Usein kysyttyjä kysymyksiä
Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia kysymyksiin, joita hyvinvointialeuiden valmistelijat ovat usein kysyneet.
Vastaukset on jaoteltu aihealueittain. Klikkaa alla olevasta listasta otsikkoa, niin pääset katsomaan kyseiseen aihealueeseen liittyviä vastauksia.
1. Miksi toimikortit on uusittava?
Kortit uusitaan aina, kun kortin pintaan/varmenteeseen tulee muutoksia, esim. nimi, organisaatio tai sähköpostiosoite muuttuu. Varmenteen tulee aina olla ajan tasalla.
Jos kortin varmenteella (sote henkilöstö- tai toimijakortit/ organisaatiokortit) tehdään sähköinen allekirjoitus (pin2), allekirjoituksessa näkyy myös organisaatiotieto.
2. Voiko hyvinvointialueen tiedoilla olevan kortin laittaa voimaan heti, ennen 1.1.2023?
Kortteja voidaan hankkia heti voimassa oleviksi, kun hyvinvointialueen sote-sopimusuusinta ja/tai hyvinvointialueen pelastuslaitosten sopimusuusinta on tehty ja käsitelty DVV:ssä.
Edellytyksenä hyvinvointialueen korttien hankkimiseksi ennen 1.1.2023:
- Hyvinvointialueilla hoidetaan jo hyvinvointialueen toimeenpanolain alaisia tehtäviä.
- Henkilöille voidaan tilata uusi kortti hyvinvointialueen tiedoilla, jos henkilö tarvitsee työssään hyvinvointialueen korttia, vaikka olisikin myös vanhan organisaation palveluksessa.
- Henkilölle tarvitaan hyvinvointialueen kortti tehtäviensä hoitamiseksi heti.
Kortteja tarvitaan ensisijaisesti henkilön vahvaan sähköiseen tunnistamiseen hyvinvointialueiden järjestelmissä ja sähköiseen allekirjoittamiseen.
1. Miten määritellään henkilöt, jotka voivat hakea palveluvarmenteita?
Organisaatio luo verkkoasioinnin tilin, minne kutsutaan tilauksia tekevät henkilöt. Organisaatio itse hallinnoi tilejä. Jos toinen organisaatio tilaa puolesta, Digi- ja väestötietovirasto pyytää valtuuksia hakemuksen liitteeksi.
2. Pitääkö palveluvarmenteen hakemista varten olla hyvinvointialueen hakema organisaatiokortti?
Ei tarvitse, verkkoasiointiin voi tunnistautua vahvasti mm. pankkitunnisteilla.
3. Mitä tulee sopia sopimuksellisesti, että ICT-palveluntarjoaja voi toimia palveluvarmenteiden hakijana?
ICT-toimija voi joko toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon kertaalleen kopion sopimuksesta organisaation ja ICT-toimijan välillä tai sitten valtakirjan, mikä sisältää tiedon kenellä on oikeus hakea ja mitä /puolesta asiointiin organisaation puolesta.
1. Siirtyykö VTJkyselyn käyttäjät automaattisesti hyvinvointialueen käyttäjiksi?
Digi- ja väestötietovirasto siirtää olemassa olevien sosiaali- ja terveystoimen käyttäjien käyttöoikeudet automaattisesti massasiirrolla. Massasiirron yhteydessä kyseiset käyttäjät poistuvat kuntien tietoluvan alta ja siirtyvät hyvinvointialueen alle.
VTJkyselyn käyttöoikeudet ovat vastuukäyttäjien vastuulla. Digi- ja väestötietovirasto on yhteydessä kuntien ja sairaanhoitopiirien vastuukäyttäjiin ennen muutosta, ja pyytää tarkistamaan organisaatioiden nykyiset VTJkyselyn käyttäjät. Vastuukäyttäjien tarkistuksen jälkeen käyttäjät voidaan siirtää hyvinvointialueelle, jossa uudet vastuukäyttäjät tarkistavat vielä käyttäjien käyttöoikeudet uudelleen.
Mikäli kunnalle jää joitain sosiaalihuollon tehtäviä, Digi- ja väestötietovirasto sopii vastuukäyttäjän kanssa tarvittavista toimista kyseisten käyttäjien osalta.
2. Siirtyykö VTJkysely-selainsovelluksen vastuukäyttäjäoikeus automaattisesti?
Vastuukäyttäjäoikeus ei siirry automaattisesti, vaan sitä haetaan erikseen uuden hyvinvointialueen organisaation alle. Digi- ja väestötietovirasto ohjeistaa asiasta, kun hyvinvointialueen tietolupa on hyväksytty.
1. Tuleeko vanhat Suomi.fi tunnistusten käyttöluvat irtisanoa, kun haetaan uutta käyttölupaa?
Jos kunnalle/kaupungille jää toimintoja, jotka edelleen hyödyntävät Suomi.fi-tunnistusta, käyttölupaa ei kannata irtisanoa, mutta jos siitä tulee muutoksen myötä turha, on sen päättämisestä hyvä ilmoittaa [email protected].
Katso myös: Suomi.fi-tunnistuksen käyttöluvan hakeminen Palveluhallinnassa >>
1. Onko yhteentoimivuusalustan kehittämisellä tiekarttaa?
Yhteentoimivuusalustan tiekartta löytyy osoitteesta https://wiki.dvv.fi/display/YTIJD/Roadmap+-+Yhteentoimivuusalustan+tiekartta
1. Miten hyvinvointialueen organisaation saa näkyviin verkkoasiointiin?
Hyvinvointialueen tulee tehdä verkkoasiointiin uusi tili, jolle toimikorttisopimukset, palveluvarmenteet ja väestötietojärjestelmään liittyvät luvat haetaan.
2. Mistä näkee, mitä palveluja organisaatiolla on käytössä?
Suomi.fi-palveluhallinnassa kaikki organisaation käyttäjät näkevät organisaationsa vireillä olevat ja hyväksytyt käyttöluvat. Ennen Suomi.fi-palveluhallinnan käyttöönottoa luvat haettiin paperisina eli nämä eivät näy palveluhallinnassa.
Verkkoasioinnin puolella näkymät ovat tilikohtaisia, eli tilin käyttäjät näkevät kaikki tuolla tilillä olevat asiat. Organisaatiolla voi olla useita tilejä Verkkoasioinnissa, joten kaikki organisaatiossa työskentelevät eivät välttämättä näe kaikkien tilien asioita (eivät myöskään näe kaikkia organisaation tilejä).
3. Voiko käyttäjä olla samanaikaisesti rekisteröityneenä usealle Asiakastilille?
Kyllä voi. Samalla henkilöllä voi kuitenkin olla vain yksi käyttäjätunnus eli sähköpostiosoite.
4. Verkkoasioinnissa on kaksi tai useampi tili?
Jos verkkoasioinnissa on jostain syystä hyvinvointialueelle useampi tili, niin tilit voidaan yhdistää pyynnöstä. Huomaa kuitenkin, että vain valmiita asioita voidaan siirtää tililtä toiselle.
5. Voiko verkkoasioinnissa antaa eritasoisia oikeuksia?
Käyttäjien käyttöoikeudet verkkoasioinnissa ovat kaikilla samantasoiset eli kaikki tilin käyttäjät näkevät kaiken sen tilin sisällön. Käyttäjä näkee Palvelussa vain ne hakemukset, luvat, sopimukset, päätökset tai vastaavat, jotka on tehty verkkoasioinnin kyseisen Asiakastilin kautta.
6. Näkyykö verkkoasioinnissa kaikki organisaation asiat eli myös ne, jotka haettu ennen verkkoasioinnin käyttöönottoa?
Verkkoasioinnissa ei näy vanhoja ”paperisia” asioita, vaan ainoastaan verkkoasioinnissa haetut asiat.
7. Miksi ei voi olla yhtä lupaa, jolla saa kaikki Digi- ja väestötietoviraston tarjoamat palvelut ja tiedot käyttöön?
Yksi lupa ei ole mahdollinen, koska luvat myönnetään aina eri palveluille, eri käyttötarkoituksiin ja eri tietosisällöllä. Lisäksi tietoja luovutetaan hyvin erilaisilla tavoilla riippuen tietotarpeesta ja käyttötapauksesta. Lisäksi tietoluvassa on kirjattu mm. tietojen luovuttamiseen liittyvät vastuut, sekä tietojenkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet.
8. Kuinka organisaation uusi käyttäjä pääsee Suomi.fi-palveluhallintaan?
Jokainen organisaatiosi uusi käyttäjä tulee kutsua erillisellä sähköpostikutsulla liittymään. Ohjeet: Uuden käyttäjän kutsuminen omaan organisaatioon
9. Voiko käyttäjä olla samanaikaisesti rekisteröityneenä usealle Asiakastilille?
Kyllä voi. Samalla henkilöllä voi kuitenkin olla vain yksi käyttäjätunnus eli sähköpostiosoite.
10. Voiko Palveluhallintaan rekisteröityneelle käyttäjälle määrittää palvelukohtaisia käyttöoikeuksia?
Kyllä voi.
Ohjeet: Organisaation käyttäjähallinta
1. Onko eurooppalainen lompakkosovellus ja digitaalinen henkilöllisyys sama asia?
Tavoitteena on, että kansallinen ratkaisu on yhteen toimiva tulevan eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon kanssa. Hankkeessa ovat edustajat mukana siihen liittyvää teknistä määrittelyä valmistelevassa ns. Toolbox-työssä, ja EU:ssa valmisteltavat vaatimukset huomioidaan kansallisessa toteutuksessa.
2. Onko digitaalisella henkilöllisyystodistuksella vaikutusta puolesta-asiointiin?
Digitaalisella henkilöllisyystodistuksella voi tunnistautua Suomi.fi-valtuuksiin samalla tavalla kuin muillakin välineillä. On toki mahdollista, että jotkin Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävistä asiointipalvelusta eivät hyväksy digitaalista henkilöllisyystodistusta, vaan edellyttävät muiden tunnistusvälineiden käyttöä.
1. Voiko CSV-tiedostoa hyödyntää valtuuksien antamisessa ja poistamisessa?
Jos annettavia valtuuksia on paljon, voit halutessasi antaa kerralla valtuuksia monelle valtuutetulle. Yhdessä CSV-tiedostosssa voi olla vain samantyyppisiä valtuuksia. Jos valtuus on mitätöity, ei se nouse CSV-tiedostoon.
Toimi näin, kun tuot valtuuksien tiedot CSV-tiedostosta:
- Valitse Anna valtuuksia.
- Valitse Tuo annettavat valtuudet CSV-tiedostosta.
- Lataa tarvittaessa esimerkkitiedosto tiedoston lataamisikkunan lopusta.
- Lisää oma tiedosto.
- Tarkista valtuuksien tiedot etenemällä vaiheittain valtuuden antamisessa.
- Tarvittaessa täydennä, muokkaa tai poista tietoja.
- Vahvista valtuudet.
Lisätietoa: Suomi.fi-valtuudet: ohje CSV-tiedoston tuontiin ja vientiin (PDF)
CSV-tiedoston avulla ei voi poistaa tai muuttaa jo olemassa olevia valtuuksia.
2. Miten voin mitätöidä kerralla useamman valtuuden?
Valtuuksien valintakori-toiminnallisuus auttaa isojen henkilömäärien käsittelyssä. Valintakorin avulla voit esimerkiksi mitätöidä kerralla kaikki tietylle henkilölle, yritykselle, yhdistykselle tai muulle yhteisölle annetut ja tältä saadut valtuudet.
Toimi näin:
- Tunnistaudu Suomi.fi-valtuuksiin.
- Valitse asiointirooliksi Yrityksen valtuudet.
- Ota Annetut valtuudet- tai Saadut valtuudet -sivulla valintakori käyttöön.
- Valitse listalta henkilö, jolle antamasi valtuudet ja jolta saamasi valtuudet haluat mitätöidä. Voit rajata listaa eri hakuehdoilla.
- Poimi valintakoriin osapuolet (valitsemasi henkilöt). Valinta poimii koriin kaikki voimassa olevat antamasi ja saamasi valtuudet ja mahdolliset lähetetyt tai vastaanotetut valtuuspyynnöt, joissa kyseinen henkilö on valtuuttajana tai valtuutettuna.
- Siirry mitätöimään valtuudet ja tarkista valintasi.
- Kun siirry eteenpäin, siirryt normaaliin valtuuden mitätöimisen näkymään ja voit muokata valintojasi.
- Paina lopuksi Mitätöi-painiketta.
1. Tarvitaanko Suomi.fi-viestien lupa hakea kaikkiin TKJ-palvelua hyödyntäviin integraatioihin?
Tämä on hyvä katsoa tapauskohtaisesti, sillä eri toimijoilla voi olla erilainen tarve yhdelle tai useammalle TKJ-sopimukselle/tunnukselle. Tähän vaikuttaa mm. se, miten ja kuinka eritellysti laskutus on tarpeen järjestää hyvinvointialueella. Olkaa yhteydessä osoitteeseen viestit-kayttoonotot[at]dvv.fi ja katsomme tilanteenne tapauskohtaisesti. Useampi integraatio voi periaatteessa myös hyödyntää samaa sopimusta, mikäli se on tarkoituksenmukaista.
1. Tuleeko hyvinvointialueen hakea uudet luvat syntymä-, kuolin- ja huoltotiedoille, vaikka käyttöä jatketaan vuonna 2023 nykyisin käytössä olevalla palveluväylällä?
Hyvinvointialueiden tulee hakea uudet luvat jokaiselle (syntymä- kuolema ja huoltotiedot) ilmoituspalvelulle erikseen. Lupien haun määräaika on 30.11.2022. Luvat haetaan sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston sähköisen asiointipalvelun kautta.
Hyvinvointialueiden on mahdollista käyttää vanhaa, esim. sairaanhoitopiiriltä tai kuntayhtymältä periytyvää Liityntäpalvelinta ja/tai palveluväyläintegraatiota tilapäisesti, nykyisen palvelinvarmenteen elinajan. Varmenteet ovat voimassa vuoden myöntämispäivästä. Ennen varmenteen umpeutumista hyvinvointialueen on vaihdettava vanhan palveluväyläintegraation Y-tunnus hyvinvointialueen Y-tunnukseksi ja organisaation nimeksi hyvinvointialueen nimi. Vaihto tapahtuu täyttämällä Suomi.fi-palvelunhallinnassa uusi käyttölupahakemus hyvinvointialueen nimissä. Vanhaa palveluvarmennetta ja Y-tunnusta voi käyttää rajoitetun ajan rinnakkain uuden integraation kanssa.
1. Saako lastenvalvoja ilmoituksen avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta, jos vanhemmat eivät ole tehneet ennakkotunnustamista neuvolassa?
Lastenvalvoja saa myös jatkossa ilmoituksen avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta, jos lasta ei ole tunnustettu neuvolassa ennen tämän syntymää. Neuvolassa tunnustetuista lapsista ei sen sijaan jatkossa lähetetä enää ilmoitusta.
2. Mikä on HuoltoWebin rooli vanhemmuusasioissa?
HuoltoWebillä lastenvalvojat ja tuomioistuimet voivat ilmoittaa lapsen huoltajuutta koskevan sopimuksen tai päätöksen mukaiset tiedot väestötietojärjestelmään. Se on eri sovellus kuin VanhemmuusWeb, jota äitiysneuvolan terveydenhoitajat ja kätilöt käyttävät avioliiton ulkopuolella syntyvän lapsen toisen vanhemmuuden tunnustamiseen liittyvässä menettelyssä.
1. Nykyisten välimerkkien numeroavaruuden loppuun käyttämisellä tarkoitetaan välimerkkien +, - ja A yhteistä numeroavaruutta eli ettei esim. anneta uutta hetua "-"-välimerkillä, jos se on jo "+"-välimerkillä varattuna. Nykyisten välimerkkien osalta/välillä on tärkeää säilyttää vanhojen tietojen johdosta "välimerkkien merkityksettömyys"?
Nykyisin käytössä olevien merkkien osalta ei tule muutoksia. Nykyisiä merkkejä annetaan siten, ettei HETUn syntymäpäivää kuvaava alkuosa tai välimerkin jälkeinen loppuosa voi olla sama eri vuosisadoilla. Kun annetaan uuden välimerkin mukainen tunnus, eri vuosisadoille annetut tunnukset ovat erotettavissa ainoastaan välimerkin avulla.
1. Onko DVV:n palvelujen muutoksesta olemassa Excel-koontaa?
Digi- ja väestötietovirasto on laatinut excelin Digi- ja väestötietoviraston palvelujen vaatimista muutoksesta hyvinvointialueilla. Excel on tarkastuslistatyyppinen ja siinä on kuvattu vaadittavat toimenpiteet palvelujen siirtymiseksi hyvinvointialueille.
2. Mihin otetaan yhteyttä tilanteessa, jossa ei tunnisteta mikä palvelu on kyseessä?
Organisaatioiden asiakaspalvelu neuvoo ja opastaa organisaatioita puhelimitse 0295 535 115 ja sähköpostitse organisaatiopalvelut[at]dvv.fi.
3. Mistä löytyy Suomi.fi-palveluiden raportit?
Raportit löytyvät Suomi.fi-palveluhallinnasta: https://palveluhallinta.suomi.fi/fi/raportit/etusivu.