Kansalaisvarmenteen aktivointi

Jos aiot käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin, eli esimerkiksi hoitaa asioitasi viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa, aktivoi korttisi tämän sivun ohjeiden mukaan.

Henkilökortilla voit todistaa henkilöllisyytesi erilaisissa asiointitilanteissa, myös sähköisessä asioinnissa. Sähköisen asioinnin mahdollistaa henkilökortin sirun sisältämä kansalaisvarmenne.

  • Jos aiot käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin, sinun on ensin aktivoitava kortti eli luotava sille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.
  • Jos aiot käyttää henkilökorttiasi vain henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana, korttia ei tarvitse aktivoida.
    ​​​​​​​

Ennen henkilökortin aktivointia

Tarvitset aktivointitunnusluvun, tietokoneen, sirukortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston. Henkilökorttia ei voi aktivoida puhelimella.

  • Aktivointitunnusluvun saat postitse kahden viikon kuluessa kortin saapumisesta. Aktivointitunnusluku on kahdeksan numeroa pitkä ja se sijaitsee kirjeen oikeassa alareunassa.
  • Kortinlukijan voit ostaa tietokoneiden tarvikkeita myyvistä liikkeistä. Kortinlukijoita markkinoidaan usein nimillä henkilökortinlukija tai sirukortinlukija. Yhteensopivuuden henkilökortin kanssa voit varmistaa myyjäliikkeestä. Joissakin tietokoneissa on sisäänrakennettu kortinlukija.
  • Lataa kortinlukijaohjelmiston uusin versio Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Ohjelmisto on maksuton.

 

Kortinlukijaohjelmisto​

 

Näin aktivoit henkilökorttisi

Aktivoinnin yhteydessä asetat kortille kaksi vapaavalintaista PIN-tunnuslukua.

1. Mieti tunnusluvut etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika.

  • PIN1 eli perustunnusluku voi olla 4–8 numeroa pitkä. Sen avulla voit tunnistautua sähköisiin asiointipalveluihin.
  • PIN2 eli allekirjoitustunnusluku voi olla 6–8 numeroa pitkä. Sen avulla voit tehdä sähköisen allekirjoituksen.

2. Laita henkilökortti kortinlukijaan ja syötä tunnusluvut näytöllä olevien ohjeiden mukaan. Kortinlukijaohjelmisto käynnistää automaattisesti kortin aktivointi -ikkunan, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan​​​​​​​.

Syötä ohjelmiston pyytämät tiedot:

  • Aktivointitunnusluku saamastasi kirjeestä
  • Perustunnusluku (4-8 numeroa)
  • Vahvista perustunnusluku syöttämällä se toiseen kertaan
  • Allekirjoitustunnusluku (6-8 numeroa)
  • Vahvista allekirjoitustunnusluku syöttämällä se toiseen kertaan
  • Klikkaa lopuksi OK

Jos ohjelmisto ei käynnistä aktivointia, tarkista, että henkilökortti on kortinlukijassa oikein päin.

3. Aktivointi on valmis ja voit nyt käyttää henkilökorttia sähköiseen asiointiin.

 

Säilytä tunnuslukuja huolellisesti

Pidä tunnusluvut erillään henkilökortista. Älä näytä tunnuslukuja muille.

Saatat tarvita aktivointitunnuslukuasi myöhemmin, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat. Jos aktivointitunnusluku katoaa, voit tilata uuden Poliisin lupapalvelupisteestä tai ulkomailla Suomen edustustosta. Uusi aktivointitunnusluku on maksullinen.

Jos syötät aktivointitunnusluvun väärin viisi kertaa peräkkäin, kortti lukkiutuu pysyvästi eikä sitä voi käyttää sähköiseen asiointiin. Voit silti käyttää henkilökorttia yhä henkilöllisyystodistuksena ja matkustusasiakirjana..

Jos PIN-tunnusluvut lukkiutuvat tai unohtuvat

Jos PIN-tunnusluvut unohtuvat tai lukkiutuvat, voit vaihtaa ne itse.

Ohjeet PIN-tunnusluvun vaihtamiseen

 

Yhteystiedot

Varmenteiden neuvontapalvelusta saat apua esimerkiksi henkilökortin aktivointiin ja yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
Varmenteiden neuvontapalvelun yhteystiedot

Jos henkilökorttisi katoaa tai varastetaan, ilmoita siitä sulkupalveluun ja Poliisille.
​​​​​​​Sulkupalvelun yhteystiedot

Henkilökortin hakemiseen liittyvissä asioissa neuvoo Poliisi.

Keskeiset termit

Aktivointi

​​​​Aktivointi tarkoittaa varmenteen ottamista käyttöön. Aktivoinnissa käyttäjä luo varmenteelle kaksi henkilökohtaista tunnuslukua.

Kansalaisvarmenteen käyttöön liittyvät tunnusluvut:

  • Aktivointitunnusluku
    ​​​​​​​Aktivointitunnusluvun avulla varmenne otetaan käyttöön. Lisäksi aktivointitunnusluvun avulla voi myöhemmin vaihtaa tai avata lukkiutuneet PIN-tunnusluvut.
  • Perustunnusluku (PIN1)
    ​​​​​​​Perustunnusluvun avulla voit tunnistautua sähköisiin asiointipalveluihin.
  • Allekirjoitustunnusluku (PIN2)
    ​​​​​​​Allekirjoitustunnusluvun avulla voit tehdä sähköisen allekirjoituksen.

Sähköinen allekirjoitus

​​​​​​​Sähköinen allekirjoitus eli digitaalinen allekirjoitus varmentaa esimerkiksi viestin tai tiedon allekirjoittajan henkilöllisyyden. Kansalaisvarmenteella tehty sähköinen allekirjoitus on tasoltaan hyväksytty sähköinen allekirjoitus, joka vastaa käsin kirjoitettua allekirjoitusta. Sähköiselle allekirjoitukselle on määritelty eri tasoja sen mukaan, miten turvalliset sen taustatoteutukset ovat.

Sähköinen asiointi

Sähköisellä asioinnilla tarkoitamme asioiden hoitamista vahvaa tunnistautumista edellyttävissä sähköisissä palveluissa. Sähköisiä palveluita ovat esimerkiksi OmaVero ja Omakanta. Viranomaisten sähköisiin palveluihin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella, esimerkiksi pankkitunnuksilla, kansalaisvarmenteella tai mobiilivarmenteella.

Usein kysytyt kysymykset

 

 

Suomen väkiluku 5 631 813