunnusluvut
- joudut luomaan uudet PIN-tunnusluvut unohtuneiden tilalle
- haluat vaihtaa PIN-tunnusluvut.
Jos aktivointitunnusluku ei ole tallessa, käy poliisiasemalla tilaamassa uusi. Jos olet ulkomailla, voit tilata uuden aktivointitunnusluvun ulkoministeriön sivuilla mainitusta Suomen edustustostaLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessäyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Uusi aktivointitunnusluku on maksullinen. Hinnan näet Poliisin maksutaulukosta kohdasta Henkilökortin aktivointitunnusluvun uusiminenLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab.