Henkilötunnus
Henkilötunnus on yksilöimiskeino, joka yksilöi henkilöt vielä tarkemmin kuin nimi. Täysin samannimisiä ihmisiä on, mutta ei kahta, joilla olisi täysin sama henkilötunnus. Henkilötunnus on tarkoitettu pysyväksi.
Henkilötunnusta käytetään henkilöiden yksilöintiin eri viranomaisten rekistereissä ja tietojärjestelmissä sekä näiden välisessä tietoliikenteessä. Myös jotkut yksityisen sektorin toimijat, kuten pankit, vakuutusyhtiöt ja yksityiset terveyspalveluntarjoajat, voivat tarvita henkilötunnuksen varmistaakseen, että tietoja rekisteröidään juuri oikealle henkilölle.
Henkilötunnus annetaan henkilölle, joka on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään. Henkilötunnus otettiin Suomessa käyttöön 1960-luvulla.
Henkilötunnuksen saaminen Suomessa syntyneelle lapselle ei vaadi vanhemmilta toimenpiteitä. Sairaala ilmoittaa tiedon syntyneestä lapsesta suoraan väestötietojärjestelmään ja syntymätietojen rekisteröimisen yhteydessä lapselle merkitään väestötietojärjestelmään henkilötunnus.
Ulkomailla syntynyt Suomen kansalainen saa henkilötunnuksen, kun Digi- ja väestötietovirasto on vanhempien pyynnöstä rekisteröinyt lapsen väestötietojärjestelmään.
Ulkomailta Suomeen adoptoitava lapsi saa yleensä henkilötunnuksen Suomeen tulonsa jälkeen. Joistakin maista adoptoidut saavat kuitenkin henkilötunnuksen jo ennen Suomeen tuloa.
Ulkomailta Suomeen muuttava ulkomaan kansalainen saa henkilötunnuksen, kun hänet on oleskeluluvan myöntämisen yhteydessä tai omasta pyynnöstään rekisteröity väestötietojärjestelmään.
Henkilötunnus on tarkoitettu pysyväksi. Se voidaan muuttaa vain, jos syntymäaika tai sukupuoli on ollut virheellinen tai jos henkilö vahvistetaan kuuluvaksi vastakkaiseen sukupuoleen. Lisäksi hyvin poikkeuksellisissa tapauksissa henkilötunnusta voidaan muuttaa henkilön suojelemiseksi, jos hänen terveytensä tai turvallisuutensa on uhattuna tai jos toinen henkilö on toistuvasti väärinkäyttänyt tunnusta.
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista 661/2009, 11 §
Usein kysytyt kysymykset
Henkilötunnusta tarvitaan esimerkiksi eläkkeiden ja muiden etuuksien hakemisessa. Myös palkkoja ja palkkioita maksettaessa sitä tarvitaan, jotta rahat menisivät oikeille henkilöille.
Henkilötunnuksen huolellinen käyttö vähentää rekistereiden virhemahdollisuuksia ja lisää näin osaltaan yksilön tietosuojaa.
Henkilön tunnistamiseen ei saa käyttää yksinomaan henkilötunnusta tai henkilötunnuksen ja nimen yhdistelmää, vaan luotettavaan tunnistamiseen tarvitaan muitakin henkilötietoja (Tietosuojalain (1050/2018) 29 §:n 5 momentti).
Henkilötunnus kertoo henkilön syntymäajan ja väestötietojärjestelmään merkityn sukupuolen.
Henkilötunnuksesta ei ilmene muita henkilötietoja, kuten esimerkiksi henkilön kansalaisuutta, kotikuntaa ja oleskeluoikeutta Suomessa. Et myöskään voi osoittaa henkilöllisyyttäsi yksinomaan ilmaisemalla henkilötunnuksesi.
Maija Mäkinotkelman henkilötunnus on 131052-308T. Siinä syntymäaika, 131052, kertoo päivän, kuukauden ja vuoden, jolloin Maija on syntynyt, eli 13. lokakuuta -52.
Syntymäajan jäljessä oleva välimerkki kertoo syntymävuosisadan. Maijalla se on yhdysmerkki (-), joten hän on syntynyt 1900-luvulla eli vuonna 1952. Henkilöillä, jotka ovat syntyneet 1800-luvulla, välimerkki on plusmerkki (+), 1900-luvulla syntyneillä joko yhdysmerkki (-) tai Y-kirjain ja 2000-luvulla syntyneillä A-kirjain. Tulevaisuudessa voidaan ottaa käyttöön myös muita henkilötunnuksen välimerkkejä henkilötunnusten riittävyyden takaamiseksi (ks. asetus väestötietojärjestelmästä 2 §).
Yksilönumerolla, joka Maijalla on 308, erotetaan toisistaan henkilöt, joilla on sama syntymäaika. Numero on miehillä pariton ja naisilla parillinen. Käytännössä yksilönumeroksi annetaan jokin luku väliltä 002–899.
Jos lapsi on syntynyt kotona tai muualla kuin terveydenhuollon toimintayksikössä, lääkärin, kätilön, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön, joka on avustanut äitiä, on ilmoitettava elävänä syntyneestä lapsesta väestötietojärjestelmään (Digi- ja väestötietovirastoon).
Ilmoitus tehdään lomakkeella ”Ilmoitus syntymästä väestötietojärjestelmään”. Lomake täytetään ja lähetetään Digi- ja väestötietovirastoon viimeistään synnytystä seuraavana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä siitä, kun tieto lapsen syntymästä on ilmoitettu terveydenhuollon toimintayksikölle tai terveydenhuollon ammattihenkilölle. Jos terveydenhuollon toimintayksiköllä on lupa ilmoittaa syntymätiedot sähköisesti, ei tätä lomaketta pääsääntöisesti käytetä. Lomakkeita saatavissa Digi- ja väestötietovirastosta.
Jos lapsi syntyy ilman terveydenhuollon ammattihenkilön avustusta, äidin itse tai sen, jonka huollossa lapsi on, on ilmoitettava syntymästä terveydenhuollon toimintayksikölle tai terveydenhuollon ammattihenkilölle, jonka on ilmoitettava syntymästä edelleen väestötietojärjestelmään (Digi- ja väestötietovirastoon). Lomakkeita saa Digi- ja väestötietovirastosta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö