Ulkomailla solmittu avioliitto
Jos olet solminut avioliiton ulkomailla, ilmoita siitä meille tällä sivulla annettujen ohjeiden mukaisesti. Tallennamme tiedon avioliitosta Suomen väestötietojärjestelmään, jotta henkilötietosi pysyvät ajan tasalla. Samalla voimme tallentaa avioliiton solmimisen yhteydessä muuttuneen sukunimen. Jos olet Suomen kansalainen, sinulla on velvollisuus ilmoittaa muuttuneet henkilötiedot Suomen väestötietojärjestelmään.
Muuttuneen sukunimen tallentaminen
Voimme tallentaa myös avioliiton solmimisen yhteydessä muuttuneen sukunimen. Sukunimen muutoksen tulisi ilmetä joko vihkitodistuksesta tai henkilöllisyystodistuksesta.
Jos uusi sukunimi ei kuitenkaan ilmene vihkitodistuksesta tai henkilöllisyystodistuksesta, voimme tietyin edellytyksin tallentaa sukunimenmuutoksen myös oman ilmoituksesi perusteella. Tämä on mahdollista, jos asut Suomessa tai olet Suomen kansalainen ja puolisosi on antanut suostumuksensa sukunimensä ottamiseen. Voimme tallentaa muuttuneen sukunimesi myös erillisen todistuksen perusteella. Lue lisää nimen muuttumisesta ulkomailla.
Ruotsissa asuvat Suomen kansalaiset
Ruotsin viranomaiset välittävät tiedon avioliiton solmimisesta meille. Jos kuitenkin olet sekä Suomen että Ruotsin kansalainen, Ruotsi pitää sinua ainoastaan omana kansalaisenaan eikä ilmoita tietoja eteenpäin. Kaksoiskansalaisten täytyy siis itse huolehtia ilmoituksen tekemisestä.
Toimi näin
-
Selvitä, pitääkö alkuperäinen todistus tai väestörekisteriote laillistaa tai käännättää.
Selvitä, pitääkö alkuperäinen todistus tai väestörekisteriote laillistaa tai käännättää.
Todistus tulee esittää joko alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä
- Jos asiakirjaasi edellytetään laillistusta, tulee jäljennös pyytää laillistetusta asiakirjasta. Tämän jälkeen myös jäljennös laillistetaan.
- Oikeaksi todistetun jäljennöksen voi antaa joko julkinen notaari tai sama viranomainen, joka on antanut alkuperäisen asiakirjan
-
Toimita asiakirjat
Toimita asiakirjat näin:
A) Suomen edustuston kautta
- Jos olet Suomen kansalainen tai pysyvästi Suomessa asuva ulkomaan kansalainen
- Muussa tapauksessa voit tiedustella edustustosta, onko asiakirjojen toimittaminen heidän kauttaan mahdollista
B) Postitse
- Lähetä lomake ja asiakirjat osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 00531 HELSINKI, FINLAND. Jos kotikuntasi on ollut ennen ulkomaille muuttoa Ahvenanmaalla, toimita asiakirjat Ahvenanmaan valtionvirastoon.
C) Tuomalla palvelupaikkaamme
HUOM. Sähköpostilla voi toimittaa ainoastaan sähköisiä asiakirjoja, jotka ovat varmistettavissa (ulkomaan viranomainen on myöntänyt asiakirjan alun perinkin sähköisessä muodossa). Myös sähköinen asiakirja tulee tarpeen mukaan laillistaa. Sähköinen asiakirja ei tarkoita skannattua asiakirjaa.
Katso tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta.
-
Tiedustelut ja sähköpostiviestit eivät nopeuta ilmoituksen käsittelyä
Tiedustelut ja sähköpostiviestit eivät nopeuta ilmoituksen käsittelyä. Otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme lisäselvityksiä. Saat otteen väestötietojärjestelmästä, kun tietosi on tallennettu. Tarkista, että tietosi on merkitty oikein. Jos emme jostain syystä merkitse väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi tietoa, saat siitä päätöksen. Päätöksen liitteenä on ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen.
Näin saat asiakirjan:
Saat ilmoituksen rekisteröinnistä, kun tietosi on tallennettu.
Saat ilmoituksen salattuna sähköpostina ilmoittamaasi sähköpostiin, kun tietosi on tallennettu. Jos sinulla on käytössäsi Suomi.fi-viestit, saat viestin sähköpostin sijasta sinne. Jos sinulla ei ole Suomi.fi-viestejä tai sähköpostia, saat tiedon kirjepostitse.
Otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme lisäselvityksiä.
Tarkista, että tietosi on merkitty oikein. Jos ilmoittamaasi tietoa ei voida merkitä väestötietojärjestelmään, lähetämme sinulle asiasta päätöksen. Päätöksen liitteenä on ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen.
Etkö löytänyt vastausta sivuiltamme?
Yhteystietomme:
Huomaathan, että löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.
Sähköposti
Käytä sähköpostin lähettämiseen Digi- ja väestötietoviraston turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]
Lähetä sähköposti turvapostina
Puhelin
Neuvonta: 0295 536 320
Palveluajat: ma–pe 9–15