Rakennustietojen VTJ-ylläpitokäyttöliittymä
VTJ-ylläpitokäyttöliittymä on selainkäyttöinen sovellus, jossa voit selata tai ylläpitää reaaliaikaisesti rakennushanke-, rakennus- tai huoneistotietoja väestötietojärjestelmässä. Ylläpitorooli tarjoaa käyttäjille laajat oikeudet rakennushanke- ja rakennustietojen lisäämiseen, muuttamiseen ja poistamiseen väestötietojärjestelmässä. Selaaja-roolilla käyttäjä voi selata kaikkia väestötietojärjestelmään rekisteröityjä rakennushanke-, rakennus- ja huoneistotietoja. Sovelluksesta on saatavissa raportteja, esim. keskeneräisten rakennushankkeiden luettelo ja rakennukset tai rakennushankkeet, joilta puuttuu rakennusluokka.
VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttöönoton tehtävät:
- Digi- ja väestötietoviraston myöntämä ilmoituslupa. Nykyisin kaikilla kunnilla on voimassa oleva ilmoituslupa, joka on kunnille myönnetty pysyvän rakennustunnuksen (VTJ-PRT) käyttöönoton yhteydessä.
- Erikseen nimetty vastuukäyttäjä, jolla on päävastuu oman organisaationsa VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käytöstä. Vastuukäyttäjä ilmoitetaan Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta.
- Vastuukäyttäjä rekisteröi VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttäjät sekä näille käyttäjäroolit saatuaan käyttäjäoikeudet VTJ-hallintapalveluun.
- Tarvittaessa kunta voi hakea lisäksi erillisen turvakieltoroolin turvakiellon alaisten rakennusten omistajatietojen näyttämistä ja ylläpitoa varten.
VTJ-ylläpitokäyttöliittymän ja sen ylläpito- ja selausroolin saavat halutessaan käyttöönsä kaikki kunnat.
Kiinteistön ja rakennuksen turvakiellon alaisten omistajatietojen näyttäminen ja ylläpito
Käyttöön tarvitaan erillinen turvakieltorooli, kun väestötietojärjestelmässä näytetään tai ylläpidetään niiden rakennusten omistajatietoja, joiden omistajilla on turvakielto. Kunnan on liityttävä tähän tarkoitukseen luotuun kattolupaan, jonka jälkeen VTJ-ylläpidon vastuukäyttäjälle annetaan oikeudet lisätä turvakieltorooli VTJ-ylläpitokäyttöliittymässä sitä tarvitseville viranhaltijoille.
Katso ohje kattoluvan solmimisesta
Toimi näin
Rakennustietojen ilmoituslupaa sekä VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttäjähallinnan vastuukäyttäjän oikeuksia haetaan verkkoasioinnin kautta. Vastuukäyttäjä huolehtii käyttöoikeuksien hakemisesta käyttäjille työtehtävien mukaisiin rooleihin.
Katso ohje vastuukäyttäjän ilmoittamisesta
Lisätietoja voit kysyä sähköpostilla: rahu.info(at)dvv.fi
Kirjautuminen palveluun
Lue lisää palveluun kirjautumisesta
Tuki käytön aikana
Jos tarvitset apua ongelmatilanteissa VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käytön aikana, voit olla meihin yhteydessä sähköpostilla: [email protected]. Jotta asia voidaan selvittää mahdollisimman nopeasti, laita viestiin mahdollisimman kattavat tiedot tapahtuneesta, mm. tarkka päivämäärä ja kellonaika, jolloin virhe esiintyi, näyttökuva virheestä, rakennustunnus, VTJ:n mukainen rakennuslupatunnus, kiinteistötunnus jne.
Ennen tukipyynnön lähettämistä on hyvä tutustua VTJ-ylläpidon ohjeisiin, sillä ratkaisu ongelmatilanteeseen voi löytyä sieltä.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö