Muutosvaiheen ohjeet hyvinvointialueille
Digi- ja väestötietovirasto haluaa varmistaa, että hyvinvointialueet saavat sujuvasti käyttöönsä toimintansa kannalta välttämättömät Digi- ja väestötietoviraston tuottamat palvelut. Kokoamme tälle sivulle keskeiset ohjeet hyvinvointialueiden valmisteluun.
Hyvinvointialueiden aloittamisen kannalta kriittisien palvelujen käyttöönotto on välttämätöntä hoitaa kuntoon hyvissä ajoin vuoden 2022 aikana, jotta hyvinvointialueen toiminta voi alkaa vuoden 2023 alussa.
Tältä sivulta löydät tietoa palveluista ja niiden käyttöönotosta.
Katso myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin >>
Hyvinvointialueille suunnatut infotilaisuudet ja klinikat!
Järjestimme syksyllä 2022 infotilaisuuksia ja klinikoita, joissa kerroimme, mitä muutoksia hyvinvointialueiden tulee tehdä käyttämissään Digi- ja väestötietoviraston tuottamissa palveluissa.
Tutustu tilaisuuksien esitysmateriaaleihin ja katso tallenteet
- 6.9.2022 klo 9.00-12.00: Infotilaisuus ict-palvelutoimittajille
- 13.9.2022 klo 13.00–15.00: Klinikka kriittisistä palveluista
- 10.10.2022 klo 13.00–15.00: Klinikka palveluista, joiden käyttöönottoa tulee edistää kriittisimpien palvelujen käyttöönoton rinnalla
- 9.11.2022 klo 13.00–15.00: Lakimuutoksiin liittyvät muutokset ja Digi- ja väestötietoviraston tukipalvelut
- Tutustu tilaisuuden esitysmateriaaleihin (pdf)
- Katso tilaisuuden tallenne
Kriittiset palvelut, joiden käyttöönotto on välttämätöntä hyvinvointialueen toiminnan käynnistymiseksi
Seuraavien palvelujen käyttöönotto ja niissä tehtävät muutokset ovat kriittisiä hoitaa kuntoon, jotta hyvinvointialue voi aloittaa toimintansa.
Tähän osioon kootut ohjeet kertovat, mitä hyvinvointialueiden valmistelijoiden tulee tehdä
- hyvinvointialueiden toimikorttisopimusten ja sote-palveluvarmenteiden suhteen
- potilasrekisterien päivityksissä sekä syntymä-, kuolin- ja huoltotietojen ilmoittamisessa käytettävien väestötietopalvelujen käyttöönotossa
- sähköisten asiointipalvelujen tunnistautumisessa käytettävän Suomi.fi tunnistuksen käyttöönottoasioissa
Lue alta lisää seuraavien palvelujen käyttöönotosta ja palveluihin tarvittavista muutoksista.
Hyvinvointialueiden toimikorttisopimukset
Jokaisen hyvinvointialueen tulee tehdä omat sopimuksensa keskitetysti Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta 30.9.2022 mennessä.
Toimikaa näin:
- Valitkaa sopimuspaketiksi Sote-julkinen konsernisopimus ja lisätkää hakemukseen liitteeksi täydennetty ”Hyvinvointialueiden rekisteröinti-pisteet” -lomake sopimuksen piiriin kuuluvista rekisteröintipisteistä.
- Toimikorttisopimushakemus ja rekisteröintipisteet-liite tulee lähettää Digi- ja väestötietovirastoon 30.9.2022 mennessä verkkoasioinnin kautta.
- Katso tarkemmat ohjeet: https://dvv.fi/hyvinvointialueiden-toimikorttiohjeet
Valtuutusten siirtäminen hyvinvointialueille
Osa julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröintipisteistä on valtuutettu tekemään rekisteröintejä myös muille organisaatioille. Valtuutukset voidaan siirtää hyvinvointialueille, jos valtuutettu rekisteröintipiste jatkaa toimintaansa hyvinvointialueella. Jotta valtuutukset voidaan siirtää, tulee sekä hyvinvointialueen että valtuuttaneen organisaation hyväksyä siirto.
Valtuutuksia ei voi siirtää uusille tai lopettaville rekisteröintipisteille. Jos haluatte siirtää valtuutuksen uudelle rekisteröintipisteelle, valtuuttajaorganisaation tulee tehdä sopimus ja valtuutus hyvinvointialueelle kokonaan uutena sopimuksena/valtuutuksena Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnissa.
Jos haluatte siirtää valtuutuksen, toimikaa näin:
- Tämänhetkinen valtuutettu organisaatio: pyytäkää valtuuttaja-organisaatiolta hyväksyntä valtuutusten siirrosta vapaamuotoisella lomakkeella (ohjesivuilla lomake, jota voi hyödyntää) ja toimittakaa tieto hyväksynnästä hyvinvointialueelle, jolle valtuutus siirtyy.
- Jos valtuutuksia siirtyy, jokainen hyvinvointialue toimittaa kootun listauksen valtuutusten siirtymisestä (ja/tai loppumisesta) Digi- ja väestötietovirastolle 31.10.2022 mennessä. Listaukset lähetetään osoitteeseen varmennepalvelut[at]dvv.fi.
Korttien uusiminen hyvinvointialueilla
Ammattikortteja ei tarvitse uusia organisaatiomuutoksen vuoksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja toimijakortit tulee uusia. Huomioikaa uusittavien korttien osalta:
- Kortit tilataan uuden organisaation sopimuksen alta
- Organisaationimi ja/tai sähköpostiosoite muuttuvat
Uusien henkilöstö- ja toimijakorttien tilaaminen voidaan aloittaa heti, kun hyvinvointialueen sopimus ja mahdolliset rekisteröintipistetilaukset on käsitelty ja rekisteröijäoikeudet ovat kunnossa.
Hyvinvointialueen organisaatioille voidaan tuottaa niiden tiedoilla voimassa olevia kortteja jo ennen 1.1.2023, koska hyvinvointialueet on perustettu/rekisteröity 1.7.2021, jolloin laki hyvinvointialueesta tuli voimaan. Kortit voi siis tilata heti voimassa oleviksi, jos hyvinvointialueen sopimusuusinnat on tehty.
Vanhojen organisaatioiden mukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja toimijakortit ja niiden perusteella luodut varakortit saavat siirtymäajan 28.2.2023 asti. Tämän jälkeen rekisteröijät sulkevat kortit.
HUOM! Ohjeistukset eivät koske alueiden apteekkeja. Pelastuslaitoksille annetaan oma ohjeistuksensa osoitteessa https://dvv.fi/hyvinvointialueiden-toimikorttiohjeet
Palveluvarmenteet hyvinvointialueilla
Uutta terveydenhuollon (sote-) palveluvarmennetta tarvitaan uudelle kanta liityntäpisteelle, eli OIDille.
Jotta siirtymä uusiin hyvinvointialueisiin saataisiin sujuvaksi eikä mikään osanen (esim. tilaaminen, toimitus tai asennus) ruuhkaantuisi, on tärkeää että toimijat mahdollisuuksien mukaan tilaavat varmenteita jo syksyn 2022 aikana. Tämä on mahdollista heti kun OID on määritelty uudelle organisaatiolle.
Siirtymäaika hyvinvointialueen OID-koodin käyttöönotolle asiakas- ja potilastietojärjestelmissä määritellään organisaatiokohtaisesti THL:n ja KELA:n kanssa. Siirtymäaika sovitaan jokaiselle alueelle erikseen aluekohtaisissa palavereissa syksyn 2022 aikana. Siirtymäajan voi toimia sekä vanhan organisaation OID-koodilla että uudella hyvinvointialueen OID-koodilla. Vanhalla soten palveluvarmenteella voi kuitenkin toimia varmenteen voimassaolon ajan. Halutessaan voitte itse sulkea tarpeettomaksi käyneen palveluvarmenteen Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta. Digi- ja väestötietovirastoei sulje voimassaolevia varmenteita.
