Perusteiden opettelun jälkeen on aika syventää osaamista. Perustaitojen lisäksi digitukijat tarvitsevat monenlaista osaamista kyetäkseen tukemaan asiakkaitaan. Digitukijan osaamistarpeet on määritelty yhdessä digitukijoiden verkoston kanssa.
Ohjaustaidot
Digitukijan tulee hallita ihmisten kohtaamisen ja asiakkaan ohjaamiseen liittyvät perustaidot. Haluatko syventyä eri asiakaskohderyhmien ohjaamisen erityispiirteisiin? Tutustu näiden eri asiakasryhmien ohjaamisen erityispiirteisiin tarkemmin.
Digitukijan on tärkeä osata toimia digiturvallisesti. Digiturvallisesti tukea antava henkilö tietää,
mitä ovat henkilötiedot, julkiset ja salassa pidettävät tiedot ja turvallisuusluokitellut tiedot.
Digitukija tietää, millaisilla välineillä näitä tietoja voidaan käsitellä tai millaisessa tilassa
tuettavan henkilökohtaisista asioista voi keskustella.
Digitukijan toivotaan hallitsevan ymmärrettävän kielen perusteet. Hyvä kielenkäyttö
edellyttää kolmea asiaa: tulee olla asiallinen, selkeä ja ymmärrettävä. Digitukija
käyttää kieltä, joka auttaa kuulijaa ymmärtämään mistä puhutaan, ja pyrkii
välttämään epämääräisyyttä ja monitulkintaisia ilmaisuja.
Tiedon hakeminen on erilaisten asioiden selvittämistä ja hoitamista. Tiedonhakutaitoja
tarvitaan monessa digitukijan työtehtävässä. Digitukijan on hyvä tietää, mitä kanavia voi käyttää tiedon hakemiseen ja miten eri lähteistä löydettyä tietoa voi vertailla. On myös osattava arvioida tiedon luotettavuutta ja sitä, onko tieto ajantasaista.
Jos digitukija toimii asiakkaiden kanssa, joilla on toimintakyvyn rajoitteita, on tärkeää, että
tukija tuntee yleisimmät apuvälineet ja niiden hyödyt digitaalisessa ympäristössä.
Erilaisten tukilaitteiden ja -välineiden perustaidot ja niiden tuoma hyöty on hyvä
harjoitella, jotta osaa suositella niitä myös asiakkaille. On myös hyvä tiedostaa, että tukitilanne
saattaa vaatia hieman enemmän aikaa, jos asiakkaan toimintakyvyssä on haasteita.
Tutustu asiakkaan toimintakyvyn huomioimisen oppimateriaaleihin.
Digitukijan on hyvä tuntea oman alueensa keskeiset toimijat ja yhteiskunnan rakenteet. Mitkä
palvelut liittyvät tuettavan tilanteeseen? Mistä digitukija itse voi kysyä apua, tai minne
hän voi ohjata asiakkaan, jos omat taidot eivät riitä?
Digitukijan tulisi tunnistaa asiakaskunnalleen olennaiset palvelut ja verkostot, joihin
hän voi tarvittaessa ohjata asiakkaan. Tässä auttaa se, että digitukija hahmottaa, mistä
tuesta, tiedosta tai palvelusta asiakas hyötyy eniten.
Tutustu palveluiden ja palveluverkoston tuntemiseen perehdyttäviin oppimateriaaleihin.
Maahanmuuttajien sekä kieli- ja kulttuurivähemmistöjen kanssa toimivan digitukijan tulee huomioida asiakkaan tausta ja kulttuuri. Digitukijan on hyvä tutustua erilaisiin kulttuureihin ja niiden tapoihin. Kulttuurierojen huomiointi tukitilanteessa kohtaan. Jos yhteistä kieltä ei ole, on asiakkaalle pystyttävä järjestämään tulkkausapua.
Digitukijalla tulee olla perustaidot yleisimpien puhelimien ja tietokoneiden käyttöjärjestelmistä. Digitukijalle on hyötyä myös siitä, että hän hallitsee perustaidot asiakkailleen keskeisistä ohjelmistoista ja palveluista. On hyvä ”oppia” tunnustamaan omat taitorajat ja tuntemaan verkostot, joissa omaa osaamista voi pitää yllä.
Tutustu laitteiden ja ohjelmistojen käytön oppimateriaaleihin.