Kansalaisvarmenteen käyttöönotto
Poliisin myöntämässä henkilökortissa on Digi- ja väestötietoviraston kansalaisvarmenne, jonka avulla henkilö voidaan luotettavasti tunnistaa sähköisessä asioinnissa. Jotta kansalaisvarmennetta voidaan käyttää sähköiseen asiointiin, on kansalaisvarmenne ensin aktivoitava. Henkilökortin käyttö matkustusasiakirjana ja henkilöllisyystodistuksena ei edellytä kansalaisvarmenteen aktivointia.
Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista.
Henkilökortin aktivointiin tarvitset
- aktivointitunnusluvun
- tietokoneen
- kortinlukijan
- kortinlukijaohjelmiston.
Aktivointitunnusluku saapuu sinulle postitse kahden viikon kuluessa kortin valmistumisesta. Aktivointitunnusluku on 8 numeroa pitkä ja se sijaitsee kirjeen oikeassa alareunassa.
Kortinlukijan voit ostaa hyvin varustelluista tietokoneiden oheislaitteita myyvistä liikkeistä ja verkkokaupoista. Kortinlukijoita markkinoidaan usein nimillä henkilökortinlukija tai sirukortinlukija. Yhteensopivuuden henkilökortin kanssa voit varmistaa myyjäliikkeestä. Joissakin tietokoneissa on sisäänrakennettu kortinlukija.
Kortinlukijaohjelmiston voit ladata ilmaiseksi Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Suosittelemme käyttämään kortinlukijaohjelmiston uusinta versiota.
Ohje varmenteen aktivointiin
Aktivoinnissa kortille asetetaan perustunnusluku ja allekirjoitustunnusluku. Tunnusluvut saat päättää itse. Mieti haluamasi tunnusluvut valmiiksi etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika. Perustunnusluku voi olla pituudeltaan 4-8 numeroa ja allekirjoitustunnusluku 6-8 numeroa.
- Aseta kortti kortinlukijaan
Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan. - Aktivoi perustunnusluku (PIN1)
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi perustunnusluku eli PIN1. - Aktivoi seuraavaksi allekirjoitustunnusluku (PIN2)
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku, jos ohjelmisto sitä pyytää.
Syötä itse keksimäsi allekirjoitustunnusluku eli PIN2 kahteen kertaan. - Aktivointi on valmis.
Uusimmissa kortinlukijaohjelmiston versiossa (4.0.20 ja uudemmat) perustunnusluvun ja allekirjoitustunnusluvun aktivointi tapahtuvat samassa ikkunassa. Vanhemmissa versioissa aktivointi tapahtuu kahdessa ikkunassa, joista molemmat pyytävät aluksi aktivointitunnuslukua.
Aktivoinnin jälkeen voit käyttää korttia myös kortinlukijaohjelmiston vanhemmilla versioilla sekä muiden valmistajien kortinlukijaohjelmistoilla.
Tunnuslukujen käyttö
PIN1 on perustunnusluku, jonka avulla kortin käyttäjä voi tunnistautua palveluihin.
PIN2 on allekirjoitustunnusluku, jonka avulla käyttäjä voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.
Jos säilytät tunnuslukuja paperilla, pidä ne erillään varmennekortista.
Usein kysytyt kysymykset
Ei tarvitse. Henkilökortin käyttö matkustusasiakirjana ja henkilöllisyystodistuksena ei edellytä kansalaisvarmenteen aktivointia.
Jos aktivointi jostain syystä keskeytyy perustunnusluvun (PIN1) antamisen jälkeen ja ennen allekirjoitustunnusluvun (PIN2) antamista, ei ohjelma käynnistä aktivointia automaattisesti enää uudelleen. Tällöin allekirjoitustunnusluvun voi asettaa kortinlukijaohjelmiston vapauta PIN -toiminnolla.
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen viisi kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen.
Jos henkilökortin siru lukkiutuu, voi korttia silti käyttää edelleen henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana.
Seuraavissa tilanteissa on käytävä poliisin lupahallinnossa (tai ulkomailla ulkoministeriön sivuilla mainituista Suomen edustustosta) tilaamassa uusi aktivointitunnusluku:
- jos aktivointitunnusluvun sisältävä kirje ei ole saapunut postissa kahden viikon kuluessa
- aktivointitunnusluku on hankalasti luettavissa
- jos aktivointitunnusluku on kadonnut
Tarvitset aktivointitunnuslukua seuraavissa tilanteissa:
- kun aktivoit varmenteen
- jos joudut avaamaan lukkiutuneet PIN-tunnusluvut
- jos joudut luomaan uudet PIN-tunnusluvut unohtuneiden tilalle.
Jos PIN-koodisi lukittuvat, PIN-koodin saa avattua aktivointitunnusluvulla, joka toimii kortin PUK-koodina. Jos sinulla ei ole aktivointitunnuslukua tallessa, saat tilattua sen poliisin lupapisteessä tai Suomen edustuston passinmyöntöpisteessä henkilökohtaisen käynnin yhteydessä.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Tietoa virastosta