Palveluvarmenteet tilataan Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta lähtökohtaisesti organisaation omalta tililtä. Jokainen varmenne haetaan uudella hakemuksella, joten sopimusten siirtoja tms. ei palveluvarmenteisiin liittyen tule. Tilaamista varten uusi toimija tarvitsee oman tilin verkkoasioinnissa.
Siirry Verkkoasiointi-palveluun.
Lisätietoja:
- Toimikorttisopimukset ja korttien rekisteröinti: varmennepalvelut[at]dvv.fi
- Rekisteröijien oikeudet ja Vartti-järjestelmä: vartti[at]dvv.fi
- Palvelu- ja palvelinvarmenteet: vptuotanto[at]dvv.fi
Väestötietojärjestelmän tietojen hakupalveluita on kaksi:
- VTJkysely on organisaation työntekijöiden käyttöön tarjottava selainkäyttöinen sovellus, jolla voi hakea yksittäisiä tietoja väestötietojärjestelmästä. VTJkysely sopii organisaatiolle, jolla ei ole tarvetta tai mahdollisuutta hakea väestötietojärjestelmän tietoja käsiteltäväksi oman organisaationsa tietojärjestelmässä.
- VTJkysely-rajapinta on palvelu, joka integroidaan organisaation oman tietojärjestelmän kanssa. VTJkysely-rajapinta sopii organisaatiolle, joka haluaa käsitellä tietoja omaan käyttötarkoitukseensa räätälöidyssä järjestelmässä.
Tietoluvat kuntoon lokakuussa 2022
Olemassa olevat sote- ja pelastuspalveluiden VTJ-hakupalveluiden tietoluvat eivät siirry hyvinvointialueiden nimiin, vaan jokaisen hyvinvointialueen tulee hakea omat VTJkyselyn-selainsovelluksen ja VTJkysely-rajapinnan luvat.
Hakekaa VTJkyselyn ja VTJkysely-rajapinnan lupia Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta lokakuun 2022 aikana. Hakemuksen voi tehdä suomeksi tai ruotsiksi.
VTJ-kyselyrajapinnan käyttö edellyttää Suomi.fi palveluväylän käyttöä, joten Suomi.fi palveluväylän käyttölupaa kannattaa hakea samaan aikaan VTJkysely-rajapinnan kanssa.
Hyvinvointialueille räätälöidyt kattoluvat
Digi- ja väestötietovirasto tekee uudet hyvinvointialueille räätälöidyt tietoluvat (kattolupa).
Kattoluvat valmistuvat lokakuuhun 2022 mennessä. Kattoluvissa on määritelty ne tietosisällöt, jotka hyvinvointialueet voivat saada käyttöönsä.
VTJkysely-selainsovellus
Sosiaali- ja terveystoimen VTJkyselyn kyselykäyttäjät tullaan siirtämään hyvinvointialueen kunnilta uuteen perustettavaan hyvinvointialueen organisaatioon, kun lupa on myönnetty hyvinvointialueelle.
Pelastustoimen VTJkyselyn kyselykäyttäjät tullaan siirtämään kuntien kattoluvan alta uuden perustettavan pelastustoimen kattoluvan alle. Samalla kunnilta poistetaan hyvinvointialueelle siirretyt sosiaali- ja terveystoimen roolit sekä pelastustoimen roolit. Päivityksestä ei aiheudu toimenpiteitä kunnille.
VTJkysely-rajapinta
Kuntien ja sosiaali- ja terveystoimen kuntayhtymien sekä sairaanhoitopiirien nykyinen kattolupa tullaan päivittämään vastaamaan 2023 tilannetta. Nykyisestä kuntien luvasta tullaan poistamaan hyvinvointialueiden omaan kattolupaan siirtyvät käyttötarkoitukset. Päivityksestä ei aiheudu toimenpiteitä kunnille.
Näin liitytte kattolupaan
Ilmoittakaa Digi- ja väestötietovirastolle mahdollisimman pian lupien yhteyshenkilöt, joiden kanssa voimme aloittaa keskustelut lupa-asioihin liittyen.
Jokaisen hyvinvointialueen tulee liittyä kattolupaan hakemuksella.
- Hakekaa tietolupaa sähköisesti lokakuun 2022 aikana Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta.
- Jos olet jo rekisteröitynyt verkkoasioinnissa asiakastilin käyttäjäksi, kirjaudu sisään sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jotka annoit palveluun rekisteröityessäsi. Voit myös käyttää tunnistautumiseen Suomi.fi-tunnistautumista.
- Jos et ole vielä rekisteröitynyt asiakastiliin käyttäjäksi, paina Rekisteröidy-painiketta
VTJkysely-selainsovellus
- Valitse ”Aloita uusi hakemus”
- Siirry välilehdelle ”julkishallinto”.
- Valitse kohta ”Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä” ja sen jälkeen kohta ”VTJkyselyn tietolupahakemus”. Paina ”Aloita”.
- Valitse ” Uusi hakemus” -alasvetovalikosta vaihtoehdoksi ”Hyvinvointialue VTJkysely” tai ”Pelastustoimi, VTJkysely”
- Tämän jälkeen pääset tutustumaan lupaan ja sopimukseen ja täyttämään hakemuksen, jolla sitoudut kattolupaan.
- Täydennä hakemukseen kaikki tarvittavat tiedot. Pystyt lähettämään lomakkeen käsiteltäväksi vasta kun tarvittavat kentät on täytetty.
- Laittakaa hakemukselle kunnat, jotka kuuluvat Hyvinvointialueeseen tai Pelastustoimeen.
- Tarkista antamasi tiedot ja paina ”Lähetä DVV:lle”
- Tietolupahakemuksen voi hyväksyä henkilö, jolla on toimivalta asiassa.
Hae myös turvakielto-oikeudet VTJkysely-selainsovellusta varten
Kattolupaan liittymisen yhteydessä voitte tarvittaessa hakea myös turvakielto-oikeudet seuraavasti:
- Mene Digi- ja väestötietoviraston verkkoasiointiin
- Valitse ”Aloita uusi hakemus”
- Siirry välilehdelle ”julkishallinto”.
- Valitse kohta ”Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä” ja sen jälkeen kohta ”VTJkyselyn tietolupahakemus”. Paina ”Aloita”.
- Valitse ” Uusi hakemus” -alasvetovalikosta vaihtoehdoksi ”Hyvinvointialue turvakiellon alaiset tiedot, VTJkysely”
- Täytä Organisaation tiedot, tietojen käyttö sekä tietojen suojaus ja käsittely –lomakkeet. Valitse tarvitsemasi tiedot otsikon ”Turvakiellon alaiset tiedot” alta.
- Hakemuksen voi hyväksyä henkilö, jolla on toimivalta asiassa.
VTJkysely-rajapinta
- Valitse ”Julkishallinto” välilehti
- Valitse ”Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä”
- Valitse avautuvasta valikosta ” VTJkysely-rajapinnan tietolupahakemus” ja paina Aloita
- Valitse avautuvan hakemuksen yläosan ”Uusi hakemus” valikosta hyvinvointialueille tarkoitettu kattolupa
- Täydennä hakemuksen tiedot. Pystyt lähettämään lomakkeen käsiteltäväksi vasta kun tarvittavat kentät on täytetty
- Tarkista antamasi tiedot ja paina ”Lähetä DVV:lle”
Lisätietoja
Lisätietoja väestötietopalveluista organisaatioille >>
VTJkysely-selainsovelluksesta:
- vtjkysely[at]dvv.fi
VTJkysely-rajapinnasta:
- vtjkysely-rajapinta@[at]dvv.fi
Ohjeita Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoon: https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/kayttoonotto/vaiheet
Tukea Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoa varten: palveluvayla-kayttoonotot[at]dvv.fi
Muutostietopalvelu
Muutostietopalvelu on henkilörekisterien jatkuva päivityspalvelu valtion ja kuntien viranomaisille
Palvelussa päivitetään asiakasorganisaation rekisteriin muuttuneita tietoja säännöllisesti
- Lähes kaikki Suomen 300 kuntaa ovat päivityksessä muutostietopalvelun kautta.
- Lisäksi kaikki nykyiset sairaanhoitopiirit ja sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymät ovat päivityksessä palvelun kautta.
- Päivitys perustuu henkilön kotikuntatietoon väestötietojärjestelmässä (VTJ) ja palvelussa toimitetaan tietoja vain organisaation toimialueen kuntien väestöstä.
- Nykyinen päivitysrytmi on 1 tai 2 viikkoa, jolloin edellisen/edellisten viikkojen aikana rekisteröidyt muutokset välitetään päivitettävään rekisteriin aina seuraavan viikon keskiviikkona.
- Rekisterinpitäjäorganisaatio voi käyttää tietoja omassa viranomaistoiminnassaan ja palvelujen tarjoamisessa toimialueensa asukkaille.
- Hyvinvointialueet voivat käyttää samaa palvelua.
Muutostietopalvelu hyvinvointialueen henkilörekisterin päivitykseen
- Digi- ja väestötietovirasto myöntää hyvinvointialueille yleisen tietoluvan, jonka perusteella hyvinvointialueet voivat tilata muutostietopalvelun käyttöönsä.
- Palvelun käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueen kirjallista hakemusta/tilausta, joka tehdään DVV:n verkkoasioinnin kautta.
- Jos hyvinvointialueelle siirtyy henkilötietoja kunnan tai sairaanhoitopiirin nykyisestä potilasrekisteristä, ovat tiedot todennäköisesti olleet jo päivityksessä DVV:n muutostietopalvelun kautta.
- Huom. Koska palvelu toimii kuntarajauksen perusteella, eivät alueelta pois muuttaneet henkilöt ole olleet muuton jälkeen enää mukana päivityksessä.
- Hyvinvointialue voi tilata samojen kuntien väestötietojen päivityksen, jolloin aineisto on identtinen kunnalle tai sairaanhoitopiirille toimitetun aineiston kanssa.
- Hyvinvointialue voi tarvittaessa tilata alussa myös perustiedot koko toimialueensa väestöstä, jolloin tiedot ovat poimintahetken tilanteen mukaisia elossa olevista henkilöistä, joilla on kotikuntana jokin hyvinvointialueen kunnista.
- Muutostietopalvelu ei mahdollista kuolleiden tai ulkokuntalaisten henkilöiden tietojen päivitystä.
VTJ-muutosrajapinta - Uusi julkishallinnon rekisterien jatkuva päivityspalvelu
VTJ-muutosrajapinta on jo saatavilla kuntien, sairaanhoitopiirien ja kuntayhtymien henkilörekisterien päivitykseen. Se korvaa muutostietopalvelun vuoden 2024 loppuun mennessä. Nykyisen kaltaista peräkkäistiedostoa toimitetaan kunnille vuoden 2024 loppuun saakka.
VTJ-muutosrajapinnan kautta välitetään samoja väestötietojärjestelmän tietoja ja tietosisällöltään samoja tietoryhmiä kuin nykyisessä muutostietopalvelussa.
Uuden palvelun etuja
- Joustava päivitysrytmi
- Tietojen ajantasaisuus paranee
- Nykyinen kuntarajaus kunnan tai sairaanhoitopiirin väestötietojen päivityksessä säilyy tietojen hakuperusteena
- Kuntien ja sairaanhoitopiirien sekä hyvinvointialueiden rekisterien päivitys tulee mahdolliseksi myös henkilötunnusten perusteella
Muutostietopalvelu | Uusi VTJ-muutosrajapinta | |
Päivitysrytmi | 1 tai 2 viikkoa | Kerran päivässä |
Merkistö | ISO 8859-1 | UTF-8 |
Tiedonsiirto | Tiedosto | REST-rajapinta |
Protokolla | SFTP | HTTPS/suomi.fi-palveluväylä |
Tiedostomuoto | Peräkkäistiedosto | JSON (standardi) |
Kuinka VTJ-muutosrajapinnan saa käyttöön?
- Uusi VTJ-muutosrajapinta on kuntien, kuntayhtymien, sairaanhoitopiirien ja hyvinvointialueiden saatavissa
- Palvelun käyttö edellyttää muutoksia rekisterinpitäjän henkilörekisterin päivitysrutiineihin
- Kaikki kyselyt tehdään samaan rajapintaan
- Henkilöiden perustietojen haku alkulatauksena kaikista alueen henkilöistä kotikuntarajauksella
- Henkilöiden perustietojen haku henkilötunnusten perusteella
- Muutostietojen haku päivityksinä esim. kerran vuorokaudessa
- Tietoja välitetään Suomi.fi-palveluväylän kautta
- Tiedot voidaan päivittää kotikuntasuhteen perusteella niin että alueelle muuttaneiden ja syntyneiden henkilöiden tiedot tuodaan automaattisesti rajapintaan noudettaviksi
- Henkilöiden tietojen päivitys on mahdollista myös henkilötunnusten perusteella siten että kunta ylläpitää rekisteriä asiakkaina olevien ulkokuntalaisten henkilöiden henkilötunnuksista ja hakee niiden perusteella päivitystietoja rajapinnasta
- Palvelun testirajapinta Hiekkalaatikko sisältää rajapinnan ja tietokenttien tarkemmat kuvaukset
Muistilista palveluun siirtyville kunnille
- Palvelun käyttöönotto edellyttää muutoksia kunnan päässä aineistojen noutoon, sisäänlukuun ja mahdollisesti myös käytettäviin ohjelmistoihin
- Tietolupa
- Kunnille on myönnetty lupa saada palvelun kautta tietoja kunnan viranomaistehtävien hoitoon
- Tietojen tilaus ja lupa ehtojen hyväksyminen samalla voidaan tehdä
- Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta
- Tilausohjeet ovat VTJ-muutosrajapinnan verkkosivuilla
- Kuntien valmiit tietopaketit
- Päivitystiedot kuntarajauksen perusteella
- Laajat väestötiedot
- K2000
- Haku henkilötunnuksilla
- Varhaiskasvatus Vaka
- Perusopetuksen oppijarekisteri
- Kunnan asiakasrekisteri
- Päivitystiedot kuntarajauksen perusteella
VTJ-muutosrajapinnan käyttäjäksi siirtyminen
- VTJ-muutosrajapinnan maksut
- Käyttöönottomaksu 1000 euroa
- Päivitysten hakeminen käyttöönoton jälkeen on maksutonta
- Maksu on aineistokohtainen, kahdesta eri aineistosta veloitetaan kaksi käyttöönottomaksua
- Uuteen palveluun siirtyvältä kunnalta ei veloiteta käyttöönottomaksua silloin kun uusi palvelu korvaa entisen muutostietopalvelun
- Muutostietopalvelun tilauksen päättäminen
- Varmistakaa että irtisanottavalla aineistolla ei enää päivitetä mitään kunnan henkilörekisteriä
- Ilmoitus Digi- ja väestötietovirastolle sähköpostilla muutostietopalvelu[at]dvv.fi
- Muutostietopalvelun aineistot on välitetty TietoEvry Oyj:n aineistonhallinnan kautta. Jos kunta ei enää käytä palvelua, sen voi irtisanoa ilmoittamalla asiasta Tietoevrylle bix.servicedesk[at]tietoevry.com
VTJ-muutosrajapinnan käyttö Suomi.fi-palveluväylän kautta
Suomi.fi-palveluväylä on maksuton ratkaisu julkisen ja yksityisen sektorin tiedonvälitykseen. Se toimii ”tiedon valtatienä” julkisten palveluiden välillä. Se tarjoaa yhden yhtenäisen alustan ja tavan kysyä ja jakaa tietoa ja mahdollistaa reaaliajassa monentyyppisen tiedonvaihdon. Palvelu auttaa kehittämään tehokkaampia sähköisiä palveluita ja edistää tietojen uudelleenkäyttöä. Palvelun sisäänrakennettu tietoturva takaa turvallisen ja luotettavan tiedonjaon.
VTJ muutosrajapinnan käyttöönotto Palveluväylän kautta
- Liity Suomi.fi-palveluhallintaan
- Liity Suomi.fi-palveluväylään
- Katso ohje: Käyttöönoton vaiheet
- Hae testiväylän käyttölupaa
- Valitse sopiva liityntäpalvelinratkaisu
- Katso: Liityntäpalvelinvaihtoehdot
- Määrittele liityntäpalvelimelle vähintään yksi alijärjestelmä
- Katso ohje: Uuden alijärjestelmän liittäminen
- Testaa väylän testiympäristössä Palveluväylän testipalveluilla
- Katso ohje: Liityntäpalvelimen testaaminen
- Siirry tuotantoympäristöön
- Katso ohje: Tuotantoympäristöön siirtyminen
- Hae VTJ Muutosrajapinnan käyttölupa ja etene Muutosrajapinnan ohjeen mukaan
- Katso ohje: VTJ muutosrajapinta
Palveluväylään liittymisen muistilista
- Tutustu ja suunnittele
- Mitä palveluita organisaatiosi tarvitsee
- Mitä palveluita on saatavilla väylän kautta
- Järjestelmäntoimittajan kyvykkyydet
- Suunnittele hallinnollinen ja tekninen puoli
tai ulkoista koko prosessi järjestelmäntoimittajalle - Digi- ja väestötietoviraston ’välitoimijamalli’ tulossa vuoden 2022 aikana
- Moni järjestelmäntoimittaja tarjoaa väyläintegraatiota
- Byrokratia
- Käyttöluvan hakeminen Suomi.fi-palveluhallinnassa
- Käyttölupa haetaan lisäksi jokaiseen haluttuun palveluun erikseen (tietoturva)
- Valitse liityntäpalvelinratkaisu
- Oma
- Jaettu liityntäpalvelin
- Järjestelmäntoimittajan/jonkun muun liityntäpalvelin
- Liity testiympäristöön ja testaa testiympäristössä
- Liity tuotantoympäristöön
Lisätietoja
- VTJ-muutosrajapinnan käyttö Suomi.fi-palveluväylän kautta (pdf)
- Suomi.fi-palveluväylän kuvaus ja ohjeistus, liityntäpalvelimen asennustiedot ja hakemuksien lähettäminen: https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/palveluvayla/esittely
- Organisaatioiden Palveluväylässä tarjoamat palvelut ja tietojen päivitys: https://liityntakatalogi.suomi.fi/
- Ota meihin yhteyttä:
- Palveluväylän käyttöönoton prosessiin ja ekosysteemiin liittyvät kysymykset: palveluvayla-kayttoonotot[at]dvv.fi
- VTJ-muutosrajapintaan liittyvät kysymykset: muutostietopalvelu[at]dvv.fi
Rakennustietojen poiminnat
Alueellisille pelastuslaitoksille on aikaisemmin toimitettu rakennus- ja huoneistojen poimintoja. Vastaava poiminta on saatavissa myös hyvinvointialueiden käyttöön pelastustoimen tehtäviä varten.
Vakiomuotoinen rakennus- ja huoneistotietojen poiminta on maksuton kaksi kertaa kalenterivuoden aikana.
Aluerajauksena voidaan käyttää hyvinvointialueeseen kuuluvia kuntia tai osaa niistä, jolloin poimitaan kaikki kunnissa sijaitsevat rakennukset ja niiden tiedot.
Luovutettavat tiedot ovat kulloinkin voimassa olevan Digi- ja väestötietoviraston Rakennus-, huoneisto- ja rakennushanketietojen peruspoiminta –tietuekuvauksen mukaiset.
Lisätietoja rakennustietojen poiminnoista ja kuvaus poiminnan tietosisällöstä: Poimintapalvelut julkishallinnolle
Suomi.fi-tunnistus on kaikille julkishallinnon digitaalisille palveluille tarkoitettu luotettava ja kustannustehokas tunnistautumisen palvelu. Se tarjoaa kaikki Suomessa tarjolla olevat vahvan tunnistautumisen välineet yhdestä paikasta.
Suomi.fi-tunnistusta hyödynnetään digitaalisissa palveluissa, joissa tulee varmistua käyttäjän henkilöllisyydestä. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset hakemukset ja ilmoitukset, ajanvarausjärjestelmät ja terveystietojen tarkistus.
Käyttöluvan hakeminen
Hyvinvointialueen tulee hakea uusi käyttölupa jokaiselle Suomi.fi-tunnistusta hyödyntävälle asiointipalvelulle. Käyttölupahakemuksien tulee olla jätettynä viimeistään 31.10.2022, jotta palvelujen toimivuus voidaan varmistaa.
Hae käyttölupa Suomi.fi-palveluhallinnassa.
Katso myös: Suomi.fi-tunnistuksen käyttölupahakemuksen täyttöohje hyvinvointialueille (pdf)
Alueelle yhdistyvissä organisaatiossa käytössä olleet asiointipalvelut ja niiden Suomi.fi-tunnistus -integraatiot:
- Palvelujen käyttöluvat tulee uusia
- Hyvinvointialueen aloitus 1.1.2023 ei vaadi teknisiä muutoksia käytössä oleviin tunnistus-integraatioihin, jos olemassa olevia palveluja aiotaan hyödyntää ilman muutoksia myös 1.1.2023 jälkeen.
- Huom! Jos käytätte jotain palvelualustaa (esim. easyEDI), tarkistakaa jatkuvuus palveluntarjoajan kanssa.
Käytössä olevan asiointipalvelun Suomi.fi-tunnistus -integraatio vaatii päivitystä, kun
- Verkkopalvelun osoite muuttuu (DNS-muutos)
- Tunnistusintegraatiossa vaihdetaan SAML-sanomien allekirjoitusvarmennetta
- Tutustu tarkempiin ohjeisiin Suomi.fi-palveluhallinnassa
Uusien palvelujen liittäminen Suomi.fi-tunnistukseen
- Hyvinvointialueiden uudet Suomi.fi-tunnistusta hyödyntävät digitaaliset palvelut otetaan käyttöön normaalin käyttöönottoprosessin mukaisesti.
- Tutustu ohjeisiin Suomi.fi-palveluhallinnassa
Lisätietoja Suomi.fi-tunnistuksen käyttöönotosta:
- Suomi.fi-palveluhallinta
- Tukea käyttölupaan liittyvissä kysymyksissä: suomi.fi-kayttoluvat[at]dvv.fi
- Tukea tekniseen käyttöönottoon: tunnistus-kayttoonotot[at]dvv.fi
Palvelut, joiden käyttöönottoa tulee edistää kriittisimpien palvelujen käyttöönoton rinnalla
Seuraavien palvelujen käyttöönottoa ja muutostöitä tulee edistää samanaikaisesti kriittisimpien palvelujen käyttöönoton rinnalla. Myös moni näistä palveluista on sellaisia, joiden on tärkeä olla kunnossa toiminnan alkaessa vuoden 2023 alussa.
Tähän osioon kootut ohjeet kertovat, mitä hyvinvointialueiden valmistelijoiden tulee tehdä, että
- Suomi.fi-palvelutietovarannon tietoja hyödynnetään hyvinvointialueiden omilla verkkosivuilla, hoidontarpeet.fissä ja sähköisessä perhekeskuksessa
- hyvinvointialue pystyy lähettämään asiakkailleen postia sähköisesti
- hyvinvointialue pystyy tarjoamaan mahdollisuuden asioida toisen henkilön puolesta
- tiedonsiirto eri järjestelmien välillä on toimivaa ja esim. syntymä-, kuolin- ja huoltotietojen ilmoittaminen väestötietojärjestelmään toimii Suomi.fi-palveluväylän kautta
- hyvinvointialueiden tietojärjestelmät ovat yhteentoimivia ja tiedonsiirto eri järjestelmien välillä toimii sujuvasti
- tietojärjestelmien testaamisessa on käytettävissä tarvittavaa valmista testiaineistoa
Lue alta lisää seuraavien palvelujen käyttöönotosta ja palveluihin tarvittavista muutoksista.
Suomi.fi-palvelutietovarantoon (PTV) hyvinvointialueet kuvaavat palvelunsa ja niiden asiointikanavat asiakaslähtöisesti, yhdenmukaisen mallin mukaan. PTV:hen rakenteisesti kuvattu data on avoimen rajapinnan kautta käytettävissä missä tahansa, esim. verkkosivuilla, chatboteissa, kartalla, sairaalan digiopasteissa tai organisaation taustajärjestelmässä.
Hyvinvointialueilla on tukipalvelulain perusteella PTV-käyttövelvollisuus.
Palvelutietovarannon hyödyt
Yhteinen tietovaranto vähentää päällekkäistä ylläpitotyötä ja vapauttaa resursseja muuhun. Ajantasainen tieto on yhdestä paikasta kaikkien hyödynnettävissä.
Hyvinvointialueen palvelujen näkyvyys ja löydettävyys parantuu, kun palvelujen tiedot ovat Suomi.fi-palvelutietovarannossa. Tällöin hyvinvointialueiden palvelut tuodaan myös Suomi.fi-verkkopalveluun ja valtakunnallisiin sote-palvelut hoidonperusteet.fi, Omaperhe.fi ja Omaolo -palveluihin. Siksi on tärkeää, että Palvelutietovarantoon syötetty data on laadukasta ja ajan tasalla.
Ota Palvelutietovaranto käyttöön mahdollisimman pian
Palvelutietovarannon käyttöönotto tehdään Suomi.fi-palveluhallinta -sivustolla. Hakemus tulee tehdä mahdollisimman pian.
PTV-työkirja apunanne
Käytössänne on PTV-työkirja hyvinvointialueille. Työkirja sisältää ohjeita PTV-työn organisoimiseen, sisältöjen siirtoon ja integraation toteuttamiseen. Päivitämme työkirjaa säännöllisesti ja tiedotamme asiasta PTV-foorumilla.
Syksyn 2022 aikana järjestämme myös useita koulutuksia ja klinikoita hyvinvointialueiden tueksi.
Materiaalit ja ohjeet PTV-käyttöönoton tueksi
- PTV-koulutusmateriaali hyvinvointialueille ja hyvinvointialueiden valmistelijoille
- Tallenne: PTV-koulutus hyvinvointialueille ja hyvinvointialueiden valmistelijoille
- PTV-ajokortti (kesto 1-2 h)
- SDL-körkort
- PTV-työkirja
- Sote-klinikan 20.5.2022 materiaali (pdf)
- Palvelutietovarannon koulutukset ja koulutustallenteet
Lisätietoja ja tukea käyttöönottoon: ptv-tuki[at]dvv.fi
Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa puolesta-asioinnin sähköisissä asiointipalveluissa. Palvelu tekee puolesta-asioinnista luotettavampaa ja tietoturvallisempaa kuin perinteisillä paperisilla valtakirjoilla asioitaessa. Myös kansalaisille ja yrityksille asiointi on sujuvampaa, kun keskitetystä paikasta saadaan tarkastettua puolesta-asiointioikeus 24/7.
Hyvinvointialueet voivat hyötyä Suomi.fi-valtuuksista kahdella tapaa
- Hyvinvointialue käyttää itse Suomi.fi-valtuuksia, eli sallii puolestaan asioimisen esimerkiksi työntekijöilleen tai muille asiamiehille eri asiointipalveluissa. Suomi.fi-valtuudet kannattaa laittaa kuntoon valtuushakemuksella mieluiten jo vuoden 2022 aikana.
- Hyvinvointialue hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia, eli tarjoaa asukkailleen puolesta-asiointimahdollisuuden omissa sähköisissä asiointipalveluissaan. Suomi.fi-valtuudet saattavat olla jo valmiiksi käytössä hyvinvointialueen hallintaan siirtyvässä sähköisessä asiointipalvelussa, tai hyvinvointialue saattaa itse rakentaa uusia sähköisä asiointipalveluja, joissa Suomi.fi-valtuuksien hyödyntäminen tulee ajankohtaiseksi.
Miten hyvinvointialue saa Suomi.fi-valtuudet käyttöönsä?
Toimikaa näin:
- Tunnistakaa tarvitsemanne asiointivaltuudet, joita työntekijänne tarvitsevat
- Päättäkää vastuuhenkilöt, jotka jatkossa hallinnoivat hyvinvointialueenne valtuuksia ja tehkää Digi- ja väestötietovirastoon hakemus, jolla haette heille valtuutusoikeudet valitsemiinne valtuusasioihin.
- Tunnistakaa organisaationne nimenkirjoitusoikeudelliset henkilöt, jotka allekirjoittavat tämän valtuushakemuksen.
- Hakemuksen liitteeksi tulee liittää dokumentti, joka osoittaa, kuka henkilö/henkilöt ovat oikeutettuja allekirjoittamaan hyvinvointialueen puolesta.
- Lähettäkää hakemus sähköisesti nimenkirjoitukseen osoittavan asiakirjan kanssa Digi- ja väestötietovirastoon.
- Hakemuksen rekisteröinnin jälkeen valtuusoikeuiden saaneilla on mahdollisuus antaa asiointivaltuuksia muille työntekijöille (onnistuu itsepalveluna www.suomi.fi/valtuudet)
- Muistakaa myös miettiä hallintamalli, jonka avulla varmistutte, että valtuuksia annetaan jatkossa vain niihin asioihin, joihin työntekijät niitä tarvitsevat. Työtehtävässään lopettavien työntekijöiden valtuudet on muistettava poistaa. Valtuudet-palvelu tai DVV ei saa mistään tietoa, jos organisaation työntekijä on jäänyt esim. eläkkeelle tai vaihtanut työpaikkaa.
Katso myös:
- Tarkempi ohje hakemuksella valtuuttamiseen julkisyhteisönä (pdf) >>
- Valtuuksien hallintaan liittyvät roolit hyvinvointialueilla >>
Suomi.fi-valtuuksien antaminen ja hallinnointi on yksinkertaista
- Valtuuttaja (eli hyvinvointialue) päättää,
- ketkä saavat asioida hyvinvointialueen puolesta,
- mitä asioita valtuutus koskee ja
- kuinka kauan se on voimassa.
- Hyvinvointialueelle valtuus rekisteröidään aluksi Hakemuksella valtuuttaminen -palvelun kautta www.suomi.fi/valtuudet/hakemuksella-valtuuttaminen
- Hakemuksen hyväksyminen Digi- ja väestötietovirastossa vie muutaman työpäivän.
- Hakemuksella kannattaa hakea yksittäisten asiointivaltuuksien sijaan valtuutusoikeus muutamalle hyvinvointialueen vastuuhenkilölle.
- Valtuuksien hallinta on organisaation omalla vastuulla!
Lisätietoja: organisaatiopalvelut[at]dvv.fi
Miten Suomi.fi-valtuuksia voi hyödyntää omassa asiointipalvelussa?
Vaihtoehto A:
Hyvinvointialueen hallinnoimassa/hyvinvointialueelle siirtyvässä asiointipalvelussa puolesta-asiointi mahdollistetaan Suomi.fi-valtuuksilla
Jos hyvinvointialueen hallinnoimassa/hyvinvointialueelle siirtyvässä asiointipalvelussa puolesta-asiointi mahdollistetaan Suomi.fi-valtuuksilla, se tarkoittaa käytännössä sitä, että hyvinvointialueen asiointipalvelu tekee kyselyn Valtuudet-palveluun selvittääkseen, onko asioijalla valtuutta tai oikeutta asioida toisen puolesta. Valtuudet-palvelu hakee tiedot perustietorekistereistä ja/tai valtuusrekisteristä ja palauttaa vastauksen reaaliaikaisesti asiointipalvelulle. Vastaus annetaan joko Kyllä-/Ei-muodossa tai listana asiointipalvelussa hyväksytyistä valtuusasioista.
Luovuttavan organisaation ja heidän järjestelmätoimittajansa tulee luovuttaa kaikki puolesta-asiointitoteutusta koskeva tieto hyvinvointialueelle, kuten Suomi.fi-valtuuksien rajapintapalveluiden integraatioon liittyvä dokumentaatio, tunnistetiedot ja käyttölupaan ja sääntömoottorin pääsyoikeuksiin liittyvät tiedot.
Katso myös:
- Ohje: Palveluntarjoajan vaihtuminen ja palvelun käytön päättäminen
- Suomi.fi-valtuuksien kuvaus asiointipalveluille
Vaihtoehto B:
Hyvinvointialue haluaa alkaa hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia asiointipalvelussaan
Jos hyvinvointialue haluaa alkaa hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia asiointipalvelussaan, sen on muodostettava asiointipalvelustaan liityntä Valtuudet-palveluun joko Suomi.fi-palveluväylän tai julkisen internetin kautta sekä lisättävä toisen puolesta asiointi omien palveluidensa toiminnallisuuteen. Lisäksi asiointipalvelussa tulee olla käytössä vahvan tunnistamisen tunnistuspalvelu, esimerkiksi Suomi.fi-tunnistus. Asiointipalvelun loppukäyttäjät eli asiakkaat tulee myös perehdyttää ja ohjeistaa uudenlaiseen toimintaprosessiin ja puolesta-asioinnin ominaisuuksiin.
Valtuudet-palvelun käyttäminen on maksutonta. Hyvinvointialue vastaa kuitenkin itse palvelun käyttöönotosta aiheutuvista kustannuksista. Niitä voi syntyä muun muassa teknisestä integraatiosta, lokitusratkaisuista, käyttöliittymämuutoksista, asiointipalvelukohtaisen ohjeistuksen laatimisesta ja käyttöönottoprojektin hallinnasta.
Katso myös:
Lisätietoja: organisaatiopalvelut[at]dvv.fi
Suomi.fi-viestien avulla pystytte lähettämään asiakkaillenne tarkoitetun postin paperipostin sijaan tietoturvallisesti sähköisessä muodossa. Kun käytössänne on myös Suomi.fi-viestien Tulostus-, kuoritus- ja jakelupalvelu (TKJ), voitte lähettää saman järjestelmän kautta kaikki postit riippumatta siitä, haluaako vastaanottaja saada postinsa sähköisenä vai paperipostina.
Palvelun käyttö on tietoturvallista, sillä viestit kulkevat aina salattuina ja niitä pääsee lukemaan vain vahvasti tunnistautuneena.
Suomi.fi-viestien kautta voitte lähettää esimerkiksi ajanvaraustietoja, potilasasiakirjoja, hoito-ohjeita ja testituloksia.
Hoitakaa Suomi.fi-viesteissä tarvittavat muutokset kuntoon viimeistään lokakuussa 2022
Jotta tarvittavat toimet saadaan tehtyä ajallaan, huolehtikaa seuraavat hyvinvointialueen käynnistämisen vaatimat muutokset kuntoon viimeistään lokakuussa 2022:
- Jos hyvinvointialueenne jatkaa olemassa olevilla tietojärjestelmillä
- hoitakaa hallinnolliset asiat kuntoon, jotta viestien lähettäjätiedot ja lupa-asiat ovat kunnossa
- mikään ei teknisesti muutu, joten viestiliikenne jatkuu vuodenvaihteen jälkeen normaalisti
- Jos hyvinvointialueellanne tapahtuu teknisiä muutoksia
- hoitakaa hallinnolliset asiat kuntoon, jotta viestien lähettäjätiedot ja lupa-asiat ovat kunnossa
- varmistakaa viestiliikenteen toimivuus ennen vuodenvaihteessa tapahtuvaa siirtymää
- Tämä on tarpeen, jos esimerkiksi keskitetään tietojärjestelmiä tai otetaan käyttöön uusia.
Kaikkien hyvinvointialueiden tulee tehdä seuraavat toimenpiteet riippumatta siitä, muuttuuko teknisesti mikään:
- hakekaa uusi Suomi.fi-viestien käyttölupa käytössä olleen tai olleiden tilalle
- hankkikaa / päivittäkää Suomi.fi-viestien Tulostus-, kuoritus- ja jakelupalvelun (TKJ) sopimus, jos Suomi.fi-viestien TKJ-palvelu on käytössänne paperipostituksessa
- Huom! Jos käytössänne on Suomi.fi-viesteistä riippumaton postitussopimus, sekin on syytä ylläpitää.
- toimittakaa Digi- ja väestötietovirastolle tiedot Viestejä käyttävien palveluiden päivitetyistä nimistä
- Palvelun nimi näkyy lähettäjätietona kansalaisten saamissa digitaalisissa viesteissä
- varmistakaa päivitysten jälkeen, että nimitiedot näkyvät viesteissä oikein
Digi- ja väestötietovirasto päivittää käyttöluvan ja toimittamienne lisätietojen mukaiset palvelun nimitiedot ja organisaation tiedot (nimi, y-tunnus jne.) olemassa olevaan tekniseen liityntään. Lisäksi tuemme tarvittaessa näiden tietojen testauksessa.
Seuraavat asiat tulee tehdä, jos teknisiin järjestelmiinne tulee muutoksia hyvinvointialueelle siirryttäessä:
- ilmoittakaa, mitkä käytössä olleet palvelut tullaan korvaamaan eli mitä poistetaan, mitä uutta lisätään ja/tai mitä päivitetään uusilla nimillä
Tämän jälkeen Digi- ja väestötietovirasto ja hyvinvointialue yhteistyössä tekevät uuden / muuttuneen / siirtyneen Viestit-integraation käyttöönottotoimet eli esimerkiksi tekniset avaukset ja testaavat, että integraatio toimii oikein ennen tuotantokäytön aloitusta.
Lisätietoja
- Tukimateriaalia löytyy Suomi.fi-palveluhallinnasta:
- Tukea ja ohjeita:
- Käyttölupa-asiat: suomi.fi-kayttoluvat[at]dvv.fi
- Viestit-integraation käyttöönoton tuki ja esim. organisaatiotietojen ja palvelunimien ylläpito: viestit-kayttoonotot[at]dvv.fi
Syntymien ja kuolemien ilmoittaminen sähköisesti
- Tietojen sähköistä ilmoittamista varten hyvinvointialueilla on oltava Digi- ja väestötietoviraston myöntämä ilmoituslupa.
- Reaaliaikaisen sähköisen ilmoittamisen jatkuminen/aloittaminen edellyttää kirjallista hakemusta, joka tehdään Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta.
- Hakemus suositellaan tehtäväksi hyvissä ajoin eli mahdollisimman pian turhien viivästymisten/ilmoittamiskatkojen välttämiseksi. Vuodenvaihteessa lupakäsittely saattaa ruuhkautua ja lupapäätöksen saamisessa tuolloin kestää pidempään, jos hakemusten teko jätetään viime hetkeen.
- Käytännössä ilmoittamiseen eli ilmoitusten tekemiseen ei tule muutoksia, jos sähköinen ilmoittaminen on ollut jo käytössä organisaatiossa. (sairaanhoitopiirissä/terveydenhuollon yksiköissä)
- Lisätietoja: ilmoitusliikenne[at]dvv.fi
Huoltotietojen ilmoittaminen sähköisesti
- Rajapinnan (Suomi.fi- palveluväylä) kautta tapahtuva huoltotietojen ilmoittaminen on tulossa mahdolliseksi tänä vuonna.
- Tähän pätee samat huomioitavat asiat kuin syntymien ja kuolemien ilmoittamiseen.
- Ilmoittamista varten tarvitaan ilmoituslupa, joka haetaan Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnin kautta.
- Hakemus suositellaan tehtäväksi hyvissä ajoin eli mahdollisimman pian.
- Lisätietoja: ilmoitusliikenne[at]dvv.fi
Suomi.fi-palveluväylä tarjoaa tietoturvallisen ja yhdenmukaisen tavan noutaa ja tallentaa tietoa julkisen sektorin perusrekistereistä sekä siirtää tietoa julkisten toimijoiden ja tarvitsevien yksityisten toimijoiden välillä.
Palveluväylän kautta on saatavana lukuisia hyvinvointialueiden tarvitsemia palveluita ja perusrekistereitä.
Julkisen sektorin uusilla integraatioilla on lain hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (571/2016) (ns. ”KAPA-laki”) mukainen Palveluväylän käyttövelvoite.
Hyvinvointialueille on tarjolla kaksi skenaariota Palveluväylän käyttöönottoon:
- Nykyinen, esim. sairaanhoitopiirin palveluväyläintegraatio on mahdollista siirtää hyvinvointialueelle hallittuna yliheittona.
- Uusissa julkisen sektorin integraatioissa hyvinvointialueita koskee Palveluväylän käyttövelvoite.
- Kummassakin skenaariossa on kannattavaa keskittää mahdollisimman paljon tiedonsiirtoa Palveluväylään.
Palveluväylän käyttöönotto
Palveluväylän käyttöönotto ja uuden organisaation rekisteröinti tehdään Palveluhallinta-sivustolla. Hakemus kannattaa tehdä mahdollisimman pian.
Tutustukaa Palveluntarjoajiin ja tarjolla oleviin palveluihin Liityntäkatalogissa.
Ottakaa yhteys IT-palveluidesi tarjoajaan ja varmistakaa, millaista Palveluväyläintegraatiota he tarjoavat.
Nykyisen palveluväyläintegraation hallittu yliheitto
- Palveluväylän palveluvarmenteet on sidottu organisaation Y-tunnukseen.
- Hyvinvointialueiden on mahdollista käyttää vanhaa, esim. sairaanhoitopiiriltä periytyvää Liityntäpalvelinta ja palveluväyläintegraatiota tilapäisesti, nykyisen palvelinvarmenteen elinajan. Varmenteet ovat voimassa vuoden myöntämispäivästä.
- Ennen varmenteen umpeutumista on hyvinvointialueen vaihdettava vanhan palveluväyläintegraation Y-tunnus hyvinvointialueen Y-tunnukseksi ja organisaation nimeksi hyvinvointialueen nimi.
- Vaihto tapahtuu täyttämällä Palveluhallinnassa uusi käyttölupahakemus hyvinvointialueen nimissä.
- Uudet palveluvarmenteet myönnetään uudella Y-tunnuksella ja ne päivitetään liityntäpalvelimelle ohjeen mukaisesti.
- Vanhaa palveluvarmennetta ja Y-tunnusta voi käyttää rajoitetun ajan rinnakkain
- Tarkennamme ohjeistusta ja tiedotamme lisää kesän jälkeen
Hyvinvointialueen uusi palveluväyläintegraatio
Esimerkiksi seuraavat hyvinvointialueiden tarvitsemat julkiset rekisterit tai palvelut ovat uusina integraatioina tarjolla vain Palveluväylän kautta:
- VTJ kysely
- VTJ muutosrajapinta
- Talouslukujen raportointi Valtiokonttoriin
Uusissa integraatioissa on kannattavaa keskittää mahdollisimman paljon tiedonsiirtoa Palveluväylään.
Edetkää käyttöönotossa Palveluhallinnassa kuvattujen käyttöönoton ohjeiden mukaisesti tai sopikaa palveluväyläintegraation teknisestä ja/tai hallinnollisesta toteutuksesta IT-palveluntarjoajanne kanssa.
Katso myös: Palveluväylän uuden integraatio käyttöönoton vaiheet (pdf) >>
Lisätietoja
- Palveluväylän käyttöönottojen yleinen tuki, ml. kysymykset väylän kautta tarjolla olevista palveluista: palveluvayla-kayttoonotot[at]dvv.fi
- Palveluväylän ylläpidon ja käyttöönottojen tekninen tuki: palveluvayla[at]palveluvayla.fi
Yhteentoimivuusalusta varmistaa tiedon yhteensopivuuden. Se tarjoaa sanastot, koodistot ja tietomallit yhteentoimivien tietosisältöjen määrittelyyn.
Alustalla on paljon valmiita sanastoja, koodistoja ja tietomalleja hyvinvointialueiden järjestelmäkehityksen tueksi. Yhdenmukaisten käsitteiden käyttö helpottaa palveluiden suunnittelua ja ymmärrettävyyttä.
Hyvinvointialueiden tarkempaa tukea määritellään parhaillaan ja sitä täydennetään 2022 aikana. Tiedotamme syksyn aikana tuen laajennuksista.
Lisätietoja Yhteentoimivuusalustaan liittyvissä kysymyksissä:
- yhteentoimivuus[at]dvv.fi
- Meiltä voit mm. pyytää Yhteentoimivuusalustan ja sen työkalujen esittelyä.
Testiaineistopalvelu toimii palvelujen testaamisen tukena. Se tarjoaa kattavan määrän turvallista testiaineistoa sähköisten palveluiden kehitykseen.
Testimateriaalia, täydennetään jatkuvasti ja materiaalit löytyvät aidoista testiympäristöistä tuotantorajapintoja vastaavien rajapintojen kautta
- Digi- ja väestötietoviraston tuottamat testihenkilöt ovat Koulutus_VTJ asiakastestiympäristössä
- Patentti- ja rekisterihallituksen tuottamat testiyritykset ovat XROARD-YTJ ja QA Virre asiakastestiympäristöissä
- Maanmittauslaitoksen tuottamat testikiinteistöt ovat KTJ koekäyttötestiympäristössä
Digi- ja väestötietoviraston testihenkilöt täydentyvät syksyn 2022 aikana kattamaan Digi-ID:n ja henkilötunnus-uudistuksen tuottamat uudet määritteet
- Uusimuotoinen henkilötunnus
- Henkilön yksilöivä tunniste ’HYT’
- Ulkomaalaisen henkilön tunnistuksen tapatieto
Suomi.fi-laatutyökalut ovat työkaluja, joilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Ne auttavat ymmärtämään, mitä kaikkea digitaalisten asiointipalveluiden kehittämisessä ja hyvän asiakaskokemuksen luomisessa pitää huomioida. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Työkalut tarjoavat keinon verrata eri palveluita keskenään ja ne parantavat tiedolla johtamista. Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta julkisen hallinnon organisaatioiden käyttöön.
Laatutyökalut koostuvat kolmesta osasta:
- Itsearviointi-työkalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatio voi arvioida ja kehittää omia digitaalisia asiointipalvelujaan.
- Asiakaspalaute-työkalun avulla organisaatio voi pyytää asiakkaalta palautetta sähköisestä asiointipalvelustaan heti asioinnin jälkeen tähtiarvosanalla 1-5 ja sanallisella palautteella.
- Käyttöaste-työkalun avulla organisaatio voi kerätä palvelunsa käyttömääriä. Jatkossa työkalun avulla voi kerätä ja seurata palvelun käyttömääriä eri kanavissa ja siirtymää niiden välillä.
- Koontinäkymä Laatutyökalujen seurantasivulla tarjoaa kokonaisnäkymän asiakaspalautteisiin, itsearviointeihin ja käyttömääriin ja mahdollisuuden vertailla tietoja.
Laatutyökalujen käyttöönotto edellyttää Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) käyttölupaa ja että palvelut ja asiointikanavat on kuvattu Palvelutietovarantoon. Tämän jälkeen käyttöönotto on helppoa: Laatutyökalut aktivoidaan Suomi.fi-palveluhallinnassa organisaation omalla organisaatiotilillä Palvelutietovarannon kohdalla.
Lisätietoja
Laatyökalut-palvelun esittely
Käyttöönoton vaiheet ja ohjeet
Ota yhteyttä: ptv-tuki[at]dvv.fi
Digi- ja väestötietoviraston palveluihin liittyvät tukipalvelut
Tähän kootut ohjeet opastavat, mitä tulee tehdä Digi- ja väestötietoviraston palveluihin liittyvien tukipalvelujen käyttöönotossa.
Lue alta lisää seuraavien tukipalvelujemme käyttöönotosta.
Suomi.fi-palveluhallinta tarjoaa tietoa ja tukea Suomi.fi-palveluiden käyttöönottoon ja hallinnointiin.
Palveluhallinta on organisaatioiden itsepalveluportaali, jossa Suomi.fi-palveluiden käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. Palveluiden käyttöönotto ja hallinta edellyttävät tunnistautumista ja rekisteröitymistä Palveluhallintaan. Sivustolla organisaatio hyväksyy palveluiden käyttöehdot sekä täyttää tarvittavat luvat ja hakemukset.
Palveluhallintaan rekisteröitynyt organisaatio voi kirjauduttuaan suorittaa itsepalveluna palveluihin liittyvää järjestelmien asetusten määrittämistä eli konfigurointia.
Organisaatiot näkevät häiriö- ja palveluilmoitukset Palveluhallinnassa. Sivustolla voi myös tarkastella ja ladata sähköisessä muodossa tilasto- ja raportointidataa Suomi.fi-palveluista.
Miten Palveluhallintaa käytetään?
Organisaatiolla tulee olla vain yksi asiakastili Palveluhallinta-sivustolle, jotta kaikki asiakasorganisaation tiedot saadaan kerättyä yhteen. Asiakas hallinnoi rekisteröitymisen jälkeen käyttäjätunnuksia itse ja voi kutsua kenet tahansa Palveluhallinnan käyttäjäksi omalle organisaatiotililleen.
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa organisaatioasiakkaiden keskeiset lupa- ja sopimusprosessit sähköisinä.
Verkkoasioinnissa voitte:
- Hakea VTJkyselyn ja VTJ-rajapinnan tietolupaa
- Hakea VTJkyselyn vastuukäyttäjän käyttöoikeutta
- Sopia varmennekorttien tilaamisesta tai tilata palveluvarmenteita
- Hakea organisaatiolle lupaa poiminnan tekemiseen tieteellistä tutkimusta tai viranomaistoimintaa varten
- Hakea organisaatiolle lupaa ilmoittaa rakennustietoja ja VTJ-ylläpidon vastuukäyttäjän käyttöoikeutta
- Hakea organisaatiolle lupaa päivittää rekisteriä väestötietojärjestelmän tiedoilla
- Nähdä käsiteltävän hakemuksen tilanteen tai pyytää lisätietoja avoimesta hakemuksesta tai muusta aiheesta
Listätietoja: https://dvv.fi/verkkoasiointi
Menossa olevien lakimuutoshankkeiden vaikutukset hyvinvointialueiden palveluihin
Tähän kootut ohjeet kertovat, miten tulee huomioida ajankohtaisissa lakimuutoshankkeissa ja miten ne vaikuttavat hyvinvointialueiden palveluihin.
Lue alta lisää seuraavien muutoshankkeiden vaikutuksista hyvinvointialueiden palveluihin.
Henkilötunnuksia oli aiemmin päivä- ja sukupuolikohtaisesti käytössä hyvin rajallisesti, koska henkilötunnuksen välimerkkiä ei ennen vuotta 2023 pidetty erottelevana merkkinä tunnusta annettaessa, toisin sanoen aiemmilla vuosisadoilla samana päivänä syntyneille annettuja yksilönumeroja ei annettu yksilönumeroksi vastaavana päivänä myöhemmillä vuosisadoilla syntyneille.
Henkilötunnuksen välimerkki muuttui erottelevaksi asetusmuutoksella vuonna 2023. Samalla mahdollistettiin myös aiempien välimerkkien lisäksi uusien kirjainten käyttöönotto yksitellen entisten sarjojen loppuessa 1900- ja 2000-luvuilla syntyneillä. Uusilla välimerkeillä varmistettiin henkilötunnusten riittävyys.
Digi- ja väestötietovirasto on huolehtinut välimerkkiuudistuksen toteuttamisesta viraston tuottamiin palveluihin, jotka ovat laajasti myös muiden organisaatioiden käytössä. Uudistus vaatii kuitenkin toimenpiteitä myös muilta organisaatioilta, joiden järjestelmissä henkilötunnusta käytetään.
Yksityishenkilöiltä uudistus ei vaadi toimenpiteitä. Nykyiset henkilötunnukset pysyvät ennallaan.
Vanhemmuuslaki on tulossa sovellettavaksi 1.1.2023. Kyse on pääsääntöisesti nykyisten isyys- ja äitiyslakien teknisestä yhdistämisestä. Tavoitteena on myös nopeuttaa avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen toisen vanhemmuuden vahvistamisprosessia silloin, kun vanhemmuus on tunnustettu ennen lapsen syntymää.
Laista seuraavat keskeiset muutokset hyvinvointialueille ovat seuraavat:
- Neuvolat:
- Neuvolat vastaanottavat edelleen ennakollisia vanhemmuuden tunnustamisia, mutta nykyisin niiden käytössä oleva paperinen asiakirja korvataan DVV:n toteuttamalla VanhemmuusWeb-sovelluksella.
- Lastenvalvojat:
- Lastenvalvojien tehtävästä selvittää ennakkoon tunnustettu vanhemmuus luovutaan, kun asiakirjat toimitetaan suoraan neuvolasta DVV:lle
- Muissa kuin ennakkotunnustamisissa lastenvalvojien käyttämät asiakirjat on uusittava
- THL vahvistaa uusien asiakirjojen kaavat lain hyväksymisen jälkeen
VanhemmuusWeb-sovelluksen käyttöönotto
VanhemmuusWeb-sovellus on tarkoitus ottaa käyttöön kaikissa manner-Suomen neuvoloissa 1.1.2023. Sovelluksen toteuttamisesta vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
VanhemmuusWeb on verkkoselaimella käytettävä sovellus, jossa hyödynnetään väestötietojärjestelmän henkilötietoja ja joka ohjeistaa tunnustamisen vastaanottajaa työssään.
VanhemmuusWebin käyttöönotto edellyttää toimenpiteitä hyvinvointialueilta:
- Jokaisella hyvinvointialueella tulee olla vastuukäyttäjiä, jotka vastaavat alueen muiden käyttäjien (neuvolan työntekijöiden) käyttöoikeuksien ylläpidosta
- Digi- ja väestötietovirasto myöntää vastuukäyttäjän oikeudet
- Hakemus tehdään Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnissa 10/2022 lähtien
- Loppukäyttäjille järjestetään valtakunnallisia koulutuksia 11/2022
Lue lisää äitiysneuvolassa vastaanotetun ennakkotunnustamisen ilmoittamisesta >>