Miten tilaan palveluvarmenteen?

Palveluvarmenteita haetaan verkkoasioinnin kautta.

Hakeminen edellyttää rekisteröitymistä verkkoasioinnin käyttäjäksi. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä perustaa edustamalleen organisaatiolle asiakastitilin, johon hän voi kutsua organisaationsa muita käyttäjiä. Rekisteröityminen edellyttää käyttäjän vahvaa tunnistautumista. Jos organisaatiolla on jo tili verkkoasioinnissa, tarvitsee uusi käyttäjä kutsun tälle tilille joltakin tilin nykyiseltä käyttäjältä.

Verkkoasiointiin

Palveluvarmennetilaus on aina uusi tilaus, vaikka organisaatiolla olisi aiempi palveluvarmenne joka uusitaan.

  1. Valitse Aloita uusi hakemus.
  2. Avaa valikko kohdasta Haluan tilata toimikortteja tai palveluvarmenteita.
  3. Klikkaa Palveluvarmennehakemukset-kohdasta Aloita-painiketta.
  4. Täytä hakemus ja lataa hakemukselle varmennepyyntö (CSR-tiedosto) tai vaihtoehtoisesti valitse, että tekninen yhteyshenkilö lataa varmennepyynnön hakemukselle ja täytä hänen tietonsa teknisen yhteyshenkilön kohtaan. Tekninen yhteyshenkilö saa hakemuksen lähettämisen jälkeen linkin hakemuksessa ilmoitettuun sähköpostiin mistä varmennepyynnön saa ladattua. Hän ei kuitenkaan pääse organisaation verkkoasioinnin tilille katsomaan muuta kuin kyseisen hakemuksen tiedot. Palveluvarmenteeseen tuleva tietosisältö purkaantuu hakemukselle varmennepyynnöstä.

Valmis palveluvarmenne toimitetaan sähköpostitse hakemuksella määriteltyyn tekniseen yhteissähköpostiin sekä tekniselle yhteyshenkilölle DER ja PEM-tiedostomuodoissa.

Palveluvarmenteen tavoitetoimitusaika on noin viikko siitä, kun hakemus on lähetetty ja sille on ladattu varmennepyyntö. Näet asian käsittelyvaiheet verkkoasioinnissa organisaation omalta tililtä. Huomaa että hakemuksella näkyy päätös varmenteen myöntämisestä vasta muutama päivä varmenteen tuottamisen ja toimittamisen jälkeen.

Jos hakemusta ei voi hyväksyä ilmoitetuilla tiedoilla, palautetaan hakemus asiakkaalle takaisin korjauksia tai täydennyksiä varten verkkoasioinnissa. Lisätietopyynnöistä löytyy syy palautukselle. Asiakkaalla on mahdollisuus myös itse lähettää lisätietoa hakemukselle. Palveluvarmennetilaus on sitova.

Puutteelliseen hakemukseen tehdään hylkäyspäätös, mikäli se on ollut vireillä yli kuusi kuukautta.

Palveluvarmenteiden toimitusehdot (pdf)

Palveluvarmenteiden hinnat

Palveluvarmenteen hinta on 300,00 €/vuosi (alv 0%). Hinta on vuosikohtainen ja laskutetaan varmenteen luonnin yhteydessä. Hinta palveluvarmenteelle testikäyttöön on 150 % (alv 0 %). Sähköpostivarmenteisiin lisätään lisenssimaksu 50 €.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvarmenteita ei laskuteta tilaajalta. Poikkeuksena hyvinvointisovellusvarmenteet, jotka laskutetaan normaalihinnaston mukaisesti.

Laskuun lisätään toimitusmaksu 15 €.