Alaikäisen edunvalvojana toimivat yleensä hänen huoltajansa. Eri henkilöiden kesken voi syntyä eriäviä näkemyksiä siitä, miten edunvalvojan tulisi hoitaa alaikäisen asioita. Tällaisia tilanteita voi tulla erityisesti, jos kaikki osapuolet eivät tunne edunvalvojan tehtäviä ja roolia riittävän hyvin. Myös edunvalvojan salassapitovelvollisuus voi aiheuttaa epäluottamusta. Edunvalvoja ei voi kertoa muille läheisille tarkkoja tietoja esimerkiksi alaikäisen omaisuudesta tai sen hoitamisesta.
Epäselvissä tilanteissa keskustele ensin edunvalvojan kanssa. Asia voi korjaantua keskustelun avulla.
Kun alaikäisen edunvalvonta on merkitty holhousasioiden rekisteriin, seuraamme vuosittain, että edunvalvoja hoitaa alaikäisen omaisuutta huolellisesti ja tämän etujen mukaisesti, vaikka muu läheinen tai alaikäinen itse ei saakaan tästä tietoa. Lisäksi edunvalvojan täytyy hakea meiltä lupaa tiettyihin toimiin.
Jos keskustelu edunvalvojan kanssa ei auta, voit myös tehdä kantelun edunvalvojan toiminnasta meille.
Emme useinkaan pysty ratkomaan edunvalvojan toiminnan ongelmia itse, vaan voimme lähinnä antaa suosituksia siitä, miten edunvalvojan tulisi toimia.
Käytännössä kantelun seuraukset riippuvat siitä, mitä asian selvittelyssä tulee ilmi. Voimme todeta, että asia ei aiheuta toimenpiteitä, tai
- antaa ohjeistusta
- kiinnittää edunvalvojan huomiota hyvään edunvalvontatapaan tai johonkin asiaan vastaisen varalta
- antaa huomautuksen edunvalvojalle, jos tämä on toiminut lainvastaisesti tai laiminlyönyt velvollisuutensa
- ryhtyä toimenpiteisiin, joilla
- edunvalvoja vapautetaan tehtävästään ja päämiehelle määrätään uusi edunvalvoja
- edunvalvojalle määrätään sijainen tiettyihin toimiin.
1. Tee kantelu mieluiten lomakkeellamme. Tallenna lomake itsellesi ennen kuin alat täyttämään sitä.
Kantelu edunvalvojan toiminnasta
Voit myös tehdä vapaamuotoisen kantelun, mutta kirjoita siihen samat tiedot, joita lomakkeessa kysytään.
2. Lähetä kantelu meille sähköpostitse [email protected] tai postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1004, 00531 Helsinki.
3. Käsittelemme kantelun.
Selvitämme, voiko kantelussa esitetyn asian ratkaista muulla tavalla, kuten edunvalvojaa neuvomalla.
Jos asiaa ei voi ratkaista muuten, käsittelemme kantelun ja pyydämme edunvalvojan selvityksen asiaan. Liitämme edunvalvojalle menevään selvityspyyntöön toimittamasi kantelun sellaisenaan.
4. Ratkaisemme asian.
Lue kantelun mahdollisista seurauksista ylemmästä kysymyksestä.
Käsittelyaika
Käsittelemme kantelut pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika vaihtelee tapauskohtaisesti.