Muiden digipostipalvelujen mukaantulo 

Digi- ja väestötietovirasto valmistelee osana valtiovarainministeriön asettamaa Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän edistämisohjelmaa muutosta, jonka myötä kansalaiset voisivat tulevaisuudessa lukea heille saapuneen viranomaispostin sähköisesti myös yksityisten digipostipalvelujen kautta.

Tällä hetkellä viranomaisviestit toimitetaan sähköisesti Suomi.fi-viesteihin, joka on julkisen hallinnon yhteinen viestinvälityspalvelu. Nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista yksityisten toimijoiden käyttöä viranomaistiedoksiantoihin.

Ensisijaisesti digitaalisen viranomaisviestinnän ohjelma pohjautuu pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan ja se toteutetaan kahtena rinnakkaisena kehityshankkeena, joiden käytännön toimeenpanosta vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Vuoden 2024 keväällä käynnistyneessä ensimmäisessä hankkeessa mahdollistetaan ensisijaisesti sähköisten viranomaisviestien toimittaminen Suomi.fi-viestien avulla niille hallinnon asiakkaille, jotka jo nykyisellään asioivat sähköisesti. Toisessa, nyt käynnistyvässä hankkeessa tuodaan Suomi.fi-viestien rinnalle käytettäväksi myös yksityiset digipostipalvelut.

Miten valmistelu etenee?

Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutosta yhteistyössä valtiovarainministeriön ja sidosryhmien kanssa. Keskeisiä sidosryhmiä ovat mm. yksityiset digispostipalveluiden tarjoajat tai siitä kiinnostuneet ja viranomaisviestejä lähettävät organisaatiot.

Alustava vaiheistus:

2025: Suunnitteluvaihe ml.  sidosryhmäyhteistyön ja lainsäädäntömuutosten valmistelun aloittaminen

  • Lainsäädännön valmistelu alkaa syksyllä 2025.
  • Syksyn 2025 aikana myös aloitetaan tavoitetilan mukainen tekninen ja toiminnallinen suunnittelu

2026: Toteutusvaihe lainsäädännön ja muiden tarpeiden pohjalta

  • teknisten liittymien rakentaminen yksityisille digipostipalveluille,
  • tarvittavat toiminnalliset ja tekniset muutokset sekä palvelun loppukäyttäjille että viranomaispostin lähettäjille,
  • toiminnan vaatimustenmukaisuuden edellyttämät prosessit ja käytännöt (mm. auditoinnit) ja lainsäädännön voimaantulo

Mitä muutos tarkoittaa julkisen hallinnon organisaatioille?

Muutos pyritään valmistelemaan siten, että se ei edellytä merkittäviä lisätoimia organisaatioilta, jotka jo käyttävät Suomi.fi-viestejä tai ottavat käyttöön Suomi.fi-viestien uuden REST-rajapinnan. Myöskään Suomi.fi-viestien käyttöönottoja ei ole syytä jarruttaa tämän uudistuksen vuoksi.
Nykyisen lainsäädännön mukaan julkisen hallinnon organisaatioilla on velvollisuus käyttää Suomi.fi-viestejä sähköisten viranomaisviestien lähettämisessä.

Suomi.fi-viesteillä on jo yli kaksi miljoonaa käyttäjää. Vuona 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, sähköisesti viranomaispostinsa vastaanottavien kansalaisten joukko kasvaa merkittävästi, kun jokaiselle viranomaisten asiointipalveluihin tunnistautuvalle henkilölle luodaan Suomi.fi-viesteihin postilaatikko. Julkisen hallinnon organisaatioille tämä tarkoittaa sitä, että Suomi.fi-viestien kautta tavoittaa jatkossa yli neljä miljoonaa kansalaista. Nämä henkilöt myös odottavat saavansa mahdollisimman monelta viranomaiselta viestit paperipostin sijaan sähköisesti.  

Ottamalla käyttöön Suomi.fi-viestien uuden REST-rajapinnan, organisaatiot ovat valmistautuneita myös yksityisten digipostitoimijoiden mukaantuloon. Julkisen hallinnon organisaatioiden ei kannata nyt tehdä suoria liityntöjä yksityisiin digipostipalveluihin, sillä nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista yksityisten toimijoiden käyttöä viranomaistiedoksiantoihin.

Myös tulevaisuudessa viranomaisviestintä kulkee Digi- ja väestötietoviraston hallinnoiman keskitetyn taustapalvelun kautta, josta integraatiot yksityisiin palveluihin toteutetaan.

Mitä muutos tarkoittaa kansalaisille?

Kansalaisille muutos digitaaliseen viranomaisviestintään tapahtuu vaiheittain. Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, sähköisesti asioivat kansalaiset saavat käyttöönsä sähköisen postilaatikon Suomi.fi-viesteissä. Sähköinen postilaatikko luodaan siinä vaiheessa, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon sähköiseen palveluun, esimerkiksi OmaVeroon, OmaKelaan tai Traficomin asiointipalveluun.   

Vuoden 2026 alussa kansalaiset voivat lukea viranomaisten lähettämän sähköisen postin ainoastaan Suomi.fi-viesteistä. Myöhemmin vuoden 2026 aikana tavoitteena on, että kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen sähköisen viranomaispostin myös hyväksyttyjen kaupallisten digipostipalvelujen kautta.
 
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kehittää parhaillaan Suomi.fi-viesteihin teknistä ja toiminnallista ratkaisua, joka mahdollistaa viranomaisviestien näkymisen myös muissa digipostipalveluissa. Tavoitteena on, että kolmannen vuosineljänneksen 2026 loppuun mennessä (30.9.2026) kaupalliset digipostipalvelut voivat alkaa toimia viranomaispostin näyttäjinä. Sen jälkeen kansalaiset voivat itse valita, minkä hyväksytyn palvelun kautta he haluavat lukea sähköisen viranomaispostinsa. 
 
Muutoksen toteutuminen edellyttää myös lainsäädäntömuutoksia, sekä viestintää ja tukea kansalaisille ja viranomaispostia lähettäville organisaatioille.

Lisätietoja

Digi- ja väestötietovirasto, hankepäällikkö Annette Hotari, p. 0295 535 028, [email protected]
Digi- ja väestötietovirasto, Suomi.fi-viestien palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä, p. 0295 535 334, [email protected]