Tietoa päämiehen läheisille ja ohjeita ongelmatilanteisiin
- Edunvalvoja on velvollinen pitämään salassa tehtävässään saamansa tiedot päämiehestään. Edunvalvoja ei voi kertoa näitä tietoja edes päämiehensä lähipiirille, jos asian merkityksen ymmärtävä päämies ei anna siihen erillistä suostumusta.
- Edunvalvoja huolehtii palveluiden järjestämisestä päämiehelleen, mutta hänen ei tarvitse hoitaa käytännössä näitä palveluita itse.
- Edunvalvoja voi toimia ja edustaa päämiestään vain niissä tehtävissä, joihin hänet on määrätty. Edunvalvojan täytyy kysyä päämiehensä mielipidettä tälle tärkeissä asioissa, jos se on käytännössä mahdollista.
- Seuraamme vuosittain, että edunvalvoja hoitaa päämiehensä omaisuutta huolellisesti ja tämän etujen mukaisesti, vaikka läheinen tai päämies itse ei saakaan tästä tietoa. Lisäksi edunvalvojan täytyy hakea meiltä lupaa tiettyihin toimiin.
- Edunvalvoja voi olla esteellinen tai esimerkiksi pitkäaikaisen sairauden tai poissaolon vuoksi estynyt edustamaan päämiestään. Tällöin hänen täytyy hakea itselleen sijaista meiltä.
Kysymme tarvittaessa läheisten mielipidettä kirjallisesti (kuuleminen) silloin, kun meille on ilmoitettu edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä. Voimme kuulla esimerkiksi puolisoa, lapsia tai henkilön asioita aikaisemmin hoitanutta ihmistä.
Jos hakija on itse pyytänyt meiltä itselleen edunvalvojaa, hänen mielipiteensä ratkaisee, kuulemmeko hänen läheisiään, kun käsittelemme asiaa.
Voit kertoa meille mielipiteesi kirjallisesti, vaikka emme ole erikseen kysyneet sinulta asiasta. Tee se mieluiten verkkolomakkeellamme, jonka käyttöön tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Voit myös lähettää paperisen lomakkeen meille osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki.
Eri tahojen kesken voi syntyä eriäviä näkemyksiä, miten päämiehen asioita täytyisi hoitaa. Tällaisia tilanteita voi tulla erityisesti, jos kaikki osapuolet eivät tunne edunvalvojan tehtäviä ja roolia riittävän hyvin. Myös edunvalvojan salassapitovelvollisuus voi aiheuttaa epäluottamusta.
Epäselvissä tilanteissa keskustele ensin edunvalvojan kanssa. Asia – kuten käyttövaroista sopiminen – voi korjaantua keskustelun avulla.
Jos edunvalvojana on yleinen edunvalvoja, voit ottaa yhteyttä myös hänen esimieheensä eli johtavaan yleiseen edunvalvojaan, joka voi tarvittaessa selvittää asiaasi.
Jos asia ei ratkea puhumalla, voit ottaa meihin yhteyttä.
Voit myös tehdä kantelun edunvalvojan toiminnasta meille. Huomioi, että emme yleensä tutki kantelua, jos
- se koskee yli kaksi vuotta vanhaa asiaa
- asian käsittely kuuluu toiselle viranomaiselle.
Meille voit tehdä kantelun sekä yksityisen että yleisen edunvalvojan toiminnasta. Huomaathan kuitenkin, että edunvalvojalla on yleensä oikeus saada kantelun sisältö ja tekijä tietoonsa.
Yleisestä edunvalvojasta voit halutessasi tehdä kantelun meidän sijastamme myös eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille.
Emme useinkaan pysty ratkomaan edunvalvojan toiminnan ongelmia itse, vaan voimme lähinnä antaa suosituksia siitä, miten edunvalvojan tulisi toimia.
Käytännössä kantelun seuraukset riippuvat siitä, mitä asian selvittelyssä tulee ilmi. Voimme todeta, että asia ei aiheuta toimenpiteitä, tai
- antaa ohjeistusta
- kiinnittää edunvalvojan huomiota hyvään edunvalvontatapaan tai johonkin asiaan vastaisen varalta
- antaa huomautuksen edunvalvojalle, jos tämä on toiminut lainvastaisesti tai laiminlyönyt velvollisuutensa
- ryhtyä toimenpiteisiin, joilla
- edunvalvoja vapautetaan tehtävästään ja päämiehelle määrätään uusi edunvalvoja
- edunvalvojalle määrätään sijainen tiettyihin toimiin.
1. Tee kantelu mieluiten lomakkeellamme. Tallenna lomake itsellesi ennen kuin alat täyttämään sitä.
Kantelu edunvalvojan toiminnasta
Voit myös tehdä vapaamuotoisen kantelun, mutta kirjoita siihen samat tiedot, joita lomakkeessa kysytään.
2. Lähetä kantelu meille postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki.
3. Käsittelemme kantelun.
Selvitämme, voiko kantelussa esitetyn asian ratkaista muulla tavalla, kuten edunvalvojaa neuvomalla.
Jos asiaa ei voi ratkaista muuten, käsittelemme kantelun ja pyydämme edunvalvojan selvityksen asiaan. Liitämme edunvalvojalle menevään selvityspyyntöön toimittamasi kantelun sellaisenaan.
4. Ratkaisemme asian.
Lue kantelun mahdollisista seurauksista ylemmästä kysymyksestä.
Käsittelyaika
Käsittelemme kantelut pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika vaihtelee tapauskohtaisesti.
Usein kysyttyä
Voit hakea saamaasi päätökseen muutosta muutoksenhakuohjeiden mukaisesti. Ohjeet ovat tulleet päätöksen liitteenä.
Keskustele ensin asiasta edunvalvojan kanssa. Yleensä hän voi osoittaa sinulle, miksi asioita on hoidettu tietyllä tavalla.
Jos keskustelun jälkeen olet perustellusti sitä mieltä, että edunvalvoja on aiheuttanut toiminnallaan vahinkoa päämiehelleen, voit tehdä vahingonkorvausvaatimuksen käräjäoikeudelle kolmen vuoden kuluessa päätöstilin vastaanottamisesta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö