Kuolinpesän osakasrekisteri on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama uusi perusrekisteri, joka sisältää tiedot kuolinpesistä sekä niiden osakkaista. Tavoitteena on, että kuolinpesän ei tarvitse toimittaa dokumentteja tai todistuksia eri tahoille, vaan organisaatiot hyödyntävät osakasrekisterin tietoja.
Osakasrekisteri sisältää tiedot uudistuksen jälkeen eli vuodesta 2027 alkaen muodostuvista kuolinpesistä. Osakasrekisterin käyttöönottoa ennen muodostuneiden kuolinpesien tiedot eivät siirry rekisteriin.
Organisaatio voi palvella kuolinpesiä sujuvammin ja kustannustehokkaammin
Organisaatio voi osakasrekisterin avulla tarjota kuolinpesälle palvelua sujuvammin ja kustannustehokkaammin. Se voi tarkastaa tiedot digitaalisesti, eikä kuolinpesän tarvitse toimittaa sille erikseen osakastietoja. Organisaatio voi myös mahdollistaa asioinnin kuolinpesän puolesta asiointipalveluissaan, jolloin kuolinpesän asioita ei enää tarvitse hoitaa käyntiasiointina.
Organisaatio voi hyödyntää osakasrekisterin tietoja omissa prosesseissaan joko
- Suomi.fi valtuuksilla (sähköinen puolesta-asiointi)
- Osakasrekisterin rajapinnalla
- Organisaatio voi liittyä osakasrekisterin käyttäjäksi sopimuksella. Lisätietoa vuoden 2026 aikana.
- Rekisteriotteella (pdf)
Kuolinpesän osakasrekisterin tietosisältö
Osakasrekisteri sisältää
- Ajantasaiset tiedot kuolinpesästä
- Ajantasaiset tiedot kuolinpesän osakkaista kussakin vaiheessa kuolinpesän elinkaarta
- Kuolinpesän yhteyshenkilön
- Kuolinpesän ilmoittajan
- Osakkaiden muut roolit kuolinpesään liittyen.
Osakasrekisteri noutaa automaattisesti osakastiedot seuraavista rekistereistä
- Väestötietojärjestelmä
- Evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon rekisterit
- Kansallisarkisto
Kuolinpesän tulee lisätä OmaVerossa seuraavat tiedot osakasrekisteriin
- Ulkomaiset perilliset
- Yleistestamentin saajat mukaan luettuna yhteisöt
Miten uusi osakasrekisteri muuttaa kuolinpesän asiointia?
Uusi kuolinpesän osakasrekisteri tulee käyttöön vuonna 2027.
Mikä muuttuu |
Mikä ei muutu |
|
|
Osakasrekisteri on osa edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hanketta
Kuolinpesän osakasrekisteri tuotetaan osana valtiovarainministeriön Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hanketta. Lisätietoja hankkeesta »
Pysy ajan tasalla hankkeesta – tilaa uutiskirje
Pysy ajan tasalla hankkeen etenemisestä ja tilaa sidosryhmille suunnattu uutiskirje.
- Uutiskirje sidosryhmille 2 / 2025 | 10.6.2025
- Uutiskirje sidosryhmille 1 / 2025 | 27.3.2025
Sidosryhmien seuraava webinaari
Seuraava webinaari sidosryhmille järjestetään 26.9.2025 klo 9.00–11.00. Kutsut lähetetään syksyllä.
Ota meihin yhteyttä
Onko mielessäsi kysymyksiä hankkeesta? Voit lähettää meille kysymyksiä alla olevalla lomakkeella.
- 17.10.2025 — Sidosryhmien ääni kuuluu kuolinpesän osakasrekisterin kehitystyössä
- 17.10.2025 — Sujuvampaa asiointia kuolinpesän puolesta Suomi.fi-valtuuksien avulla
- 22.8.2025 — Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen
- 2.6.2025 — Kuolinpesä voi asioida ja valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla vuonna 2027
- 30.5.2025 — Suomi.fi-viestit tavoittaa kuolinpesän osakkaat
- 21.3.2025 — Uusi kuolinpesän osakasrekisteri sujuvoittaa kuolinpesän asioiden hoitamista vuonna 2027
- 21.3.2025 — Sidosryhmäyhteistyö on keskeinen onnistumistekijä
- 14.3.2025 — Kuolinpesän asioinnin sujuvoittaminen vaatii yhteistyötä