Olemme koonneet kunnissa käytössä olevia digituen malleja. Lisäämme mielellämme mukaan myös uusia digituen malleja. Otathan yhteyttä, jos haluat oman kuntasi digituen mallin mukaan tai jo julkaistu malli tarvitsee päivitystä: digituki@ dvv.fi.
Kuntien digituen malleja
Digitukipalvelun nimi
Turun kaupungin digituki
Toimintamallin tiivis kuvaus
- Asiakaspalvelupisteet tarjoavat tukea kunnan omien palvelujen käyttöön monikanavaisesti.
- Nuorten palvelut tarjoavat tukea nuorille monikanavaisesti.
- Turun pääkirjastossa on tarjolla yleistä digitukea viikoittain kasvokkain.
- Liikkuva digineuvoja antaa yleistä digitukea kasvokkain.
Palvelulupaus
- Kaupungin sähköiset palvelut ovat helposti saavutettavia kaikille, ja niihin on saatavilla tukea matalalla kynnyksellä.
- Asiakkaat löytävät tuen, työntekijät osaavat antaa asiantuntevaa tukea ja digituen antamiseen on olemassa riittävät resurssit.
Kenelle tuki on tarkoitettu?
Kaikille digituen tarvitsijoille.
Kuka tukea tarjoaa?
Kaupungin henkilökunta
- Asiakaspalvelupisteet
- International House of Turku
- NuortenTurku
- Ohjaamo
- Kansalaisopisto
- Kirjasto
Yhteistyökumppanit
- Verkosta virtaa
- Turku AMK
- Nordea
- OP
Tuen välineet ja ympäristöt
Tukea tarjotaan kasvokkain, puhelimitse ja chatissa. Asiakkaiden käytössä on asiakastietokone ja -tulostin. Opastuksissa hyödynnetään tarvittaessa myös asiakkaan omaa puhelinta tai muuta laitetta esim. tablettia.
Mitä kautta palvelu löydetään?
- Sanomalehtimainokset
- Ilmoitustaulut kirjastoissa
- Lentolehtiset
- Suullinen informointi
- Verkkosivut
- Paikallisesite
Rahoitus ja resurssit
Kunnan tuottama palvelu.
Toiminnan mittarit
- Digituen tilaa ja kehittämistarpeita kartoittava kysely asiakasneuvojille määräajoin.
- Kaupungin asiakaspalvelun aulaneuvojien antaman digituen kartoitus määräajoin.
- Pääkirjaston yleisen digituen kartoitus määräajoin.
- Digineuvojan antamasta digituesta kerätään jatkuvasti tietoa.
- Gallupit tapahtumien yhteydessä.
Toiminnan jatkuvuus
Yleisen digituen tarjonta on osin haavoittuvalla pohjalla, koska työntekijät antavat digitukea muiden tehtäviensä ohessa. Osa tukea antavista on vapaaehtoisia tai työllistettyjä.
Toimintaa pyritään jatkuvasti kehittämään.
Lisätietojen antaja:
Digituen koordinaattori Minna Haataja, [email protected] & [email protected]
Kohderyhmät:
Digitukea annetaan kaikille asukkaille. Strategisina kohderyhminä ovat seniorit, maahanmuuttajat ja työttömät.
Toteuttajat ja yhteistyötahot:
Kaupungin toimijat:
• Asukastilat
• Kirjastot
• Ohjaamo (työllisyyspalvelut)
• Pilviagenttipalvelu
• Työllisyyspalvelut
• Vantaa-info
• Vantaan aikuisopisto
• Vantaan monikielinen neuvonta
Muut toimijat:
• Enter ry
• Tsempataan!
• Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
• Vantaan Järjestörinki ry
Palvelulupaus:
Digituen tavoite on, että kaikki voivat käyttää laitteita sekä asioida itsenäisesti ja turvallisesti. Autamme arjen asioinnissa ja digilaitteiden käytön kanssa. Digituessa painotetaan yleisneuvontaa ja yhdessä tekemisen/oppimisen periaatetta, noudattaen DVV:n eettistä ohjeistusta. Digituki on maksutonta.
Toiminta:
Vantaa-infot, asukastilat ja kirjastot antavat tukea arjen asioinnissa. Vantaan pilviagentit, Aikuisopisto ja jotkut järjestöt kuten ikäihmisiä tukeva Enter ry antavat laitetukea ja yleistä digitukea. Eri kieliryhmille digitukea antavat Vantaan monikielinen neuvonta, Vantaan Järjestörinki ry ja Tsempataan!
Tuen välineet ja ympäristöt:
Digitukea annetaan kasvokkain asiointipaikoilla ja etänä (puhelin, chat, sähköposti, videopuhelu). Monissa kaupungin toimipisteissä on tietokoneita, skannereita ja tulostimia asiakkaita varten. Asiakastietokoneiden ja skannereiden käyttö on maksutonta. Autamme 12 toimijan voimin 22 eri asiointipaikassa.
Toiminnan resurssit:
Digituki on tuettavalle maksutonta. Digitukea annetaan yleensä muun asiakaspalvelun ohessa. Kuntalaispalveluiden palveluyksikkö koordinoi ja kehittää kaupunkitasoista digitukea sekä Vantaan digitukiverkoston toimintaa. Digitukiverkostossa on mukana kaupungin toimijoita, järjestöjä, hyvinvointialue ja muita toimijoita.
Tuen löydettävyys:
Digituen toimijat on koottu vantaa.fi/digituki -sivuille. Löydettävyyttä edistetään lisäksi mm. eri markkinointimateriaaleilla ja markkinointikampanjoilla. Myös digitukiverkosto edistää digituen tunnettuutta välittämällä ajankohtaista tietoa digituesta ja ohjaamalla asiakkaat oikean tuen pariin.
Toiminnan kestävyys:
Kuntalaispalveluiden palveluyksikkö vastaa digituen kehittämisestä ja koordinoimisesta.
Toiminnan keskeiset mittarit:
Vantaan kaupunkistrategian 2022-2025 yhtenä tavoitteena on eriarvoistumisen estäminen ja tässä mittarina on muun muassa digisyrjäytymisvaarassa olevien asiakasryhmien seuraaminen. Tavoitteena on, että ilman digitukea jäävien osuus pienenee. Tavoitteen toteutumista mitataan Vantaan kaupungilla kuntalaiskyselyiden avulla.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö