Olemme koonneet tälle sivulle hyvinvointialueiden digitukeen liittyvää tietoa ja tukimateriaaleja.
Toivomme näiden auttavan hyvinvointialueilla annettavan ammattilaisten välisen digituen kehittämisessä sekä tarjoavan lisää osaamista digituen antamiseen.
Kehitimme digitukea hyvinvointialueiden kanssa vuoden 2023 aikana. Tälle sivulle on koottu työn tuloksia.
Tukea digituen järjestämiseen hyvinvointivointialueilla
Digituki edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua digitaalisen yhteiskunnan toimintaan tasaveroisesti.
Digi- ja väestötietoviraston Digituki -palvelu tukee organisaatioita, yrityksiä ja yhteisöjä digiosaamisen tunnistamisessa ja kasvattamisessa. Tuemme myös digituen toimijaverkoston kyvykkyyksiä antaa ja kehittää digitukea.
Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden osaamisen kehittämisen tavoitteena on digituen saatavuuden ja laadun varmistaminen hyvinvointialueilla. Tavoitteena on myös digituen toimintamallien (mm. vertaistuen) tunnistaminen hyvinvointialueilla.
Digitaitoja tarvitsevat
- sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjät
- hyvinvointialueen työntekijät
- hyvinvointialueen luottamushenkilöt.
Ammattilaisille suunnattu digituki hyvinvointialueilla
Yllä olevassa kuvassa tunnistamamme digituen toimintamallit on kuvattu portaittain. Ylöspäin noustessa mallien toteutus vaatii tyypillisesti enemmän aikaa, tekijöitä ja sitoutumista. Samalla tarjottu digituki ja sen kehittäminen siirtyy lähemmäksi sote-ammattilaisten päivittäistä työtä.
Mallit eivät ole arvojärjestyksessä, eikä kehittäessä tarvitse siirtyä portaalta portaalle. On hyvä huomioida, että jokaisella alueella digituen mallit ovat yksilöllisiä. Ne saattavat sisältää useita erilaisia ratkaisuja tai elementtejä eri toimintamalleista.
Digituen malli on laadittu vuonna 2023 hyvinvointialueiden digituen kehittäjien kanssa. Mallit on yleistetty hyvinvointialueilla käytössä olevien toimintatapojen perusteella.
Kuvaus
Digijärjestelmien ylläpito ja käytön perehdyttäminen sekä tietosuojasta vastaaminen kuuluvat hyvinvointialueiden lakisääteisiin tehtäviin. Lisäksi perinteinen IT-tuki on usein määritelty ICT-palveluiden hoidettavaksi. Palveluiden tuottaja voi olla joko hyvinvointialueen omaa toimintaa tai toiminta voi olla ulkoistettu kaupalliselle toimijalle.
IT-tuki on ammattilaisille suunnattua digitukea. Tukeen ollaan yhteydessä silloin, kun jokin ei toimi odotetulla tavalla, tai henkilöllä ei ole lähempänä ketään, keneltä pyytää apua.
Ulkoistamisesta huolimatta tehtävissä voi toimia sote-alan ammattilaisia, jotka on rekrytoitu tehtäviin nimenomaisesti arkityön tuntemuksen vuoksi. Toiminta voidaan myös kehittää vastaamaan kokonaisvaltaisesti digiosaamisen kehittämisen vaatimuksiin.
Hyödyt
- Toiminta ei sido sote-ammattilaisten työaikaa, vaan työ määritelty ICT-palveluiden hoidettavaksi.
- Toiminta on ammattimaista, kun tehtävää hoitavat ovat saaneet koulutusta nimenomaan tämän tyyppiseen toimintaan.
- Toiminnan kulut on helposti ennustettavissa
- Toiminta on tasalaatuista koko alueella ja sitä voidaan toteuttaa monenlaisissa kanavissa
Käytössä
- Lakisääteiset ylläpito- ja tukipalvelut sekä tietosuojasta huolehtiminen löytyvät jokaiselta hyvinvointialueelta.
Kuvaus
Opetus- ja käyttöohjemateriaalintuotanto on tyypillinen tapa vahvistaa henkilöstön digiosaamista hyvinvointialueilla. Materiaali voi olla ohjeistavaa, ongelmanratkaisuun tai yleisesti osaamisen kehittämiseen tähtäävää koulutusmateriaalia. Materiaalia voidaan tuottaa niin käytössä olevista digijärjestelmistä, asiakkaiden käyttämistä digipalveluista kuin myös yleisesti laitteiden ja ohjelmistojen käyttöön liittyen. Materiaali voi olla tekstiä, kuvia, videoita tai interaktiivista esim. koulutusalustalla.
On tärkeää, että tarvittavat materiaalit löytyvät, kun niitä tarvitaan. Tyypilliset tavat sälyttää ja jakaa materiaalia ovat intranet ja erilaiset koulutusalustat. Materiaalintuotantoon voidaan myös osallistaa sote-ammattilaisia esimerkiksi tuottamaan tai arvioimaan materiaalin käytettävyyttä.
Hyödyt
- Materiaali on löydettävissä ja hyödynnettävissä silloin, kun sitä tarvitaan tai on aikaa opetella uutta.
- Materiaalipankkia on helppo hallinnoida ja pitää ajan tasalla, kun kaikki tieto on yhdessä paikassa.
- Materiaalin ympärille voidaan helposti rakentaa lisätoimintoja, kuten kursseja tai oppimispiirejä.
Käytössä
- Kainuun hyvinvointialueen Digitaitokortti
- Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisille suunnattu digituki
Kuvaus
Digitukijoina voivat toimia myös varta vasten tähän tehtävään palkatut asiantuntijat. Useimmiten digituen asiantuntijoiksi rekrytoidaan sote-taustaisia henkilöitä. Heidän työtehtäviinsä voi lukeutua digituen lisäksi myös digipalveluiden kehittämiseen tai koulutustarjontaan liittyviä tehtäviä. Asiantuntijoilla voi olla näihin tehtäviin varattuna työaikaa muiden tehtävien ohella, mutta useimmiten he ovat palkattu yksinomaan digiosaamisen kehittämisen tehtäviin.
Useinkaan asiantuntijat eivät voi auttaa kaikkia hyvinvointialueen työntekijöitä arjen pulmissa, vaan heidän tukitehtävänsä painottuvat koulutusten ja tapahtumien järjestämiseen ja ilmiötasoiseen ongelmien ratkaisuun. Tuen kohderyhminä voivat olla sote-ammattilaisten ohella myös hyvinvointialueen asukkaat tai yhteistyökumppanit, kuten hyvinvointi- ja terveysalan järjestöt. Asiantuntijat ovat myös avainasemassa digituen verkostotoimintaa ajatellen.
Hyödyt
- Organisaatiossa on nimetty digituen ja siihen liittyvän osaamisen kehittämisen asiantuntija.
- Asiantuntijoilla on mahdollisuus erikoistua ja hankkia osaamista nimenomaan digitukeen liittyvistä asioista.
- Mahdollisuus rakentaa tiivistä monialaista yhteistyötä, kun asiantuntija voi käyttää tähän työaikaa.
Käytössä
- Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten Digireppu -toimintamalli
- Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digiagentti -toiminta
Kuvaus
Digituki on lähimpänä ammattilaisten arkea silloin, kun työyhteisöissä on mahdollisuus vastuuttaa lähidigitukena toimiminen jollekin työntekijöistä. Hyvinvointialueilla on käytössä erilaisia toimintamalleja, joissa digi-innokkaita työntekijöitä koulutetaan toimimaan omissa työyksiköissään työyhteisönsä digiosaamisen edistäjinä ja ongelmien ratkaisijoina. Vertaistukijoiden tehtäviin voi lukeutua myös erilaisia digikehittämiseen liittyviä tehtäviä, kuten palveluiden ja järjestelmien hankintaa, testausta ja kehittämistä tai kollegoiden tiedottamista tulevista muutoksista.
Vertaistukijoiden työn tukena on usein toimintaa ohjaava koordinaattori tai asiantuntijatiimi sekä muista vertaistukijoista koostuva verkosto. Tehtävään hakeutuminen on vapaaehtoista. Tavallisesti vertaistukijoille on tarjolla perehdytys tehtäviin sekä säännöllisiä koulutuksia osaamisen ylläpitämiseksi. Vertaistukijat hoitavat tehtäväänsä useimmiten muiden töiden ohella, mutta siihen on usein varattu työaikaa, esim. 2 tuntia viikossa.
Hyödyt
- Työyhteisöissä tiedetään, keneltä voi kysyä apua digipulmiin, ja työkaveria on helppo "nykäistä hihasta".
- Mahdollisuus skaalata - oma digitukija vaikka jokaiseen yksikköön.
- Vertaistukijoille kertyvä osaaminen kehittyy ja säilyy työyhteisön käytössä jatkuvasti.
- Vertaistukija tuntee työkaverinsa, ja osaa tukea työyhteisönsä digiosaamista jo ennen, kuin ongelmia ilmaantuu.
- Verkoston kautta tieto ja osaaminen siirtyy ketterästi alueen eri yksiköihin.
Käytössä
- Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun Soten digimentoritoiminta
- Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen Oulunkaaren digituutoriverkosto
- Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan muutosagentti-verkosto
- Etelä-Karjalan hyvinvointialueen digimentoritoiminta
- Kymenlaakson hyvinvointialueen digimentoritoiminta
- Päijät-Hämeen hyvinvointialueen digimentoritoiminta
Hyvinvointialueilla käytössä olevat digituen mallit
Olemme koonneet hyvinvointialueilla käytössä olevia ammattilaisten välisen digituen malleja. Lisäämme mielellämme mukaan myös uusia digituen malleja. Kerrothan meille omasta mallistasi: digituki@ dvv.fi.
Digitukipalvelun nimi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digiagentti -toiminta
Toimintamalli tiiviisti
Digiagentti on järjestöjen apuna Palvelutietovarannon omaksumisessa ja käyttöönotossa alusta loppuun saakka.
Digiagentin toisena tehtävänä on tuottaa hyvinvointialueen digipalveluista oppimateriaalia ja ohjeistuksia asukkaille ja ammattilaisille. Digiagentti tukee myös asukkaita sote-digipalveluiden, kuten hyvinvointialueen omien palveluiden ja OmaKannan käytössä. Hän jalkautuu esimerkiksi yhdistysten tapahtumiin ja kirjastoihin.
Palvelulupaus
Yhdistysten kynnys Palvelutietovarannon käyttöönottoon ja hyödyntämiseen madaltuu, kun Digiagentti on heidän tukenaan koko prosessin ajan.
Digiagentti pitää huolen, että alueen asukkailla on saatavilla tukea sote-digipalveluiden käyttöön. Alueen järjestöjen ja muiden palveluntarjoajien kanssa tehty yhteistyö tuo Digiagentin tuen lähelle asukkaita hyvinvointialueen palvelulupauksen mukaisesti: Palvellen parasta – vierelläsi, kun tarvitset.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Tukea tarjotaan Etelä-Pohjanmaan järjestöille, hyvinvointialueen asukkaille sekä alueen sote-alan ammattilaisille.
Kuka tukea tarjoaa?
Toimintaa toteuttaa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeeseen palkattu Digiagentti, jolla on täysi työaika käytössä näihin tehtäviin.
Tuen välineet ja ympäristöt
Tukea annetaan lähitukena ja etänä Teams-etäyhteydellä sekä puhelimitse. Toimintamallissa järjestetään koulutuksia sekä tuotetaan erilaista tukimateriaalia digipalveluiden käyttöön.
Mitä kautta palvelu löydetään?
Tarjolla olevasta tuesta viestitään hyvinvointialueen sisäisissä kanavissa, kuten intranetissä.
Toimintamallissa hyödynnetään sosiaalista mediaa. Käytössä on erilliset Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille sekä ammattilaisille suunnatut some-kanavat Facebookissa Instagramissa. Digiagentin löydät myös LinkedInistä. Viestintää toteutetaan yhteistyössä alueen järjestöjen ja Etelä-Pohjanmaan Liiton digitukiverkoston kanssa mm. Discord-kanavalla.
Rahoitus ja resurssit
Digiagentilla on täysi työaika käytössä näihin tehtäviin. Digiagentti -toiminta saa rahoituksensa STM:ltä osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF).
Toiminnan mittarit
- Toiminnasta kerätty palaute
- Hyvinvointialueella toteutettujen koulutusten määrä
- Digituen tarve koulutusten järjestämisen jälkeen
Toiminnan jatkuvuus
Tavoitteena on vakiinnuttaa Digiagenttitoiminta osaksi hyvinvointialueen digitaalisia palveluita.
Digitukipalvelun nimi
Oulunkaaren digituutoriverkosto
Toimintamalli tiiviisti
Digituutorit ja Digikummit tukevat sote-alan ammattilaisia työssä käytettävien digilaitteiden, -palveluiden ja -järjestelmien käytössä. Digituutoriverkoston koordinaattori vastaa toiminnasta ja kutsuu koolle yhteisiä tapaamisia kouluttautumisen, tutustumisen ja vertaistuen merkeissä.
Palvelulupaus
Digituutorin tuella sote-alan ammattilainen tunnistaa oman digiosaamisensa ja oppimistarpeensa sekä motivoituu uusien taitojen opetteluun. Hänen valmiutensa tukea asiakkaita digitaalisessa asioinnissa kasvaa oman osaamisen kehittyessä.
Digituutorit saavat tukea tehtäviinsä Digikummeilta ja Digituutoriverkoston koordinaattorilta.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Digilaitteiden ja -palveluiden käytön tuki on suunnattu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-alan ammattilaisille. Tukijoina toimiville Digitutoreille ja Digikummeille tarjotaan koulutuksia, tietoiskuja ja verkostoitumismahdollisuuksia.
Digituutoriverkosto järjestää myös erilaisia digitukitempauksia ja -tapahtumia hyvinvointialueen asiakkaille.
Kuka tukea tarjoaa?
Tukea tarjoavat neljän kunnan alueella (Ii, Pudasjärvi, Utajärvi, Vaala) työskentelevät sote-alan ammattilaiset, jotka koulutetaan toimimaan Digituutoreina ja/tai Digikummeina. He muodostavat Oulunkaaren Digituutoriverkoston, jota koordinoi verkoston vetäjä.
Tuen välineet ja ympäristöt
Tukea tarjotaan kasvokkain sekä etänä, chatin ja Teamsin välityksellä. Digituutoreille tarjotaan puhelimet ja/tai tabletit käyttöön tehtävän hoitamista varten.
Mitä kautta palvelu löydetään?
Tarjolla olevasta tuesta viestitään hyvinvointialueen sisäisissä kanavissa, kuten intranetissä. Digituutorien rooli tunnetaan ja tunnistetaan yksiköissä. Esihenkilöillä on tieto Digituutoreista ja heidän toiminnastaan. Käytössä on myös Oulunkaaren ja Pohteen some-kanavat Facebookissa ja Instagramissa. Toimintamallin viestinnässä suuri rooli on Digituutoriverkoston koordinaattorilla, joka toimii "sanansaattajana".
Rahoitus ja resurssit
Digituutoriverkoston vetäjän työajasta vähintään 20% on osoitettu verkoston koordinointiin. Digikummit saavat käyttää tehtävään 10-20% työajastaan. Digituutorit hoitavat tehtäviä varsinaisen työn ohessa.
Toimintamalli ei saa ulkopuolista rahoitusta, vaan toimintaa toteutetaan hyvinvointialueen omalla rahoituksella.
Toiminnan mittarit
- Tapaamiskerrat Digituutoriverkoston kesken
- "Kehityskeskustelut" Digituutoreiden kanssa
- Palaute tuen vastaanottajilta
Toiminnan jatkuvuus
Toimintaa on suunniteltu vuosiksi eteenpäin. Toimintamallia on suunniteltu laajennettavaksi koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueelle. Yhteistyötä tehdään mm. Oulun kaupungin ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa.
Digituutorointi pyritään saamaan omaksi vastuualueeksi palveluyksiköissä, jolloin tehtävään olisi mahdollista käyttää työaikaa. Toimintamalli ei ole riippuvainen ulkopuolisesta rahoituksesta.
Digitukipalvelun nimi
Kainuun hyvinvointialueen Digitaitokortti
Toimintamalli tiiviisti
Digitaitokortti on itsenäisenä verkkokurssina suoritettava koulutuskokonaisuus. Se on suunnattu Kainuun hyvinvointialueen sote-alan ammattilaisille. Kurssin suorittamisen myötä hänen työssä tarvittava digiosaamisensa kasvaa. Hänellä on myös paremmat valmiudet tukea asiakkaita digitaalisessa asioinnissa sekä ohjata asiakkaita asioimaan digitaalisesti. Tieto kurssin suorittamisesta menee myös henkilöstöhallintoon.
Palvelulupaus
Ammattilaisten digiosaaminen ja digituen antamisen valmiudet kasvavat Digitaitokortin suorittamisen myötä. Asiakkaat löytävät ja käyttävät digitaalisia palveluita yhä paremmin.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Digitaitokortin voivat suorittaa Kainuun hyvinvointialueen sote-alalla asiakastyötä tekevät ammattilaiset. Välillisesti toiminnasta hyötyvät kaikki hyvinvointialueen asiakkaat.
Kuka tukea tarjoaa?
Verkkokurssin tarjoaa Kainuun hyvinvointialue. Kurssi on itsenäisesti suoritettavissa ja sen laatimiseen ovat osallistuneet hyvinvointialueen tietosuoja- ja tietoturva-asiantuntijat, järjestelmien pääkäyttäjät, digitaalisten palveluiden asiantuntijat sekä työntekijöistä ja esihenkilöistä koostuva työryhmä. Koulutuksen sisällön tuotannon osalta on tehty yhteistyötä myös Kainuun Ammattikorkeakoulun kanssa.
Tuen välineet ja ympäristöt
Itseopiskelumateriaalit löytyvät verkkokoulutusalustalta sekä tulevaisuudessa Sharepointista. Digitaitokortin suorittaminen vaatii noin 4-6 tuntia työaikaa. Kurssin suorittamiseen voi tarvittaessa pyytää tukea Digitsemppareilta.
Mitä kautta palvelu löydetään?
Digitaitokortista viestitään hyvinvointialueen johdolle ja yksiköiden esihenkilöille, he ohjaavat työntekijöitä suorittamaan kortin. Mallista viestitään myös hyvinvointialueen intranetissä. Mallin koordinaattori ja Digitsempparit kertovat yksiköissä Digitaitokortista ja tukevat sen suorittamisessa.
Rahoitus ja resurssit
Toimintamallia koordinoi Digitaidot asiakastyössä -hankkeeseen palkattu työntekijä. Hanke on ESR-rahoitteinen.
Toiminnan mittarit
- Digitaitokortin suorittaneiden määrä.
- Palaute Digitaitokortin suorittaneilta.
- Mahdolliset muutokset sähköisten palveluiden käyttöasteessa.
Toiminnan jatkuvuus
Toiminnan koordinaatio jatkuu Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeessa. Kaikki hankkeiden aikana tuotettu materiaali jää Kainuun hyvinvointialueen käyttöön myös hankkeiden jälkeen.
Digitukipalvelun nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen digituki ammattilaiselle
Toimintamalli tiiviisti
Pirkanmaan hyvinvointialueella muodostetaan digitukijoiden verkosto ja digituen tarjotin, josta ammattilainen löytää materiaalia ammattilaisen oman digiosaamisen sekä asukkaiden digituessa tarvittavan osaamisen kehittämiseksi.
Palvelulupaus
Toimintamalli takaa sote-ammattilaisille kattavan tuen digiosaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen. He saavat tukea työssään tarvittavan digiosaamisen edistämiseen sekä asukkaan digitukemisessa tarvittavaan osaamiseen.
Tämä edistää asukkaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia käyttää sähköisiä palveluita. Samalla tuetaan käyttäjien, niin ammattilaisten kuin asukkaidenkin, yleisten digitaitojen kehittymistä.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Tukea tarjotaan ensisijaisesti Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-ammattilaisille ja yhteistyötahoille. Toimintamallissa tehdään tiivistä yhteistyötä Kelan ja kuntien toimijoiden kanssa.
Kuka tukea tarjoaa?
Tukea tarjoaa Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijät ja muut toimijat.
Tuen välineet ja ympäristöt
Tukea annetaan kasvokkain, lähitukena. Materiaalit, kuten ohjeistukset ja ohjevideot, kerätään Pirkanmaan hyvinvointialueen intranettiin, josta ne on helposti löydettävissä tarvittaessa.
Miten palvelu löydetään?
Tarjolla olevasta tuesta viestitään hyvinvointialueen sisäisissä kanavissa, kuten intranetissä. Pirkanmaan hyvinvointialueen Digiverkosto järjestää säännöllisesti Digiaamukahveja, joissa keskustellaan myös digitukeen liittyvistä asioista. Vuoden 2023 aikana tapaamisten sisältö tulee PirSoten (Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus -hanke) kautta.
Rahoitus ja resurssit
Vuoden 2023 aikana PirSote vastaa toimintamallin kehittämisestä ja toiminnan suunnittelusta.
Toiminnan mittarit
Toimintamallissa suunnitellaan mitattavaksi mm.:
- Asiakaspalautetta
- Digituen palvelutapahtumien lukumääriä
- Asiakasohjausten määrää raskaampiin palveluihin
- Palvelutapahtumien kestoa
Toiminnan jatkuvuus
Vuoden 2023 aikana PirSote vastaa toimintamallin kehittämisestä ja toiminnan suunnittelusta. Toimintamallin jatkosuunnitelmat tarkentuvat vuoden aikana.
Digitukipalvelun nimi
Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialue Soiten Digireppu
Toimintamalli tiiviisti
Digireppu on yksi Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen digiohjelman teemoista, jonka tavoitteena on sujuvoittaa henkilöstön työskentelyä ja sisäiset prosesseja. Toimilla tähdätään digipalveluiden sisäiseen tunnettuuteen ja saavutettavuuteen, prosessien uudistamiseen sekä digiosaamisen varmistamiseen ja kehittämiseen.
Ammattilaisille suunnattu digituki on Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitessa TKIO (tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta ja oppiminen) ja osallisuus -yksikköön kuuluvan digipalvelutiimin vastuulla. Digipalvelutiimin tehtävänä on toimeenpanna hyvinvointialueen digiohjelma ja kehittää toimintaa yhdessä yksiköiden kanssa. Digipalvelutiimi tekee yhteistyötä Soiten koulutuspalveluiden kanssa. Koulutuspalveluiden tehtävänä on koordinoida henkilöstölle järjestettäviä erilaisia täydennyskoulutuksia mm. yhteistyössä paikallisten oppilaitosten kanssa.
Digipalvelutiimin asiantuntijat auttavat ja tukevat esihenkilöitä ja ammattilaisia toiminnallisessa muutoksessa, tuottavat digitalisaatioon liittyvää ohjeistusta ja tukimateriaalia. Tiimi vierailee kutsuttaessa TartuDigiin-teemalla esim. eri yksiköiden osastotunneilla, tyhy- ja kehittämispäivillä joko kasvokkain tai Teamsin avulla. Digiosaamisen kehittäminen varmistetaan myös perehdyttämisohjelmassa ja koko organisaation kattavassa perehdyttämissovelluksessa, jonka laadintaan digipalvelutiimin asiantuntijat ovat osallistuneet.
Suunnitelmana on ottaa Soitessa käyttöön myös Digimentorimalli. Digimentoreiden tehtävänä olisi sisäisenä verkostona nostaa henkilöstön digiosaamisen tasoa, toimia yksiköiden digiosaamisen ja digikehittämisen äänenä sekä toimia yhteistyökumppanina digipalvelutiimin ja yksiköiden välillä.
Palvelulupaus
Toiminnalla varmistetaan Soiten henkilöstölle heidän tarvitsemansa digiosaaminen. Näin sujuva ja mielekäs työskentely digipalveluiden ja -järjestelmien parissa on mahdollista. Kun henkilöstö on riittävän osaavaa, digipalveluja voidaan tuottaa ja hyödyntää tehokkaasti alueen asukkaiden hyväksi.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Tuki on tarkoitettu Soiten koko henkilöstölle. Myös esihenkilöiden sekä tulevien digimentoreiden roolit on tunnistettu. Jatkossa Digimentorien tehtävänä on toimia yksiköissä työntekijöiden digitukena ja heille tarjotaan tehtävään tarvittavaa koulutusta.
Kuka tukea tarjoaa?
Tukea tarjoavat toistaiseksi Digipalvelutiimin asiantuntijat, jatkossa myös Soiten Digimentorit. Koulutuksia pitävät sisäiset ja ulkoiset asiantuntijat. Laajempia koulutuskokonaisuuksia toteutetaan yhteistyössä alueen oppilaitosten (mm. Kpedu ja Centria) kanssa.
Keski-Pohjanmaalla toimii myös digikehittäjien avoin verkosto, Digifoorumi, joka kokoontuu 3 tai 4 kertaa vuodessa. Verkostolla ei ole niin sanottua virallista roolia tai vastuuta, vaan se tiedottaa, levittää hyviä käytäntöjä ja kerää kokemustietoa digipalveluista Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Soiten Digipalvelutiimi on edustettuna Digifoorumi -verkostossa.
Tuen välineet ja ympäristöt
Tukea työntekijöille tarjotaan monessa muodossa ja eri ympäristöissä.
Käytössä on mm. Teams-kanavat tiedonjakoa ja kysymysten esittämistä varten, kasvokkainen asiantuntijatuki pulmatilanteissa sekä henkilöstölle suunnatut Tartu Digiin -tapahtumat. Digipalveluiden ja -järjestelmien käyttöohjeita ja muuta tukimateriaalia kootaan Intranetin materiaalipankkiin.
Digikehittäminen on säännöllisesti esillä kuukausittaisissa esihenkilöinfoissa. Lisäksi digikehittämisestä kiinnostuneet henkilöt ovat tervetulleita sisäisiin työryhmiin sekä alueellisen Digifoorumi-verkoston kokouksiin.
Mitä kautta palvelu löydetään?
Tietoa saatavilla olevasta tuesta on Soiten Intranetissä, jossa on myös koulutuskalenteri. Tietoa jaetaan myös sisäisessä uutiskirjeessä sekä esihenkilöinfossa. Digiosaamisen kehittämisen mahdollisuuksista kerrotaan henkilöstölle osana perehdytyspolkua.
Digipalvelutiimin asiantuntijat (5) jalkautuvat kutsuttaessa yksiköihin Tartu Digiin -teeman nimissä.
Digimentoritoiminnan on tarkoitus käynnistyä syksyllä 2023. Digimentorit ovat työyhteisöidensä jäseniä ja heidän roolinsa digiosaamisen ja -kehittämisen tukijoina tunnetaan yksiköissä ja esihenkilöiden keskuudessa. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä hyvinvointialueella on 23 digimentoria (1 jokaisella palvelualueella). Digimentoreille on varattu toimintaan työaikaa 2h/viikossa.
Rahoitus ja resurssit
Digipalvelutiimi koordinoi henkilöstölle suunnatun digiosaamisen kehittämisen tuen kokonaisuutta yhdessä koulutuspalveluiden kanssa. Kehittämissuunnitelma vuonna 2022 ja tuen toteutus sekä digimentoritoiminnan rakentaminen vuosian 2023-2025 rahoitetaan Suomen kestävä kasvu -ohjelman hankerahoituksella.
Digimentoritoiminnassa tavoitteena on, että mentoritehtäviin on on mahdollista käyttää työaikaa. Mentoreiden työyksiköt osallistuvat toimintamallin resursointiin antamalla mahdollisuuden käyttää työaikaa noin 2h/vk.
Toiminnan mittarit
Toiminnassa seurataan mm.
- täydennyskoulutuksiin ja muihin toteutuksiin osallistuneiden lukumäärää
- eri kehittämistoimenpiteisiin (koulutukset, tietoiskut, verkkovalmennukset ym.) osallistuneiden työntekijöiden antamaa palautetta
- henkilöstön digiosaamisen kehittymistä toistettavalla digiosaamiskartoituksella
- henkilöstön kokemuksia omasta digiosaamisen tasosta ja kehittämistarpeista kehityskeskusteluissa
- sähköisen asioinnin osuutta kaikesta asioinnista
- digimentoreiden määrää (tulossa).
Toiminnan jatkuvuus
Henkilöstön digituki on yksi strategisen digiohjelman teemoista, ja sen toimeenpano integroidaan osaksi hyvinvointialueen toimintaa. Digiosaaminen on myös kiinteä osa henkilöstön osaamisen kehittämisen suunnitelmaa. Digikehittäminen on organisoitu ja vastuutettu uudessa organisaatiossa. Hankerahoitus tekee mahdolliseksi toiminnan kehittämisen ja käynnistämisen, minkä jälkeen digituki on vakiintunut osa organisaation normaalia arjen toimintaa.
Digitukipalvelun nimi
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan Muutosagenttiverkosto
Toimintamalli tiiviisti
Muutosagenteiksi valmennetaan Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan yksiköiden työntekijöitä, jotka ovat innokkaita toimimaan digikehittämistehtävissä oman työtehtävänsä ohessa. Koulutus sisältää starttikurssin ja säännöllisiä valmennuksia eri aiheista.
Muutosagentit toimivat hyvinvointialueen eri yksiköissä työyhteisöjensä digitukijoina. Muutosagentit toimivat myös viestintuojina työyhteisönsä tarpeista hyvinvointialueen digikehittämiseen. He tarjoavat tukea digihaasteissa arkityön lomassa ja toimivat muutosten jalkauttajina työyhteisöissään.
Palvelulupaus
Muutosagenttien toiminnan myötä henkilöstön digiosaaminen vahvistuu ja digitaalisten palveluiden ja toimintamallien käyttöönotto sujuvoituu. Kun henkilöstön digiosaaminen ja motivaatio digin käyttöä kohtaan kasvavat, myös asiakaspalvelu ja asiakkaiden digituki ovat laadukkaampia.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Muutosagenttien tarjoama tuki on suunnattu hyvinvointialueen työntekijöille.
Kuka tukea tarjoaa?
Tukea henkilöstölle tarjoavat valmennetut Muutosagentit, jotka ovat hyvinvointialueen työntekijöitä eri työyksiköistä. Muutosagentiksi voi hakeutua, kun on kiinnostunut digipalvelujen kehittämisestä ja tehtävään on esimiehen hyväksyntä.
Muutosagenttien tukena toimii koordinoiva työryhmä sekä hyvinvointialueen asiantuntijat eri toimialueilta (esim. tietopalvelut, henkilöstöpalvelut, viestintä).
Tuen välineet ja ympäristöt
Muutosagentit toimivat työyhteisöjensä tukena työpaikoilla. Heidät tavoittaa hyvinvointialueen digitaalisten kanavien kautta. Henkilöstön saatavilla on myös erilaisia ohjeita ja koulutusmateriaaleja digivälineiden käyttöön intranetissä sekä sähköisissä oppimisympäristöissä.
Muutosagenttien verkostolla on oma Teams-tiimi. Heille järjestetään säännöllisiä valmennuksia eri aihealueista osaamisen kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi. Valmennukseen kuuluu myös välitehtäviä, esimerkiksi verkkokoulutuksia.
Mitä kautta palvelu löydetään?
Saatavilla olevasta tuesta tiedotetaan hyvinvointialueen esihenkilöiden kautta sekä sisäisissä viestintäkanavissa, kuten intranetissä ja Teamsissa. Muutosagentit toimivat työyksiköissä ja tieto tuesta kulkee henkilöstölle myös suoraan heidän kautta. Hyvistä kokemuksista lähtee liikkeelle myös "puskaradioefekti".
Rahoitus ja resurssit
Toimintaan ei saada ulkopuolista rahoitusta, vaan se toimii hyvinvointialueen omana toimintana. Koordinaatiotiimissä on 5 henkilöä, jotka hoitavat tehtävää oman työn ohessa.
Muutosagenteilla on tehtävään käytössä 5 työtuntia kuukaudessa. Muutosagentteina toimii 68 henkilöä syksyllä 2023.
Toiminnan omistajuus on henkilöstöpalvelujen osaamisen kehittämisen yksikössä.
Toiminnan mittarit
Mallissa seurataan mm. seuraavia mittareita:
- Muutosagenttien määrä hyvinvointialueella
- Palautekysely toiminnasta Muutosagenteille puolivuosittain
- Starttikurssin ja valmennusten osallistujamäärät
- Valmennusten palautteet
Toiminnan jatkuvuus
Malli ei ole riippuvainen ulkopuolisesta rahoituksesta, ja se toimii tällä hetkellä siihen varatuilla resursseilla. Mallille on vahva tuki ylemmältä johdolta. Mukana olevat muutosagentit ovat innostuneita, käytössä olevat välineet toimivat hyvin ja saatavilla on laadukasta koulutusta.
Riskeinä tulevaisuudessa on Muutosagenttien pysyvyys, heidän mahdollisuus käyttää työaikaa tehtäviin ja esihenkilöiden sitoutuminen toiminnan mahdollistamiseen. Riskinä on myös koordinaatioryhmän resurssien riittävyys toiminnan laajentuessa.
Digitukipalvelun nimi
Pohjois-Karjan hyvinvointialue Siun soten Digimentoritoiminta
Toimintamalli tiiviisti
Digimentori on oman työyksikkönsä digivastaava, yksikön digitaitava työkaveri, digiosaamisen kehittäjä ja lähituki.
Digimentori kartoittaa yhdessä esihenkilön sekä henkilöstön kanssa yksikön digiosaamistarpeita ja -tavoitteita sekä tunnistaa keinoja, joilla digiosaamista on yksikössä mahdollista kasvattaa.
Kun henkilöstön on mahdollista saada digitukea läheltä työn arjessa tutulta työkaverilta, madaltuu kynnys pyytää apua. Tutulta työkaverilta voi kysellä myös "tyhmiä kysymyksiä". Yksikön digimentori tuntee työkavereidensa digitaidot ja osaa ohjata digiasioissa työkavereitaan oikea-aikaisesti, heille sopivin keinoin.
Digimentori on avainasemassa, kun uutta digitaalista työvälinettä tai palvelua otetaan yksikössä käyttöön. Digimentori välittää yksikköön tietoa uusista digituulista ja innostaa yksikköään digitalisoimaan yksikön toimintaa.
Palvelulupaus
Digimentorointi on tavoitteellista toimintaa, jossa Siun soten henkilöstön
- Digitaalisten palveluiden osaaminen kasvaa ja asiakkaita osataan ohjata digipalveluiden piiriin ja niiden käytössä.
- Valmiudet digitaalisten palveluiden käyttöönottoon ja digitaalisten työvälineiden käyttöön kasvavat, jolloin on mahdollista digitalisoida palveluita ja modernisoida työtä.
- Digi-innokkuus ja -osaaminen kasvavat, jolloin työntekijä kokee digitaitonsa riittäväksi työtehtävässään.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Kaikille Siun soten työntekijöille ja opiskelijoille sekä välillisesti Siun soten asiakkaille.
Kuka tukea tarjoaa?
Yksiköissä henkilöstölle tukea tarjoaa yksikön digimentori.
Digimentorien tukena toimii digimentoriverkosto, Siun soten toimialueet sekä digitaalisten palveluiden ja järjestelmien kehittäjät ja ylläpitäjät.
Tuen välineet ja ympäristöt
Digimentori neuvoo ja tukee yksikkönsä henkilöstöä digiasioissa yksikössä sovituilla tavoilla. Tukea voidaan antaa esimerkiksi työn ohessa tai pitämällä digimentoritunteja. Tapoja voivat olla esimerkiksi neuvonta kädestä pitäen, ohjeiden laatiminen sekä ohjaaminen sopivaan koulutukseen.
