Äänioikeusrekisteri
Perustamme jokaista vaalia varten äänioikeusrekisterin väestötietojärjestelmän tietojen perusteella. Teemme sen viimeistään keskiviikkona kuusi viikkoa ennen vaalipäivää. Äänioikeusrekisteriin otetaan äänioikeutettujen tiedot sellaisina kuin ne ovat väestötietojärjestelmässä perjantaina klo 24 seitsemän viikkoa ennen vaalipäivää.
Mihin rekisteriä käytetään?
Ennakkoäänestettäessä rekisteristä tarkistetaan äänioikeus.
Lisäksi rekisteriin merkitään, milloin ja missä äänioikeutettu on äänestänyt ennakkoon. Tämän perusteella voimme tehdä vaalipäivän äänestyspaikoille vaaliluettelot, joissa on niiden tiedot, jotka eivät ole äänestäneet ennakkoon.
Kuka rekisteriä käyttää?
Äänioikeusrekisteriä käytetään meillä, äänestyspaikoilla ja kunnissa.
Onko äänioikeusrekisteri julkinen?
Kyllä on. Äänioikeusrekisterin tiedot ovat saatavissa meiltä puhelimitse tai otteina aikaisintaan 41 päivää ennen vaalipäivää. Omien tietojen tiedustelu on maksutonta, mutta muut otteet ovat maksullisia.
Huomaa, että rekisteriin merkityt tietosi näkyvät ilmoituskortissa, joka lähetetään viimeistään 24. päivänä ennen vaalipäivää.
Mitä teen, jos tiedoissani on virhe?
Voit tarkistaa meiltä, että tietosi ovat oikein äänioikeusrekisterissä, aikaisintaan maanantaina kuusi viikkoa ennen vaalipäivää.
Jos tietosi puuttuvat tai ovat virheellisiä,
- ota yhteyttä puhelinpalveluumme 029 553 6370 (arkisin kello 9-16.15, aukeaa 41 päivää ennen vaalipäivää) tai
- tee meille kirjallinen oikaisuvaatimus viimeistään 16. päivänä ennen vaalipäivää klo 16 mennessä oikaisuvaatimuslomakkeella.
Ratkaisemme oikaisuvaatimukset viimeistään 13. päivänä ennen vaalipäivää. Äänioikeusrekisteri tulee lainvoimaiseksi 12. päivänä ennen vaalipäivää.
Millä muilla tavoin väestötietojärjestelmää hyödynnetään vaaleissa?
Väestötietojärjestelmästä tarkastetaan ehdokkaiden tiedot, joiden perusteella perustetaan ehdokasrekisteri.
Lisäksi väestötietojärjestelmästä tarkastetaan Suomen kansalaisten määrä eri vaalipiireissä tai kunnissa, jotta saadaan selville kansanedustajien tai valtuutettujen määrä.
- Eduskuntavaaleja varten Suomi on jaettu 13 vaalipiiriin. Ahvenanmaan vaalipiiristä valitaan aina yksi kansanedustaja. Muista vaalipiireistä valitaan kansanedustajia sen mukaan, kuinka paljon vaalipiirissä asuu Suomen kansalaisia syyskuun lopussa.
- Kunnallisvaaleissa valittavien valtuutettujen vähimmäismäärä määräytyy sen perusteella, paljonko kunnassa on asukkaita vaalivuoden toukokuun lopussa.
Muista ilmoittaa osoitteenmuutoksesta meille Digi- ja väestötietovirastolle. Osoitteen ajantasaisuus on tärkeää esimerkiksi vaalien lähestyessä. Lähetämme sinulle äänioikeudesta kertovan ilmoituskortin tiedossamme olevaan osoitteeseen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö