Digituki lyhyesti
Digituki antaa tukea sähköiseen asiointiin sekä palveluiden ja laitteiden käyttöön. Se auttaa asiakasta käyttämään laitteita ja asioimaan sähköisissä palveluissa itsenäisesti ja turvallisesti.
Digituen muotoja ovat:
- etätuki: chat-, puhelin- tai videotuki, kylmät asiointipisteet
- lähituki: asiointipisteet, vertaistuki, kotiin vietävä tuki
- koulutukset: verkkokoulutukset, kansalaisopistot, kurssit
Digituen sisältö voi vaihdella. Se voi olla esimerkiksi sähköisen asioinnin opastamista, sovellusten asentamista tai sovellusten ja palvelujen käyttöönotossa neuvomista. Jokaisen organisaation on hyvä määrittää, minkälaista digitukea se tarjoaa.
Meistä jokainen tarvitsee joskus digitukea. Yhteiskuntamme on laajasti digitalisoitunut. Keskeiset palvelut on saatavilla sähköisesti ja lisäksi on olemassa paljon arkea helpottavia ja meitä viihdyttäviä digipalveluita. Digitaalinen toimintaympäristö on kuitenkin jatkuvassa muutoksessa: arki digitalisoituu eri ihmisille eri tavalla ja eri tahtia. Digituen tarve elää digitalisaatiokehityksen mukana, sillä tarvitut taidot muuttuvat jatkuvasti.
Monet yhteisöt ja organisaatiot ovat digimurroksessa ottaneet tai saaneet vastuulleen digituen tehtäviä.
Vakiintuneita digituen antajia ovat julkisten palveluiden tarjoajat, joiden lakisääteisenä tehtävänä on osana oman palvelun käytön tukea tarjota apua myös digitaaliseen asiointiin. Lisäksi osassa kunnista on myös kunnan omat palvelut ylittävää yleistä digitukea. Myös kirjastoilla on tärkeä rooli tukea digiosaamisen kehittämisessä.
Digitukea annetaan paljon myös järjestöissä. Järjestöjen tarjoama tuki on usein suunnattu erityisesti tietyille kohderyhmille, esimerkiksi ikäihmisille. Lisäksi järjestökentässä on paljon toimijoita, jotka antavat digitukea asiakkailleen varsinaisen toimintansa ohessa.
Digitukea tarjotaan myös monissa yrityksissä sekä maksullisena että maksuttomana palveluna. Keskeisiä digitukijoita esimerkiksi pankit ja teleoperaattorit, jotka antavat tukea omien digipalvelujen käytössä.
Lisäksi merkittävä osa työssäkäyvien digituesta tapahtuu työpaikoilla. Kansalaisopistoilla on tärkeä rooli aikuisten digitaitojen kasvattajana.
Suuri osa digituesta jää piiloon. Keskeistä digitukea on se, kun tavalliset ihmiset tukevat ja auttavat läheisiään käytännön asioissa kodeissa, työpaikoilla ja sosiaalisessa mediassa. Digituki on usein hiljaista ja näkymätöntä – mutta samaan aikaan se on läsnä kaikkialla arjessa.
Löydät digituen palvelupaikat Suomi.fiLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab-verkkosivustolta:
- Digituen antajat Suomi.fi-palvelussaLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- Digituen antajat Linkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tabSuomi.fiLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab-kartallaLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab
KansalaisneuvontaLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab on Digi- ja väestötietoviraston palvelu, joka opastaa oikean viranomaisen luo ja neuvoo palvelujen käytössä.
Digi- ja väestötietoviraston Digituki-palvelu kehittää digitukea kansallisesti. Digituki-palvelu kouluttaa ja tukee digitukijoita, tutkii digiosaamisen ilmiöitä ja kehittää digituen toimintamalleja yhdessä digituen toimijoiden kanssa.