Digimentori saa heti verkostoon liityttyään tietoa digimentoritoiminnasta ja voi harjoitella tehtävässä tarvittavia taitoja Moodle -alustalle rakennetulla digimentorikurssilla. Jatkuvaa tukea digimentori saa digimentorien omasta Teams-tiimistä. Digimentoreille järjestetään säännöllisiä infoja ja he saavat jatkuvasti koulutusvinkkejä oman osaamisensa kasvattamiseen.
Miten palvelu löydetään?
Kun uusi digimentori aloittaa tehtävässään, hän esittelee itsensä ja roolinsa yksikössä, jossa työskentelee. Näin varmistetaan, että kaikki yksikön työntekijät tietävät, keneltä voi pyytää neuvoja digiasioissa.
Siun soten kaikki digimentorit ja heidän yhteystietonsa sekä työyksikkönsä löytyvät digimentorien omalta sivulta Siun soten intranetistä. Digimentorien rooli digitaalisten palveluiden käytön tukijoina tuodaan esille palveluiden yhteydessä.
Rahoitus ja resurssit
Digimentoritoimintaa ylläpidetään ja kehitetään Siun soten digiyksikössä (1 htv).
Digimentorin eli yksikön digivastaavan tehtävään korvamerkitty työaika on keskimäärin 2h viikossa. Muutostilanteissa, kuten uutta palvelua käyttöönotettaessa, työaika resursoidaan tarpeen mukaan. Työajan käytöstä sopivat digimentori ja lähiesihenkilö.
Työajan käytön mahdollistaminen tehtävän alussa on tärkeää. Korvamerkityllä työajalla voi perehtyä uusiin digiasioihin, osallistua digimentoreiden palavereihin/koulutuksiin/infoihin sekä ohjata yksikön henkilöstöä digiasioissa.
Kun digimentorointi on yksikössä vakiintunutta, työaikaa vastuutehtävän hoitamiseen käytetään samanlaisesti, kuin yksikön muiden vastuutehtävien (lääkevastaava/hoitotyön laadun vastaava/turvallisuusvastaava yms) hoitamiseen eli tarvittaessa.
Toiminnan mittarit
Toiminnassa mitataan seuraavia asioita:
- Digimentoritoiminnan kattavuus hyvinvointialueella.
- Digimentoreille suunnatun verkkarit-kurssin suoritusmäärät (Onni HR-merkinnät).
- Yksikkökohtaisten tavoitteiden ja tavoitetasojen määrittely sekä niiden seuranta. Digimentori osallistuu oman yksikkönsä tavoitteiden määrittelyyn.
- Digimentoritoiminnan vaikuttavuutta seurataan esihenkilöille suunnatulla kyselyllä, jossa kartoitetaan esim. yksikön digiosaamista tavoitteisiin peilaten.
- Henkilöstön digitaalisen asioinnin osaamista sekä asiakasohjaamista digipalveluissa mitataan Digitaaliset sotepalvelut -kyselyllä.
- Ulkopuolisen tuen tarvetta yksikössä.
Toiminnan jatkuvuus
Digimentoritoiminta on vakiintunut osa Siun soten digiyksikön toimintaa. Digimentorointi on määritelty yksiköissä vastuutehtäväksi, esimerkiksi lääkevastaava tai hoitotyön laadun vastaava.
Digitukipalvelun nimi
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen Digimentoritoiminta
Toimintamalli tiiviisti
Digimentoroinnin tarve tunnistettiin yhtymätasoisessa henkilöstökyselyssä vuonna 2021, jonka jälkeen toteutettiin digimentoroinnin pilotointi. Digikehittämiseen osallistettiin vuonna 2021 yli 30 % yhtymän henkilöstöstä jalkautumalla yksiköihin. Tavoitteena oli kasvattaa yhtymän tietoisuutta digityökaluista ja digimentoroinnista sekä yksiköiden digiosaamisen kasvattaminen.
Digimentorit auttavat yksiköitä arkea helpottavien digiratkaisujen käyttöönotossa ja lisäävät tietoisuutta käytettävissä olevista digipalveluista ja -työkaluista. Digimentorit tukevat henkilöstöä digiosaamisen kehittämisessä sekä auttavat digityökalujen haltuunotossa, jotta digipalvelut nivoutuisivat osaksi päivittäistä työtä. Rajauksena voidaan digimentoroinnille asettaa, että digimentorit eivät ole teknisiä asiantuntijoita, eli heillä ei tule olla syväymmärrystä digiratkaisun teknisistä ominaisuuksista ja kehittämisestä. Sen sijaan digimentorit ovat digiratkaisun käytön ja toimeenpanon asiantuntijoita.
Palvelulupaus
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen strategiaa täydentävän Digistrategia 2021-2023 -ohjelman ytimessä on lauselma: "Digitaalisesta palvelukanavasta tulee keskeinen asiointikeino valtaosalle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista ja digitaalisuus tukee kaikkea asiointia. Merkittävä osa tarpeista tyydytetään kustannustehokkaita digitaalisia kanavia ja palveluita hyödyntäen inhimillisyyttä unohtamatta." Strategiassakin mainitut Digimentorit toimivat osaltaan digistrategian jalkauttajina, toimivat osaamisen edelläkävijä, tiedon välittäjä ja muutokseen kannustaja.
Digimentoroinnilla tavoitellaan digitaalisen kypsyyden eli digimaturiteetin kasvua organisaatiossa. Tämä tarkoittaa, että digiratkaisuja kuten etävastaanottoa käytetään nykyistä enemmän hyvinvointialueella, ja ratkaisut ovat siten laajemmin asukkaiden käytössä. Lisäämällä ammattilaisten digiosaamista lisätään myös palvelujen tasavertaista saatavuutta.
Osatavoitteita tämän tavoitteen toteutumiselle on:
• Digimentoroinnin toimintamallin konseptointi ja käyttöönotto
• Digimentoroinnin arvo tunnistetaan organisaatiossa
• Digimentorointia toteutetaan hyvinvointialueen kaikilla tulosalueilla
• Digimentoroinnin toimintamallia ja oppeja voidaan jakaa muille hyvinvointialueille
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Kaikille Päijät-Hämeen hyvinvointialueen työntekijöille sekä välillisesti hyvinvointialueen asiakkaille.
Kuka tukea tarjoaa?
Digimentoritiimin mentorit on kohdennettu toimialoittain ja he vastaavat kunkin toimialan, tulosalueiden sekä yksiköiden kontaktoinnista ja siellä digitarpeiden kartoituksesta.
Tuen välineet ja ympäristöt
Toiminnan digikartoituksessa arvioidaan kyselyjä, haastattelua ja havainnointia hyväksi käyttäen digikypsyyttä, digipalveluiden käyttöä ja kehitystarpeita sekä esitellään hyvinvointialueella käytössä ja kehityksessä olevia digipalveluja. Digimentoritiimi vastaa toimialoilta nouseviin tuen tarpeisiin ja välittää tiedon tukitarpeista ja haasteista digipalvelutiimille sekä tarvittaessa muille tietohallinnon tiimeille.
Miten palvelu löydetään?
Digimentoritoimintaa esitellään säännöllisesti toiminnan eri tasoilla, esihenkilöviesteissä ja hyvinvointialueen intrasivuilla. Yhteydenottokanavia markkinoidaan kaikessa digimentoritoiminnassa. Yhteydenottokanavina ovat myös käytössä Forms-yhteydenottolomake sekä yhteinen ryhmäsähköposti.
Rahoitus
Digimentoritoiminta rahoitetaan toistaiseksi Päijät-Hämeen hyvinvointialueella Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) avulla.
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP) Päijät-Hämeessä
Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä (Next Generation EU). Ohjelma sisältää Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman (RRP Recovery and Resilience Plan) ja sovittaa yhteen eri EU-ohjelmien rahoitusta.
Suomen kestävän kasvun ohjelma toteutetaan alueellisissa kehittämishankkeissa, joihin sosiaali- ja terveysministeriö myöntää valtionavustuksia. Ohjelmaa toimeenpannaan jokaisella hyvinvointialueella.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen (Päijät-Sote) kestävän kasvun alueellisen hankkeen tavoitteena on vahvistaa ennaltaehkäisyä, digitalisaatiota ja palveluiden monimuotoisuuta, tiedolla johtamista sekä turvata henkilöstön saatavuutta. Ohjelmalle on myönnetty valtionavustusta vuosille 2022-2025.
EU-rahoituksen saajilla on yleinen velvollisuus ilmoittaa rahoituksen alkuperä ja varmistaa EU:lta saadun rahoituksen näkyvyys.
Resurssit
Digimentoroinnin tiimiin on kuulunut 2024 alusta 6 täysiaikaista (100%) digimentoria.
Digimentoritoiminnan kehittämisestä vastaavat Digimentoritiimin Luotsi, esihenkilö hyvinvointialueen Tietohallinnon Digitiimin kanssa. Luotsin tehtäviin kuuluu kehittämisen lisäksi digimentoroinnin toiminnan ohjaaminen. Esihenkilö vastaa lähiesimiespalveluista sekä RRP-hankkeen projektipäällikön tehtävistä 100% työajalla.
Toiminnan mittarit
Digimentoroinnin onnistumista mitataan seuraavilla mittareilla:
• Henkilöstön digiosaamisen kasvu digimentoroinnin seurauksena
• Digimaturiteetin kasvu tärkeissä palveluissa
• Valittujen palveluiden käytön lisääntyminen koko hyvinvointialueella
Henkilöstön digiosaamisen ja digimaturiteetin kasvua seurataan tähän tarkoitukseen luodulla digimaturiteettityökalulla (Excel-tiedosto). Palveluiden käytön lisääntymistä taas seurataan digipalveluista saatavilla käyttöastetiedoilla.
Toiminnan jatkuvuus
Digimentoritoiminta on tavoitteena juurruttaa osaksi Hyvinvointialueen linjabudjettia niin, että toiminta jatkuu hankkeen päätyttyä.
Toiminnan juurruttamiseksi Digimentoritoiminnan kehittämiseen osallistetaan Hyvinvointialueen toimialajohtoa
Mistä lisää tietoa toimintamallista?
• Outi Julén digimentoritiimin esihenkilö outi.julen @paijatha.fi
• Jussi Valjento digimentoritiimin luotsi jussi.valjento @paijatha.fi
Asiantuntijatuki digituen kehittämiseksi
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa asiantuntijatukea digituen kehittämiseen ja organisointiin. Sen tavoitteena on vahvistaa organisaation ja tuen antajien osaamista. Opastamme digituen järjestämisessä ja jaamme hyviä käytäntöjä digituen toteuttamisesta.
Kysy lisää digituen asiantuntijoiltamme!
Digituen antajien osaamisen kehittäminen
Olemme tuottaneet materiaalia digituen antamisen tilanteisiin.
Voit käyttää seuraavia materiaaleja koulutuksia pitäessäsi tai itsenäisesti oman osaamisen kehittämisen tueksi:
Webinaaritallenteet
Alla poimimiamme hyvinvointialueiden digitukea käsitteleviä webinaaritallenteita.
Soteammattilainen digitaitojen edistäjänä (9.6.2022)
Sosiaali- ja terveysalan toiminta muuttuu - miten huolehditaan ammattilaisten riittävästä digiosaamisesta?
Soteammattilaisten digiosaaminen on ratkaisevassa asemassa osallisuuden tukemisessa, mutta miten varmistamme riittävän digiosaamisen työntekijöille? Tilaisuudessa kuultiin millaista digitukea soteammattilaiset kokevat tarvitsevansa ja mistä he sitä saavat.
Tilaisuudessa esiteltiin hyviä käytäntöjä ja konkreettisia esimerkkejä soteammattilaisten digitaitojen kehittämisestä mm. Pohjois-Karjalassa toimivan Siun soten digimentoreiden ja Pohjois-Pohjanmaalla, Oulunkaaren kuntayhtymässä toimivien digituutoreiden toiminnasta.
Webinaarin kesto: 1 h 54 min
Kenelle: Webinaari on suunnattu ensisijaisesti soteammattilaisille.